1 Karolinas Kaos: Dessa finlandssvenska bloggar läser jag

Sunday, September 14, 2014

Dessa finlandssvenska bloggar läser jag

Jag har nångång tidigare listat några bloggar jag läser, men jag tänkte nu göra en lite utförligare lista. Först ut är de finlandssvenska bloggarna jag läser i princip varje inlägg av (utan någon egentlig ordning!)



Carola Carro Ekman, nybliven mamma från Jeppis som är lika gammal som jag. Vi känner inte varandra jättebra, men vi är bekanta eftersom vi gick i samma högstadium och gymnasium. Hon uppdaterar bloggen dagligen, har underbar humor och bjuder verkligen på sig själv!


Susanna, också en tjej i samma ålder som mig. Vi lekte en del tillsammans med de andra grannungarna som små, eftersom vårt hem-hem ligger i samma kvarter. Hon skriver mycket vettiga saker och delar dessutom av sig av studielivstankar och vardagsångest - precis sånt som jag kan känna igen mig i.

"Men att som gammal gaggig gamyl i slutskedet av studierna plötsligt inse att man kanske vill studera något annat... int ere väl lääge fö he int. Eller jag vet inte. Tänk att go crazy som gulis igen istället för att jobba med gradun. Kanske det vore nåt."



Michelle Kjellman, eventuellt den bästa finlandssvenska modebloggen (jag orkar sällan läsa modebloggar, men denna gillar jag skarpt!). Hon skriver om mode, inredning, skönhet och studier. Snygga, fräscha bilder och hon själv är alltid så himla chic!


Ellen, underbara Ellen. Hon sätter ord på saker och ting som vi vanliga dödliga inte klarar av. Gå in och läs, insup och njut bara. Det var hon som bl.a. skrev detta fantastiska inlägg. Älskar bloggen för att den är så jävla humor också.

"Hatar uttryck som 
guldkanter i vardagen och vardagslyx, det faller inom samma nötta klyshkategori som höstmys [...]. Egentligen hatar jag allt som passar som vägg-ord eller som skrivet på kaffekoppar. Fy satan."



Tidstjuven, eller Maria som hon heter egentligen, har en riktig feelgood-blogg med alldeles underbara bilder! Hon kan typ fota grus och få det att se vackert och intressant ut. Hon är dessutom en av "grundarna" till fb-gruppen finlandssvenska bloggare. Jag tycker att den här bloggen står ut från andra fotobloggar för att hon också delar med sig av en hel del tankar och personliga funderingar.


Ann-Sofie skriver om mycket personliga och djupa tankar. Jag känner inte henne personligen, men hon har en väldigt rörande blogg som jag helt enkelt inte kan sluta läsa. Jag berättar inte mer än så, ni får själva gå in och läsa och begrunda. En otroligt stark tjej!


Annika gick på samma klass som min pojkvän om jag har förstått det rätt. Hon och jag har en hel del gemensamma vänner och bekanta, så jag har mer eller mindre alltid vetat vem hon varit, utan att känna henne. Men eftersom jag följt hennes blogg typ förevigt känns det nästan så ändå. En av de få mammabloggar jag faktiskt tycker om att läsa!


Carro och jag gick i samma högstadium och jag har alltid tyckt att hon är en intressant person. Hon är väldigt artistisk och tar så otroligt snygga bilder, jag minns att jag så tidigt som under Lunarstorm-tiden beundrade hennes häftiga bilder i kollaget haha!


Daniela går på min klass på Peffan och är kort sagt en helt underbar person. Omtänksam och ljuvlig människa helt enkelt. Hon är också en sjukt duktig fotograf och i hennes blogg får vi ta del av det. Känns som att jag skriver det om allihopa nu, men det är inte mindre sant för det. 


En till Daniela! Det här är en blogg jag nyligen börjat följa, så jag kan inte säga så mycket om den förutom att jag råkade fastna för den, vilket jag faktiskt sällan gör när det handlar om folk jag inte alls känner. Vardag, studier, träning, mode, funderingar - en såndär härlig blogg som inte håller sig till ett och samma tema hela tiden!


Sara har precis avslöjat att hon och hennes kille väntar bebis! Jag har inte hunnit följa hennes blogg så värst länge, men det ska bli så spännande att följa deras resa! Hon verkar ha många järn i elden och vara ett riktigt naturbarn. Så här står det i hennes bloggbeskrivning: 

"Jag jobbar med jordbruk & djurskötsel tillsammans med pappa, och så pluggar jag formgivning/ rumsgestaltning på högskolenivå. Jag är utbildad målare/ hantverkare. Jag brinner för inredning, djur och musik." 


