1 Karolinas Kaos: Finska och svenska bloggar jag läser

Sunday, September 28, 2014

Finska och svenska bloggar jag läser

Här hittar ni första delen där jag listade vilka finlandssvenska bloggar jag läser. Idag tänkte jag lista några svenska bloggar jag läser. Samt en finsk blogg och en finlandssvensk-i-utlandet-blogg. Okej, redo?

Andrea, Dressi, Diddi. Den nya Leila Lindholm. Egentligen skulle hon ha kunnat bli listad i de finlandssvenska bloggarna, men hon är alltså finlandssvensk bosatt i Sverige, så hon fick höra till den här listan istället. Hon bor i Umeå, studerar på restauranghögskola och jobbar även på restaurang. Jag och Andrea gick i samma högstadium och gymnasium och har tillsammans kämpat oss igenom biologi, långfysik (eller ja, nästan åtminstone) och långmatematik. Dressi bodde även i Stockholm när jag bodde där, där blev det härjat (svenskt ord på det?) en del tillsammans.


Silja Sundberg ger massa mode- och skönhetstips, bor i Helsingfors och är den enda finskspråkiga bloggen jag läser. Jag har inte följt henne länge, men är ändå inne och tittar när hon skrivit något nytt. Jag hittade hennes blogg av en slump när jag googlade något om skötsel av blont hår. 


Lisa är en mammaledig journalist bosatt i Stockholm. Jag har skrattat så otroligt mycket tack vare den här bloggen! Hon är expert på ordvitsar och situationskomik, hon bjuder på sig själv till 100% och är bara helt ljuvlig. Tillsammans med hennes man Linus har hon två underbart söta pojkar som heter Harry och Sixten. Hon har precis samma humor som jag och ibland önskar jag att jag kunde vara lika frispråkig som henne. 


Egoina. Söt, cool, smart och rolig skåning som också är halvnorsk. Skriver bra, skriver om vardagliga saker men också djupare ämnen ibland. Lättläst och kul blogg, så där kort sagt! "Här på min blogg skriver jag om mitt liv och allt jag reflekterar över med en lättsam ton. Häng med! "


Och så har vi ju dessa tre då... Blondinbella, Kenza och Kissie. Jag följer dem alla tre på bloglovin, men allt oftare klickar jag "markera som läst" utan att ens orka öppna inläggen. Jag vet inte varför faktiskt, jag håller väl på att tröttna helt enkelt. Det är bara när någon rubrik verkar extra intressant som jag orkar ta mig tid att läsa dem.

Jag kan alltså konstatera att jag faktiskt läser betydligt fler finlandssvenska bloggar för tillfället. Så var det inte förr, men det är ju kul tycker jag! Men om ni har tips på bra svenska/finska bloggar tar jag gärna emot det också!

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!