1 Karolinas Kaos: Sånt vi gör på Peffan

Wednesday, September 10, 2014

Sånt vi gör på Peffan

Idag började den valbara bildkonstkursen och jag älskar den redan! Vi har en så underbar lärare som får oss alla att känna oss som små Picasson. Mina minnen från bildkonstlektionerna från min skoltid är mycket "rita det här", "måla av det här", "gör en sån här" - med massa mallar som skulle efterapas. Vi uppmuntrades sällan att faktiskt vara kreativa och att tänka själva. 

Men så är det inte nu längre! Vår lärare uppmuntrar oss (att även uppmuntra våra framtida elever) att låta kreativiteten flöda, inte analysera så mycket, låta färgerna tala för sig själva, måla utanför linjerna osv. Måla abstrakt om ni vill, måla en faktisk bild om ni vill - gör precis som ni vill, så länge ni målar. Det passar mig mycket bättre!

På dagens schema stod kollektiv målning. Vi rullade ut en stor pappersrulle och tejpade fast pappret i bordet och tillsammans skulle vi alltså göra ett stort plakat.


Först skulle man skriva sitt namns bokstäver lite huller om buller framför sig, så att de tillsammans bildade ett litet avskilt område. Bokstäverna behövde inte kunna urskiljas, men det var ett bra sätt att få en start på det hela.

Ser ni att det står K A R O L I N A där? ;)

Sen var det bara att börja blanda och leka med färger runt bokstäverna. Det som är bra med akrylfärger är att det lätt går att ändra, fylla på och korrigera om man tycker att något blir fel. Jag började bara måla utan att tänka på vad jag gjorde, utan att planera så mycket - då kan det ju egentligen inte bli fel heller. Jag visste bara att jag ville använda mig av rött, gult och vitt. När man sen är färdig med sitt eget område får man tillsammans börja fylla på de tomma områdena, men det ska vi göra nästa gång. Ser fram emot det redan, lol. 

Det här är helt klart något jag skulle kunna tänka mig att göra med mina framtida elever! Tänk att jag får studiepoäng för det här! Jag älskar mitt universitet.

2 comments:

  1. Den där uppgiften tyckte jag också att var superkul! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst ÄR den? :D så mysig på nåt sätt!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!