1 Karolinas Kaos: Enkelt recept på morotskaka

Friday, September 26, 2014

Enkelt recept på morotskaka

Jag blev plötsligt sugen på att baka ikväll och bestämde mig för att göra en morotskaka. Jag har inte bakat en morotskaka sen 2006 när jag och Elin prao:ade på LBB i Jakobstad. Vi bakade kanske 10 morotskakor om dagen, så sedan dess har jag inte riktigt känt för att göra det haha. 

Jag kollade upp några recept på nätet och tänkte inte riktigt efter, visst tyckte jag att det lät som ganska mycket ingredienser, men märkte inte förrän det var för sent att jag höll på att baka morotskaka åt en hel bataljon. Nåväl. Resultatet blev riktigt bra i all fall, så jag vill dela med mig av receptet.

Du behöver (till en långpanna):
Botten:
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
4 morötter
3 tsk bakpulver
2 msk rypsolja
2 tsk kanel
1 msk sirap

Topping:
120g Philadelphia-ost
50g margarin
4 dl florsocker


Innehållet i glasspaketet är alltså florsocker hehe. 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader
Riv morötterna fint
Vispa ägg och socker poröst
Tillsätt morötterna och resten av ingredienserna
Rör om till en jämn smet och häll över i en smord form
Grädda i mitten av ugnen i 40 minuter

Gör glasyren under tiden du väntar på att kakan svalnar.
Vispa osten, det smälta margarinet och florsockret och bred över kakan när den svalnat.

Det blev så mycket smet att jag var tvungen att dela upp det i två former.
(Har ingen långpanna så jag fick improvisera lite)

Mmmuummss!

4 comments:

  1. Kanske de sku ha gått att sätt i en långpanna? Det brukar jag göra då jag lagar, som med mockarutor. Annos hett de ju FN-konditori ännu då vi va där på prao hohoho. Sir go ut hede!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo de sku säkert men ja har ingen sån så ja måsta gö sådär :D Haha jo de gjor ju de men tänkt att ingen vet va de e fö nå lol. De va no rikti go hehee

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!