1 Karolinas Kaos: Emma Watson snackar jämställdhet

Monday, September 22, 2014

Emma Watson snackar jämställdhet

Emma Watson blev i juli detta år utnämnd till UN Women Goodwill Ambassador och igår, den 21 september 2014, höll hon detta fenomenala tal om jämställdhet. Jag gillar att hon fokuserar på de verkligt stora problemen och nämner att även män behandlas fel. Hon inbjuder oss alla till att påverka och göra förändring. Jag tänker inte kommentera detta mera än så här, jag tycker bara att alla borde ta sig tid och lyssna på hennes tal. Jag kunde inte stänga av när jag en gång hade tryckt på play. Jag blev alldeles tårögd. Hon är helt fantastisk.

The Huffington Post har också skrivit en artikel om detta.

4 comments:

  1. Emma Watson är bäst, ingen protest! :D En sann förebild.

    ReplyDelete
  2. Den högutbildade killen23 September, 2014 21:32

    På sikt kommer nog den grupp du tillhör, som ung högutbildad kvinna bosatt i storstaden, att höra till de stora vinnarna ekonomiskt sett. För sannolikt kommer du att tjäna mera än unga männen i snitt gör, i och med att där är flera lågutbildade.

    http://www.dn.se/debatt/feminiserade-storstader-dominerar-snart-varlden/

    En intressant bok inom ämnet:
    http://www.bokus.com/bok/9789113051970/mannens-undergang-i-kvinnans-tidsalder/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hörde samma sak på talkshowen Jenny Strömstedt på TV4 ikväll faktiskt och det är ett intressant ämne. Personligen känner jag mig inte underlägsen som kvinna i vårt samhälle och jag är inte oroad för min ekonomiska framtid (och skulle jag vara det skulle det inte vara för att jag är kvinna). Men målet ska väl vara jämställdhet och inte att gå förbi männen? Feminism (i dess riktiga bemärkelse) ska inte betyda att kvinnor > män.

      Jag tror helt klart att vi nordiska kvinnor har det bäst ställt kanske i hela världen. Däremot finns det kvinnor runt om i världen som blir misshandlade, stenade, könsstympade... Kvinnor som inte har rätt till skola, inte har rätt att välja vem de vill gifta sig med - osv, osv. DÄR behövs feminismen, enligt min åsikt, i en betydligt större utsträckning än här i norden.

      Jag gillade att Watson tog upp att männen i västvärlden också behöver uppmärksammas. Ni är en lika stor del av hela den här debatten. Hon tar upp hur självmord och depression ökar bland unga män, att det också ställs orimliga krav på er, att ni inte ska visa känslor och allt det där.

      Jag tycker helt enkelt att Watsons tal var heltäckande, sakligt och väl genomtänkt. Ursäkta min roman till svar, det blev lite mer text än jag hade planerat. Ska kolla in dina länkar - tack! :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!