1 Karolinas Kaos: Mina bästa hårtips!

Friday, September 5, 2014

Mina bästa hårtips!

Jag får ibland frågor om hur jag kan ha så långt och tjockt hår, hur det kan växa så snabbt och hur jag sköter det helt enkelt. Så i det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina bästa hårtips åt er. Om ni inte orkar läsa hela inlägget finns det en sammanfattning i sista stycket!


Först och främst: tvätta inte håret varje dag. Tvätta håret så sällan som möjligt, faktiskt. Jag tvättar det ungefär var tredje dag (ibland oftare, ibland mer sällan). Men smutsigt hår är något av det äckligaste jag vet, så jag strävar efter att håret alltid ska se fräscht ut. Jag använder mig av schampo, balsam samt inpackning vid ungefär var tredje tvätt. Jag brukar alltid borsta håret före jag tvättar det eftersom det sliter mindre än att borsta blött hår.

På tal om inpackningar (1) kommer vi in på det allra viktigaste: hårprodukter! Jag använder ungefär alla slags produkter man bara kan tänka sig. Det är en sån där grej som jag har svårt att låta bli att köpa när jag går i affärer. Jag använder mig av lite olika schampon hela tiden, eftersom jag tycker det känns som att håret blir "immunt" mot ett schampo om man använder det för många gånger efter varann. En ny favorit är Bed Head Colour Goddess (3) som doftar toffé och bevarar färgen i färgat hår. Annars använder jag mig från allt från Schwarzkopf till Erittäin Hieno Suomalainen Shampoo.


Efter att jag tvättat håret sätter jag i en återfuktande kräm, min favorit är Macadamia Nourishing leave-in cream (5). Håret blir glansigt, mjukt och de naturliga oljorna vårdar håret. Ibland varvar jag med en olja från Schwarzkopf Gliss (7) (Gliss-serien har många bra produkter!). Sen sprayar jag i ett balsamspray, Schwarzkopf Gliss är min favorit även här (10). Håret blir superlätt att reda ut - balsamspray är ett måste för mig eftersom mina hårstrån är tunna och många, vilket gör att de lätt tovas ihop. Före jag fönar håret sätter jag i ett värmeskydd, antingen Schwarzkopf got2b smooth 'n' chic (2) eller L'oréal Studioline Hot & Smooth (6). Bed Head Some like it hot (8) är också underbar, den har en lite oljigare konsistens och gör håret jättemjukt. Ibland sprayar jag också i lite av Osis Blow & go smooth (4), som gör det lättare att styla håret. Efter att jag fönat håret (och eventuellt plattat det) sätter jag i ett återfuktande medel, Fudge Ends (9) är suverän och doftar så himla gott. Trots den lilla behållaren håller produkten otroligt länge!

Förutom dessa produkter älskar jag Tangle Teezer och Invisibobble, de har båda gjort mitt liv så mycket enklare - och fått mitt hår att må så mycket bättre. När jag borstar håret med Tangle Teezern tappar jag nästan inget hår alls, till skillnad från när jag borstar med en vanlig borste och det känns som att halva håret trillar lös. Några avslutande allmänna tips för att få håret att må bra är förstås att äta och dricka rätt. Vatten är bra för hår, hy, kropp och knopp. Samma sak gäller frukt, sallad och alla andra nyttigheter. Sov ordentligt, stressa inte, bla bla. Ni vet det där.

Tvätta inte håret varje dag, använd värmeskydd, drick mycket vatten, använd kokosolja och andra inpackningar, införskaffa Tangle Teezer & Invisibobble, sov ordentligt om nätterna.

6 comments:

  1. Superbra tips!! Trevlig helg på dig! =)

    ReplyDelete
  2. sånthär är alltid kul att se å läsa. Macademian krämen e bara för härlig! använder också tillhörande oljan. Efteråt doftar håret så ljuvligt!
    Blev förvånad över hur mycket produkter du sätter i vått hår, vilket jag aldrig typ gör, haha :D
    Nåsta gång ska jag kolla in några av dessa produkter i butiken ;) tack för tipsen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja visst är den härlig! Jo jag sätter faktiskt i en hel del produkter i fuktigt hår för att det skyddar när man reder ut det och fönar det :) och så blir håret så glansigt och mjukt efter att man fönar det om man har i produkter.
      Det tycker jag att du ska göra, kul om inlägget var till hjälp! :)

      Delete
  3. Var köper man macadamia creamen? Och dedär fudge ends-juttun? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macadamias produkter finns bl.a. på lyko.se, därifrån beställde jag :) Fudge-produkter har jag köpt på Hair Fashion i Jakobstad :) (finns säkert hos de flesta salonger)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!