Ida-Maria är den andra av grundarna till finlandssvenska bloggare. Den här bloggen har jag heller inte hunnit följa så värst länge, men har redan fastnat för den eftersom stämningen i bloggen är så himla mysig. Hon uppdaterar riktigt ofta och det är aldrig onödiga utfyllnadsinlägg!

Sara studerar också till klasslärare, jag känner inte henne jättebra men hon verkar supergullig. Hon har en lättläst och trevlig vardagsblogg, en blogg som jag gillar helt enkelt!

Pessi tittar jag fortfarande in hos också, vem gör nu inte det?



Det var min lista det! Det finns nog en hel del till också, som jag läser mer sporadiskt, men listan skulle bli för lång om jag skulle sätta med alla. Trots att bloggar redan upptar lite för mycket av min fritid vill jag gärna ha några fler att läsa... Så dela gärna med er av era tips också! 

25 comments:

  1. Åh vad skoj :D och roligt med lite blogg listor, de här borde flera också göra ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag tycker också om att läsa såna listor, så jag tänkte att det var dags att jag också gör en! :)

      Delete
  2. Hahah "hon verkar ha många barn i elden" :D de lät roligt de

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHA okej ja skrattar så ja GRÅTER!!! Många JÄRN i elden mena ja förstås!

      Delete
    2. HAHAHA. NU fick jag dagens fniss :)

      Delete
    3. HAHAHAHAHAH! (inte ett hån-skratt) utan skratt av ren glädje, stackars stackars barn :D

      Delete
  3. tack fö dom ordena, va glad ja blir! de sku annars vara kul att träffa dig nångång, ja tror vi sku komma bra överens :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så lite så! :) De tror jag också faktiskt, kanske vi träffas på något studieevenemang eller nåt nångång :D

      Delete
  4. Kul ide :) Läser själv så lite finlandssvenska bloggar. Mest från Sverige.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja då tycker jag absolut att du ska kolla in dessa ;)

      Delete
  5. Hej!

    Använder du något program för att följa med bloggarna du listar? Alltså en RSS-läsare, som läser av bloggflödet. Eller har du dem "bara" som bokmärken i webbläsaren.

    Själv har jag försökt mig på både Feedly.com och nu senare Inoreader.com, varav jag gillar den senare bättre iom att den är mera teknisk. Tack vare dessa är det enkelt att hålla koll på "massor" av bloggar och så får man en notifiering om någon skrivit något nytt i sin blogg.

    Så jag följer din blogg via flödet :)
    http://kjld.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hejsan!

      Jag använder mig av bloglovin, tycker det är det absolut bästa programmet för att hålla koll på bloggarna man följer. I och för sig har jag inte testat något annat program heller men... ;) för mig funkar det jättebra! Där får man in alla nya inlägg rakt i ett flöde, så det går egentligen inte att missa ett enda inlägg.

      Delete
  6. Hihihi! Vad kul att jag är med på listan. Och att du har följt mig ända sedan Lunarstorm-tiden. Kul! :)

    ReplyDelete
  7. Tack tack tack för att jag var med på listan :) Och ja, det är så tokigt. Jag och Challe har ju träffats dagligen sen förskolan (och innan det i dagklubb) och fram tills vi gick ut gymnasiet. Vi var ju inte direkt någon stor klass i lågstadiet utan hela 9 stycken (fast det är en stor klass för att vara i Forsby, hehe). Och plötsligt har jag inte sett honom alls sen studenten typ. Hur tokigt är nu inte det? Så ge challe en bamsekram från mig och hälsa honom att jag tänker på honom varje gång vi lagar kokosbollar hemma hos oss, för nej det görs INTE MED ELVISP. ;) Ni verkar förövrigt vara ett superpar ni två :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så lite så :) ja det är konstigt det där, det finns flera från min högstadieklass(!) som jag inte träffat sedan 2006. Det ska jag göra, han hälsar tillbaka :) (hahah jo han har lärt sig det där med kokosbollarna nu!) Och tusen tack, det var snällt sagt!

      Delete
  8. kul att se många av mina egna favoritbloggar i denhär listan :) vet int om du e intresserad av inredning, men i så fall får du int missa Lindas lantliga eller Interior by Sofia, speciellt den senare är en av mina absoluta favoriter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jovisst är jag det, tack för tipsen, ska kolla in dem! :)

      Delete
  9. Åh Tack för de fina orden Karro!! :)
    Vad roligt att du lagade en lista, fanns många bra läsartips där!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inget att tacka för :) Vad kul om du hittade några tips!

      Delete
  10. Oj vad jag blev glad då jag hitta mig på listan! Tack ska du ha snälla du! :D

    ReplyDelete
  11. Vad roligt med tips på lite ny läsning, ska kolla in dem! Och kul att jag fick va me hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj oj såg int den här kommentaren före nu lol ;) men varsågod haha.

      Delete
  12. Tack för tipsen! Ha det bra, kram :)

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!