1 Karolinas Kaos: Knivhuggning i Vasa

Wednesday, October 29, 2014

Knivhuggning i Vasa

I måndags blev en 60-årig man oprovocerat knivhuggen av en 16-åring. Mitt på ljusa dagen, utanför Anttila, i Vasa. Igår kväll avled 60-åringen. Det gick en rysning längs ryggraden när jag läste den rubriken. Att sånt här händer i en stad som jag alltid upplevt som trygg och hemtrevlig - det är chockerande och helt ofattbart. I artikeln framkommer det att männen inte kände varandra sedan tidigare och att motivet ännu är oklart. Hur kan sånt här hända på våra gator? Jag kan inte riktigt greppa det. Tankarna går ut till alla anhöriga.


Finland må vara ett annars välutvecklat land, men nog händer det onödigt mycket tragiskt här också. Ta bara trebarnsmamman som körde ihjäl sig själv och sina tre barn i förra veckan som exempel. Och alla skolskjutningar, alla självmord, det ökande drogmissbruket - och förstås alla andra knivhuggningar man läser om i tidningarna hela tiden... Vad beror den ökande psykiska ohälsan på egentligen?

Jag har länge undrat varför det t.ex. inte är obligatoriskt att gå till en kurator och/eller psykolog i skolor, på samma sätt som det är obligatoriskt att gå till en skolhälsovårdare. Personalbrist? Resursbrist? Vad det än beror på tycker jag att vi vid det här laget alla borde veta att hälsa inte enbart innebär fysisk hälsa. Det psykiska välmåendet är av precis lika stor vikt - om inte större. Så varför följs inte den psykiska hälsan upp i samma utsträckning som den fysiska? 

Vi måste börja jobba för att fånga upp de deprimerade, ångestfyllda, instabila ungdomarna i tid - och hjälpa dem, stödja dem och leda in dem på rätt spår - förrän det är för sent. Men frågorna kvarstår: vem är "vi"? Vem är "Finland"? Vem tar egentligen ansvar för den här soppan, och hur?

10 comments:

  1. jag kunde knappt förstå det när jag läste det på tidningen, alltså vad hander riktigt? jag har också alltid hafy tron på att iaf centrum skulle vara säkert, speciellt mitt på ljusa dagen med alla personer som ränner kring :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja precis, tänk bara att barn kan ha varit i närheten och sett det där! Så otroligt obehagligt...

      Delete
  2. Hittade till din blogg via gruppen "Finlandssvenska bloggare" på Facebook. Otroligt bra text du skrivit! Jag håller verkligen med dig! Jag befinner mig som bäst själv i Sydostasien och backpackar och kan ärligt säga att jag känner mig tryggare här nu än om jag skulle befinna mig hemma i Finland. Vad fasingen händer i vårt så trygga hemland?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, det värmer :) Jag har tittat in på din blogg några gånger faktiskt, jag hittade dig också via den gruppen - vilken häftig upplevelse att backpacka i en helt annan världsdel alltså! Men jo, nog blir man lite skakad när sånt händer så nära inpå... Så njut där borta, så mycket du kan!

      Delete
  3. Jag håller med dig! Det är skrämmande att det har blivit så pass vanligt med psykisk ohälsa och att man tydligt ser hur konsekvenserna avspeglas i samhället...
    Man märker att det är ett viktigt ämne som bör diskuteras för att kanske kunna leda till någon förbättring. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är ju verkligen så! Dessa ämnen måste både diskuteras, lyftas upp och tas på allvar. Det känns lite som att samhället hellre slänger folk i fängelse när något redan skett, än att anstränga sig lite och faktiskt försöka förebygga sånt här.

      Delete
  4. Så rätt och håller med dig. Som jag ser det så tar samhället itu med "problemen" då de redan har skett, är ett faktum (gäller så väl den fysiska som psykiska hälsan). Varför satsar man inte mer på att förebygga genom t.ex. obligatoriska möten med kurator/psykolog som du nämner. Tror att det långsiktigt är billigare att förebygga än att sedan försöka kämpa och hjälpa dem som har det jobbigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt så tycker jag också. Man borde jobba med att förebygga problem istället för att ta itu med dem när det redan är för sent. Vad är liksom bättre - förebyggande arbete för att undvika sånt här, eller att slänga folk i fängelse när det är för sent?

      Delete
  5. alltså ne huhu! tänk om man sku ha vari där o sett de händ? man sku ju hadd fått koll en gång till att "steg ja faktiskt upp ur sängen imorse eller ligger ja egentligen ännu o sover?" du vet, man sku tro de int e sant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaaa helt sjukt! Jag sku typ ha svimma, du vet, tuppa av.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!