1 Karolinas Kaos: Hjälp! Compression socks or compression calves?

Tuesday, September 9, 2014

Hjälp! Compression socks or compression calves?

Nu har jag en fråga till er! Nån där ute kan säkert det här bättre än jag och jag behöver ett svar asap. På mitt nya jobb kommer jag att stå stilla ganska mycket, såklart gå runt en del också, men överlag mest stående rakt upp. Jag minns att jag i gymnasiet fick problem med (speciellt nedre) ryggen när jag jobbade i kiosk och vi inte ens hade någon stol att sitta på, så vi stod upp hela skiften. Det gick så långt att jag var tvungen att gå till naprapat för att reda upp det.

Finns det något man kan göra, förutom att skaffa ett par bra skor och förstås att se till att träna regelbundet, för att motverka ryggont? Jag har funderat en del på kompressionsstrumpor/compression calves (vad heter de sistnämnda månne på svenska?), som ska öka blodcirkulationen i benen. Jag får nämligen väldigt ont i fötterna också. Kan dessa hjälpa mot ryggont också, eller måste jag skaffa något "ryggstöd" för det?


Hur det än är tror jag att jag vill skaffa ett par såna här eftersom det motverkar trötta ben och är bra i jobb där man står upp mycket eftersom de förhindrar blodpropp, åderbråck osv. Men vad är då egentligen skillnaden mellan dessa två? Compression socks eller compression calves, vad vore bättre för mig? Och som sagt, kan de hjälpa mot ryggont också? Så otroligt tacksam för svar!

16 comments:

  1. Jag brukar använda kompressionssockor i jobbet (inom vården - mycket spring och extremt lite sittande), blir inte alls lika trött i benen som när jag är utan. Kan tipsa om att välja de med lite högre mmHg (klass 2, 23-32 mmHg). Jag hade de med lägst först men de gjorde inte så stor skillnad från att vara utan.
    Mot ryggont har jag inte märkt så stor skillnad dock, är väl mest bra hållning/arbetsställning som hjälper där. Ev nån korsett/stödbälte som skulle bättra på hållningen och ge stöd :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okej, tack för tipset! Ska gå och titta på såna redan idag.

      Jo, jag är alltid rak i ryggen och tänker på hållningen, så det borde nog inte vara problemet. Ska testa med strumpor först och så får vi se vad som händer :)

      Delete
  2. Köp ett par bra skor som passar dig, gör lite mage och rygg övningar(crunches,rygglyft,plankan), stretcha röven så slipper du köpa sånadär strumpor å slipper ha ont :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har precis köpt ett par nya inneskor, så dem hoppas jag verkligen på. Tack för tipsen, det sa naprapaten till mig också (då för några år sen) "Jaa dihär skinkona diin sku du måst böri stretch hödu", haha!

      Delete
  3. Dom här strumporna använder jag efterlångpass (20+km) och under maraton så att inte vaderna ska börja krampa. Skulle rekommendera ett par stabila skor och att träna nedre ryggen :) Dom där calves grejerna är avsedda för triathleter, så att dom snabbt kan byta ut strumpan utan att behöva dra bort allt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okej! Ja de är förstås främst avsedda för löpare, men har hört att många börjat använda dem i vardagen också och att de hjälpt mot trötta ben osv. Men såklart är träning av ryggen samt ett par stabila skor ändå det första att se över i mitt fall :)

      Delete
  4. Jag har stått och gått hela dagarna i de flesta jobb jag haft, och det som hjälpt bäst har varit att ha bra skor. Har haft träningsskor (nya då, inte gamla svettiga hehe) eller seglarskor från crocs (inte det snyggaste, men iaf så pass snygga att ingen tror på att de faktiskt är crocs) och de har verkligen varit guld värda. Kompressionsstrumpor har jag inte använt vid jobbet men däremot har de varit sköna att dra på sig efteråt, när man är svullen och stel i fötter och ben efter 8 timmars stående. Huruvida de underlättar för ryggen kan jag inte uttala mig om. Redan en sån sak som att gå omkring lite och sträcka på sig med jämna mellanrum känns ju bättre än att stå helt stilla också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ett par nya träningsskor som hittills fungerar bra ändå tycker jag! Men jag sätter seglar-crocsen på minnet också hehe! ;) sen får jag se hur jag gör med strumporna, jag får testa mig fram hur det funkar bäst för mig helt enkelt.

