1 Karolinas Kaos: Språkpolis Åsmus at your service # 2

Friday, September 5, 2014

Språkpolis Åsmus at your service # 2


1. Det heter vår hund och vårt hem. Våran hund och vårat hem hör hemma i rikssvenskt talspråk. Jag förstår inte när finlandssvenskar skriver våran och vårat - det är ju ord vi aldrig skulle säga ens. Jag fattar när man skriver på sin egen dialekt, men varför börja skriva svenskarnas talspråk också? Det är som att man skulle tro att "våran" och "vårat" är finare böjningar av ordet vår. Nå, let me enlighten you: det är det inte. Det är bara fel.

2. Sär_skrivningar. Dyslexi är nog den enda godtagbara ursäkten för särskrivning. Regeln är nämligen extremt enkel: det är större chans att det blir rätt om du skriver ihop orden. Superkul, jätterolig, mörkröd. Det behövs sällan ett mellanrum i svenskan, det leder i de flesta fall bara till syftningsfel. Så skriv ihop orden, gott folk! Jag tror att det är engelskan som är boven i dramat, där man faktiskt ska särskriva det mesta: super fun, dark blue, grammar nazi. Men det är ju engelska det.


3. En tjej som dig ska ej gå själv det är mitt ansvar... Minns ni Byz-låten? Den har alltid varit medryckande, men samtidigt blöder mina öron när jag hör den. En tjej som du heter det. Men då hade det ju inte rimmat, jag fattar, men ändå... Usch. En tjej som jag, en tjej som du. Inte mig och dig.

4. De, dem och dom. För det första: man skriver aldrig dom i text. I Sverige kunde jag höra folk säga (och se folk skriva) "Vart är dem?", alltså vad i helv... Var är de? Vad sa du till dem? Det är inte så där svårt! En sak är det ju så här på bloggnivå, eller när man skriver med sina kompisar på facebook såklart, men annars är det totalförbjudet.

Färdigklagat för idag, ha en trevlig fredag och bevara vår vackra svenska!

8 comments:

  1. Haha jepp! Mycket bra! Punkt 4 är nåt jag själv reagerat på ack så många gånger... "Dom" är ok i tal, men skulle aldrig få för mig att skriva det så alla ser. Huu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo precis, i tal eller i fb-chatten liksom, men aldrig aldrig annars...! :D

      Delete
  2. Haha! Ååh vad skönt att det finns andra som reagerar på samma "språkmissbruk" som jag! :D bra inlägg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha skönt att höra att det finns andra där ute som håller med! ;) tack!

      Delete
  3. Trevligt att åtminstone någon bloggare bryr sig om språksaker! :)

    ReplyDelete
  4. Men jaaaa! Jag skriver under på ALLT. :D

    Mvh,
    en annan grammarnazi

    ReplyDelete
  5. Tack för feedbacken hörni! :) det gläder mig!

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!