1 Karolinas Kaos: In vino veritas: vinets vett och etikett

Wednesday, October 15, 2014

In vino veritas: vinets vett och etikett

Jesus drack vin, Caesar drack, Tutankhamon drack vin... Det uppskattas att denna dryck har gjorts i åtminstone 8000 år - och ännu idag hör vinet till en av de absolut populäraste alkoholdryckerna världen över. Därför tänkte jag dela med mig av några saker som jag tycker att alla borde känna till om vin.


De flesta kan säkert redan grunderna i det här med vilket vin som passar ihop med vilka maträtter. Vitt vin = fisk och skaldjur, rött vin = rött kött. Jag tyckte ändå att den här tabellen var bra eftersom den väldigt tydligt visar precis vilka viner som passar ihop med vilken typ av mat!


Sen kommer vi till det här med hur man håller i ett vinglas. Jag kan erkänna att jag ibland fuskar med det här, om jag inte är på nån "finare" middag förstås. Ett vinglas ska egentligen alltid hållas i stjälken, aldrig i kupan.

Jag trodde att alla kände till detta, men ibland hjälper det tydligen inte ens att man är president!

Hur mycket vin ska man hälla upp i glaset då? Det beror förstås på glaset, men en gyllene regel är nog less is more. Det här är nästan det viktigaste tycker jag, det ser så fult ut när man fyller glaset som på bilden i mitten.


Avslutningsvis har vi de massa olika vinglasen. I min värld skulle det egentligen räcka med tre olika modeller: rött, vitt och bubbel. Men det är lite mer invecklat än så. Nedan ser ni en utförlig beskrivning av de olika vinglasen.

Bilden visar också hur högt de ska fyllas.

När jag satt och googlade runt lite idag hittade jag ett par fakta om vin som jag faktiskt inte kände till förrän idag:

  • förr provsmakade munskänken vinet före servering för att kontrollera att vinet inte var förgiftat (det är det här som utvecklats till det vi gör idag på restaurang - smakar på vinet före vi godkänner det)

  • idag smakar vi inte på vinet för att se om vi gillar smaken - det förväntas att kunden vet vad vinet smakar, det handlar om att kontrollera att det är rätt vin samt att det inte blivit dåligt

Drink responsilby! Källor: Club W, Etikettdoktorn

6 comments:

  1. ÅÅÅh shit man borde ju gå på vinkurs egentligen :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! Skulle vara jätteintressant :D

      Delete
  2. Najs med vin-fakta! :D Jag borde för det första ta och 'lära mig' att dricka vin! heh :D

    ReplyDelete
  3. barskolan sku nog ha kuna ta upp lite mer om vin :D fast å andra sidan kanske man int va så intresserad av vin då just.... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktiskt, de va no int nå myki fokus på vin där! Haha ne de kan händ förstås ;)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!