      Delete
  5. Båda två kan i princip ha en något avlastande verkan på ryggen då blodcirkulationen kommer igång på ett annat sätt nere i benen. Däremot går det nog inte heller att säga att ifall du använder någondera utav dem blir du "kvitt" ryggont. Det som är viktigt att tänka på för att motverka ryggont ifall du har stående arbete är att röra så mycket på dig som möjligt, böj dig till sidorna, framåt, bakåt samt att rotera överkroppen regelbundet under arbetspasset. Vid stående arbete så arbetar ryggmusklerna statiskt för att klara av att hålla en god hållning, vidare så skapas även ett tryck på ryggraden som gör att hela ryggraden pressar ihop och mellanrummet mellan kotorna blir mindre. Genom att röra på ryggen ökar du blodcirkulationen och bromsar även upp denna "ihoppressning" av ryggraden.
    Som andra också kommenterat - bra skor är av stor vikt. Var inte för snål när det gäller att hitta rätt skor, utav lägg (ifall det krävs) lite extra pengar på att få de rätta skorna, det betalar tillbaka sig i slutändan. Det finns ofta möjlighet att få en gratis fotanalys på olika sport/skobutiker så utnyttja detta för att hitta just de skorna som passar dina fötter bäst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilket utförligt svar, tack Simon!! Igår när jag jobbade hade jag ett par andra skor än de jag hade på föregående skift, och de här nya skorna var definitivt mycket bättre. Så jo, det lönar sig helt klart! En fotanalys skulle vara intressant att göra faktiskt, det ska jag göra nästa gång. Tack för alla tips :)

      Delete
  6. Stödstrumpor! :) Än har jag inte vågat mig på att använda dem för jag tycker jag är för ung, hahaha, men är nog kanske något jag borde fundera på inom vården. Buhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha jamen eller hur. Men de kan ju ha förebyggande effekt också, så varför inte börja "före det är för sent"? ;)

      Delete
  7. Calves har jag fått tipset om, eftersom strumporna behöver tvättas oftare än calves (ganska logiskt, fotsvett, smuts osv i skorna) så är risken större att de tappar "spänningen" och blir lösare för varje tvätt, på så sätt är calves hållbarare i längden. Vet dock inte om det är så stor skillnad funktionsmässigt mellan strumpa eller calves :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det låter ju logiskt förstås. Hmm, kanske jag får fråga i butiken om de vet vad största skillnaderna är :)

      Delete
  8. Skaffa compression calves och ett par bra skor (det är ju rätt dyra ändå och sockor
    behöver man ju nog tvätta hela tiden, speciellt om man har dem i jobbet inne i skorna, de som bara är på vaderna blir ju inte lika smutsiga lika fort! :)
    Sedan kan man tänka på att man byter ben man lutar mera på med jämna mellanrum. Står man helt rakt eller bara lutar på det ena benet hela tiden blir man fort trött i kroppen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo jag tror jag ska skaffa ett par compression calves faktiskt (har inte orkat gå och köpa ännu haha..), ett par bra skor har jag redan. Sen har jag faktiskt märkt att det hjälper att försöka komma ihåg under jobbpasset att röra på sig, sträcka på sig, vrida på sig och allt sånt. Och som du säger, att tänka på hur man står helt enkelt. Men efteråt har det ändå alltid känts obehagligt i benen, så ska försöka med ett par calves faktiskt! Tack för tipsen :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!