1 Karolinas Kaos: Fredagsskrubb - yes, it's a thing

Saturday, September 27, 2014

Fredagsskrubb - yes, it's a thing

Jag tänkte berätta lite om en av de absolut bästa rutiner jag någonsin infört i mitt liv. Det var 2010 när jag bodde i Sverige då Dressi berättade om sin lördagsskrubb. Jag insåg att jag (utan att kalla det något särskilt) alltid hållit på med det också, åtminstone mer eller mindre, men sedan dess har jag gjort det till en officiell rutin i mitt liv. För mig infaller det på fredagar. Fredagsskrubben. 


Igår satte jag alla saker jag använder under fredagsskrubben på den här bänken för att få det lite överskådligare, och ja, det är ju en hel del produkter jag använder. Dessutom är inte alla med på den här bilden ens. Men nåja, vad går en fredagsskrubb ut på egentligen? Nå, som namnet antyder handlar det förstås om att skrubba sig. På en fredag. En lite grundligare omgång i badrummet helt enkelt.

  • ansiktsmask
  • raka allt som rakas bör
  • duscha, tvätta håret
  • hårinpackning
  • peeling
  • skrapa fötterna
  • klippa/fila naglarna (tårna också!)
  • putsa ur öronen med topz
  • smörja in hela kroppen med diverse smörjor (ansiktskräm, ögonkräm, nagelkräm, handkräm, fotkräm, en skild kräm för mina ben så att de inte ska börja klia, en annan kräm på resten av kroppen som doftar gott - you get the point...)
  • lacka naglarna
  • sen gör jag hela den här proceduren om jag inte låter håret självtorka

Det här har blivit lite som en ritual för mig - jag har ett väldigt precist system i vilken ordning allting ska göras (för att det ska gå så smidigt som möjligt). Och känslan efteråt alltså... Jag känner mig som en ny människa varje fredag. Vissa av de här sakerna gör jag nog flera gånger i veckan, men hela checklistan ska gås igenom varje fredag, så är det bara. Det har blivit min egen lilla timme av ta-hand-om-mig-själv-tid. Håller ni också på med det här, eller är det bara jag och Dressi? ;)

15 comments:

  1. Jag brukar oftast ha min skönhetsstund på söndagar :) Den består oftast bara av fotbad och ansiktsmask eller peeling.. Allt annat gör jag då jag känner för det/då det behövs :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt det också! Ja det där gör man ju som man tycker, personligen gillar jag att ha allt koncentrerat på en dag, och sen om det behövs något extra under veckan så fixar jag det förstås då också :)

      Delete
  2. hohhoj de låter no jobbigt dedär! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neej de e bara såå sköönt :D

      Delete
  3. Va har du för kräm på benen för att de inte ska klia? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan slänga upp ett inlägg på lite tips senare idag :)

      Delete
  4. Jag har söndagkvällar som min skrubbtid. Då blir det alltid ansiktsmask och peeling, men även något annat i skönhetsväg om jag känner för det. Har slarvat över sommaren, men försöker få in det som rutin nu till hösten igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är absolut en skön rutin att ha, även om det kan kännas "jobbigt" ibland. Det är lite som med allt annat - träna, städa, handla - bara man tar sig i kragen och gör det så är känslan efteråt så otroligt härlig! :)

      Delete
  5. Bästa känslan ever är om man städar, handlar, tränar och gör alla "måsten" sen skrubbar man upp sej å ba ligger på soffan å äter nå gott resten av kvällen å njuter av att de e städat och att man e ren, aaaah :D

    ReplyDelete
  6. Brukar också köra "Processen" efter bastubad (om jag orkar). Har faktiskt blivit mycket latare med all uppiffning med åren... Kom annars att tänka på den här texten: http://ellis.ratata.fi/blogg/article-61401-372363-dyrt-att-vara-kvinna?goto=comments hur mycket pengar det går åt mascara, peeling, allehanda krämer och så vidare :D Bara för att se "naturligt vacker"/fräsch ut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo det är sant faktiskt, skulle vara billigare om naturen faktiskt höll en naturligt snygg och fräsch haha. Men tyvärr är det ju inte riktigt så... Ändå tragiskt egentligen hur mycket pengar man lägger ner på "onödiga" saker, men men, det är ju inget måste det heller. :)

      Delete
  7. Vill dock inte låta som någon bitterjävel, men skrattade lite idag då jag var till Emotion och köpte lite nödvändigheter så som ny mascara, foundation och ögoncreme, allt på otroligt nedsatta priser men ändå fasen vad dyrt för några småsaker. Inget någon kommer att märka någon skillnad av heller;) Ack så dyrt men int fasen klarar man sig utan det heller. Tycker nog om att ta hand om mig själv och så vidare men kommer nog aldrig någonsin börja satsa hundratals euron på någon burk mirakelrynkkräm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltså smink är så löjligt dyrt, jag köper alltid budget (typ Rimmel) och det funkar hur bra som helst för mig. Samma sak med krämer och smörjor, lägger aldrig ner pengar på de där dyraste märkena. Dove & Nivea is the shit ;)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!