1 Karolinas Kaos: Men blå banden då?

Tuesday, October 7, 2014

Men blå banden då?

Igår gick jag in till Lindex enkom för att köpa årets rosa band. Jag älskar designen som är gjord av Minna Parikka, men det är förstås inte bandets utseende som är det viktigaste. Att köpa den här lilla accessoaren är något jag mer än gärna gör en gång i året för att stöda alla kvinnor som insjuknar bröstcancer. De flesta av oss känner någon som är eller har varit drabbad och genom att köpa rosa bandet kan vi alla dra ett litet strå till stacken.

För 3€ visar du ditt stöd och skänker samtidigt pengar till bröstcancerforskning - gå och köp ett du också!

Något jag ändå inte kan låta bli att fundera på är varför prostatacancer inte lyfts fram i samma utsträckning som bröstcancer. Snälla missförstå mig inte, bröstcancer ska och bör lyftas fram precis som det gör, men varför kan jag inte köpa ett blått band när jag vill? Jag har googlat febrilt, men det verkar inte ens finnas blåa band i Finland. I Sverige finns det ett prostatacancerförbund som säljer blåa band och andra prylar som stöder forskning av denna cancerform, men inte ser man reklam om det på samma sätt som de rosa banden heller.


Jag tänkte att detta kanske berodde på att bröstcancer är vanligare och svårare än prostatacancer,  men tvärtom. Den som känner för det kan här läsa att siffrorna visar på raka motsatsen. Visst, männen har sin movember - genom att spara mustasch visar man sitt stöd på ett lite lustigt sätt, men inte hjälper ju det egentligen alls. Och hur kan jag som tjej stöda det? Antagligen finns det insamlingar nånstans också, men det är inte lika uppmärksammat. Jag vill se blåa band i affärerna i november, som jag som kvinna kan köpa och stöda på precis samma sätt som kampen mot bröstcancer!

16 comments:

  1. Jag visste inte ens att det fanns blåa band, men jag håller absolut med dig! Det ska också uppmärksammas på samma sätt! :)

    ReplyDelete
  2. jättebra initiativ! Något att tipsa cancerförbundet om!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men varför inte? Kanske jag gör det bara, kan ju knappast skada!

      Delete
  3. Absolut! I november kör vi blått!

    ReplyDelete
  4. Såg ett intressant diagram som visar donationer jämfört med antal dödsfall (i usa dock)
    http://www.iflscience.com/health-and-medicine/infographic-shows-differences-between-diseases-we-donate-and-diseases-kill-us

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant när man ser det så där faktiskt. Men sen igen kan man fundera om dödsfallen av bröstcancer minskat just för att man fått så mycket donationer. Jag tror inte att man kan se det riktigt så där svartvitt. Dessutom visar detta diagram inga åldrar, inga eventuella andra faktorer som orsakat dödsfallen osv. Intressant, jo, men bristfälligt.

      Delete
  5. För att inte tala om alla andra band i alla möjliga färger.. Lila för Hodgkins lymfom, rött med vita prickar för blodcancer, etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant, sant. Men jag antar att bröst- och prostatacancer är mest uppmärksammade eftersom de är de två mest förekommande cancerformerna i Finland.

      Delete
  6. Int för å va den men Blå band finns ju nog redan. http://www.blaband.se/

    ReplyDelete
  7. Bra att ta upp detta, jag skulle nog köpa om det såldes blåa band också - och gjordes tillräckligt med reklam så att man är medveten om när och var de säljs..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo precis :) är osäker om det ens finns såna prylar i Finland..

      Delete
  8. Åh, blå band! Det ska jag SÅ ha om det kommer hit. Min faffa hade prostatacancer, blev frisk, men dog senare av de skador som strålbehandlingen gett. Tycker precis som du, att prostatacancer borde uppmärksammas lika mycket som bröstcancer. Jämställdhet FTW! Det har jag alltid tyckt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh fy, beklagar! Ja det borde det verkligen göra, de flesta av oss känner någon som är drabbad av det också, inte så konstigt det när det är den vanligaste formen av cancer i Finland. Precis, här kan man börja fundera på jämställdhet faktiskt.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!