1 Karolinas Kaos: Vem är det som bloggar egentligen?

Monday, September 29, 2014

Vem är det som bloggar egentligen?

Några tips till mina fellow bloggers där ute. Nu är det inte så att jag tror att jag har världens bästa blogg eller något, men känner ändå att jag har rätt att dela med mig av det här eftersom jag tror att många håller med mig. En sak som stör mig när jag är inne på en ny blogg är när det inte finns någon bloggpresentation, ingen "om mig"-flik, inga selfies, ingen info över huvud taget om personen bakom bloggen. Hur ska en ny läsare känna lust att fortsätta läsa om den inte har en aning om vem det är som skriver? Senast idag tittade jag in på en blogg som i övrigt verkade jättetrevlig, men som jag snabbt stängde igen då jag inte fick reda på något om personen som skrev. Det är förstås en annan sak om bloggaren vill vara anonym och hemlig, men nu menar jag alltså helt vanliga bloggar.

Skriv några rader om dig själv bara, det blir så mycket roligare för nya läsare att veta lite om dig. I början hade jag ingen presentation för att jag var övertygad om att det var typ mamma och Elin som läste min blogg - dvs människor som redan känner mig. Förvånansvärt många bloggar saknar faktiskt en presentation och det är jättetrist tycker jag! Jag brukar vilja veta namn, ålder, ursprung, nuvarande stad och vad personen sysslar med (jobb, studier osv).


Det är din blogg, så bjud på lite bilder på dig också. Det är roligare att läsa en blogg med ett ansikte i minnet. Det gör din blogg så mycket personligare. Det betyder inte att du måste ta selfies till varje inlägg, men varför inte klistra in en bild på dig själv vid den ovan nämnda presentationen åtminstone? Så där som jag har, se och lär. Haha, nånej... Eller, tja... 


Våga klaga. Våga skryta. Våga vara lycklig. Våga berätta pinsamma detaljer om dig själv. Våga dela med dig av din åsikt. Låt läsaren lära känna dig, lite grann åtminstone. Det är förstås upp till var och en att bestämma hur personlig man vill vara i en blogg, men åtminstone jag orkar inte läsa opersonliga bloggar - bloggar som inte över huvud taget släpper in läsaren. Ytliga bloggar blir lätt långtråkiga. Tycker jag. 

Håller ni med mig på de här punkterna, eller är jag bara en gnällspik nu? Har ni några andra saker som ni stör er på? Hur tycker ni att man kan förbättra sin blogg? Alltid kul att höra vad andra tycker om sånt här!

19 comments:

  1. Jag håller verkligen med dig! En presentationsruta borde vara obligatoriskt på ALLA bloggar. Likaså en snygg design! Om en blogg inte känns tilltalande vid första besöket eller saknar bilder och personlighet så har jag väldigt svårt att fastna för den, trots att inläggen kan vara helt bra och välskrivna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa absolut! Det där med designen skulle jag behöva lägga ner lite mer tid på, vill så mycket men kan/orkar kanske lite för lite haha. Men jag håller med dig - simpla, snygga designer gör att hela bloggen är mycket mer lättläst :)

      Delete
  2. Jag håller med dig helt! Även om jag själv har en nischad blogg tycker jag absolut inte att jag borde vara anonym. Det finns ju även en skillnad på att vara personlig och privat. Tror hur som helst det lockar till sig fler läsare om man har bilder på sig själv och exempelvis en about me page. Man vill ju skapa sig en uppfattning om personen bakom bloggen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra! Ja det är precis min åsikt också :)

      Delete
  3. Hehehe, kände mig så skyldig på punkt nr 1 att jag petade ihop en liten presentation åt mig nyss. (Har bytt från blogspot till wordpress och inte orkat ta tag i utseendet riktigt. )
    Håller med om alla dina punkter, även om jag tycker det är lite tjatigt med 100-tals selfies som ser likadana ut. :P
    Sedan vill jag ännu tillägga : Ett bra språkbruk. Det finns otaliga bloggar som jag inte orkar läsa eftersom de är fulla av felstavningar, finlandismer och särskrivningar. Sådant klarar jag inte av, haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att jag kunde påverka hehe ;) och som sagt, selfies behöver man ju inte överdriva med heller, men hellre en selfie för mycket än för lite tycker jag!

      Jaaa DET håller jag med dig om! Jag har valt bort mååånga bloggar p.g.a. deras språk. Det är ytterst få som kan komma undan med att skriva slarvigt för att det är "deras thing" :D

      Delete
  4. Mycket bra skrivet. Tycker också att ALLA borde skriva ner någon rad om sig själv. Blir mycket roligare att läsa bloggen då. Jag delade med mig av ditt inlägg på bloggen. Hoppas de är okej. Länk finns här:
    http://sofiafoton.blogspot.fi/2014/09/nya-schemat-lank.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jamen absolut, vad roligt att du delade det :)

      Delete
  5. Ja presentationsrutor är ju verkligen ett måste! Fast jag själv tycker att det är skitsvårt att skriva en presentation om mig och jag ändrar den typ stup i kvarten. Men där finns ju i varjefall lite text om mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen eller hur? Jag tycker det är jätteviktigt, men tycker också att det är jättesvårt! Så jag ändrar också min lite hela tiden hehe.

      Delete
  6. Haha, är själv dålig på dessa selfies, men tack vare detta inlägg så fick du ett nu i min blogg. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har ju en så sjukt snygg header så det behövs nästan inte! Men uuh tack haha!

      Delete
  7. Håller helt med! Anser också att det är viktigt att man vet/ser vem som ligger bakom bloggen - för det gör ju det hela mer intressant. Bilder på sig själv är ju också ett måste! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra att folk håller med! :)

      Delete
  8. Många vill ju tydligen att man ska ha en presentationsruta men alltså jag får så ångest av att försöka skriva en :D Min presentation just nu består liksom av två ord och en siffra, haha.. När man skriver om lite allt möjligt är det ju också svårt att beskriva bloggen och dess innehåll. Känns töntigt och onödigt att skriva typ "Hej, jag tycker om allt möjligt och min blogg handlar om allt möjligt" haha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja men jag har haft lite samma problem eftersom jag också bloggar om allt möjligt. Men skriv bara det då, att du skriver "om precis vad fan jag känner för" haha ;)

      Delete
  9. Jag tycker det är viktit att en blogg är ljus och har ett bra typsnitt. Läser själv aldrig bloggar som är t.ex. svart bakgrund + limegrön text, eh. Vem som helst borde väl fatta att man int orkar läsa om de ser ut så..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det håller jag med om! Färgen och typsnittet är så viktit. SÅ tungt att läsa bloggar med ful text också, typ Comic sans eller nån riktigt snirklig text. Jag skulle aldrig läsa nåt sånt.

      Delete
  10. Bra att du tog upp dehär för nu fick jag äntligen de gjort att skriv en presentation om mig, haha! Håller nog med om dina synpunkter också! ;)

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!