1 Karolinas Kaos: För ett år sedan

Sunday, August 24, 2014

För ett år sedan

För ganska exakt ett år sedan började ett nytt kapitel i mitt liv, nämligen mina studier vid Peffan och Åbo Akademi, Vasa. Trots en del blod, svett och tårar under det första året har jag stormtrivts varje dag. Äntligen har jag hittat rätt! Jag tänkte därför i det här inlägget titta tillbaka lite på hur det såg ut för ett år sen när jag var gulis.




Jag träffade min klass, KK1.4 (som nu i höst förstås blir 2.4) och jag måste säga att jag inte skulle ha kunnat ha mer tur. Vår klass hade från första början en bra sammanhållning och stämning, det förekommer inget tjafs och alla verkar ha hittat sin plats. Nästan ingen kände varann från förut, så alla var satta i samma situation när vi träffades. Det gjorde att vi snabbt "blev tvungna" att lära känna varandra och hitta våra roller i gruppen. Jag har stormtrivts med er ska ni veta!

Under de första veckorna ordnades massvis av evenemang och det var ett suveränt sätt att lära känna varandra. Gulisintagningen var kanske den bästa festen på hela året och trots att vi inte kammade hem någon förstaplats kände vi oss som vinnare. (Jag funderar på att delta i gamylis i år, det sägs vara något av de absolut bästa evenemangen under studietiden!) 

Avslutningsvis måste jag också skryta lite på våra tutorer Ellen och Nicke som hjälpte oss enormt mycket den första tiden när vi behövde dem som allra mest! 

Utomhusundervisning.

Back to basics.

Sittande volleyboll under en gymnastiklektion.

Gulnäbbsakademin. Älskar att samla på mig halarmärken!

Bowling med klassen.

Fontana, Ollis, who knows ;)

Mitt första uni-arbete haha! En nyckelring med reflex som skulle göras i textilslöjden.

Allsång på Kvarnen.

Roope, jag, Suski, Mixu.

Nina, jag och Mia.

Till alla nya gulisar som börjar på Peffan i höst: grattis, ni har blivit antagna till världens bästa skola! Som i alla skolor och linjer finns det för- och nackdelar, men enligt min åsikt är fördelarna många flera än de negativa. Första året är tungt, det testar verkligen vem som verkligen vill vara där och inte. Men det blir lättare, så kämpa på! Som tips kan jag säga följande:
  1. Delta i så många evenemang som möjligt - även när ni inte orkar. Det är ett ypperligt sätt att lära känna folk och skapa nya kontakter
  2. Gå med i föreningar. Även detta ger dig chansen att träffa nya människor och uppleva nya roliga saker. 
  3. Våga fråga. Alla är helt lost i början av studierna, så ingen fråga är dum. Det är därför tutorerna och egenlärarna finns. Fråga, fråga, fråga!
Jag kollade in mitt schema idag och det ser ut som att jag i höst kommer att ha högst en föreläsning/lektion om dagen och ibland inga alls... Inte riktigt som förra hösten när vi kunde ha dagar från 9-17(!) ;)

4 comments:

  1. Vilket härligt inlägg! :D

    På spec-sidan är det lite tvärtom mot det som du beskriver. Första året var rena barnleken med få kurser och mycket tid över till studielivet. Andra året var det pang-boom-på med alla klasslärargrundkurserna som ni hade första året PLUS vår spec-kurser. Döden döden. Men på något vis så överlever man, även om ljuset i tunneln känns väldigt långt borta ibland. En bra klass med god sammanhållning är verkligen en stooor tillgång! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo jag pratade med en tjej som börjar andra året på spec nu, och hon sa precis det samma! Det är ju lite dåligt system egentligen, för om man blivit van med ett chill schema får man ju värsta chocken om man plötsligt ska börja ha 3-4 föreläsningar/seminarium per dag! Men som du säger, när man är i det så fixar man det nog :)

      Delete
  2. Åååh va kul vi ha haft :D så rolit ti si alla bilder, å ja hoppas andra året blir minst lika bra :D ska bli så otrolit rolit ti böri skolan igen å träff alla! :D KK 2.4 ni e helt enkelt bäst :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag sku kuna sammanställ hela första läsåre i ett inlägg nångång också, sku va kul att få se lite överblick på va vi riktigt ha syssla med! :D Ja de ska bli SÅ kul!! :D Ses snart <3

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!