1 Karolinas Kaos: Dudesons antimobbningskampanj

Thursday, October 23, 2014

Dudesons antimobbningskampanj

Jag har följt med The Dudesons sedan tidigt tvåtusental och jag har alltid tyckt att de har varit ett gäng härliga killar. Man kunde kalla dem för "Finlands Jackass", men t.o.m. Steve-O har erkänt att Dudesons faktiskt började hålla på med stunts före Jackass.


Det jag gillar allra mest med Jukka, Jarppi, HP och Jarno är att de har hjärtan av guld. I serien Duudsonit tuli taloon som gick på tv för en tid sedan kunde man se att de här killarna verkligen bryr sig om människor, engagerar sig emotionellt och brinner för att göra folk glada. Ni kan se serien HÄR, jag rekommenderar den av hela mitt hjärta. I serien far Dudesons hem till familjer som på ett eller annat sätt har det svårt och gör allt för att ställa det till rätta på några dagar. Det är så otroligt rörande - jag har suttit och lipat otaliga gånger! Rörd till tårar av galningarna Duudsonit - vem trodde det för några år sedan?

Dudesons har även startat en kampanj emot mobbning - Meidän luokassa ei kiusata. Jukka säger att han ångrar en sak i sitt liv och det är att han varit en mobbare. Jarno har i sin tur blivit utsatt för mobbning och HP är lärare. Detta är alltså helt klart en hjärtefråga för dem och det är så fint att se att de engagerar sig och pratar om känslor på ett väldigt ofinskt och öppet sätt. 

I det här klippet besöker de en skolklass och ber barnen skriva under ett "Vi mobbar inte-kontrakt".

...och i det här klippet lovar 25 000 personer att inte mobba.

Dudesons har växt enormt mycket som människor i mina ögon och de har övertygat mig om att de är finska män med enormt stora hjärtan som jobbar för helt rätt saker. Jag tycker det är beundransvärt hur Dudesons tar sitt ansvar som förebilder på allvar.

2 comments:

  1. Ojdå jag har tydligen missuppfattat dedär programmet lite. Har aldrig sett de men jag trodd dom kom ti nåns hus o typ roiva där ba som typ bam bruka gö i deras hus haha. Ja ba "vaför sku man vila va me i ett program där nån kommer o pilar ens hus?!" Lol tydl va de int riktit så.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag trodd också de först men så gav ja de en chans o blev riktigt överraskad faktiskt. No härjar di ju en del också förstås haha, men de e int de som e hela pointen alls.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!