1 Karolinas Kaos: 10. Dessa länder har jag varit i

Saturday, August 16, 2014

10. Dessa länder har jag varit i

10. Dessa länder har jag varit i
(Ursäkta bildkvalitén på vissa bilder, några är tagna från min gamla bilddagbok)

1. Finland (född & uppvuxen i Jakobstad, har bott ett knappt år Åbo, är nu bosatt i Vasa)
Jag i Ylläs, påsk 2013.

2. Sverige (Bott ett år i Stockholm, Märsta)
Fest i Södertälje, 2011.

Förutom att jag bott och jobbat ett år i Märsta/Stockholm/Nacka har jag även besökt Sverige otaliga gånger. Göteborg, Uppsala, Umeå, Åre, Tärnaby, Hemavan, Haparanda - jag har varit på en hel del ställen i Sverige - i princip allt förutom Skåne faktiskt. Har även kusiner i Umeå.

3. Danmark (Skagen, Skallerup, Hjörring, Köpenhamn, Ålborg... osv) 
Danmark, Skallerup, jul 2008. 

Mamma och pappa bodde i Danmark några år efter att de studerat och min syster är t.o.m. född där. De trivdes alltid i landet och saknar det ännu idag, de talar om det väldigt ofta. Därför har det också blivit så pass många resor till Danmark att jag inte ens kan räkna dem.

4. England (London, Manchester, Liverpool, Blackpool, Slough, Yorkshire... osv)
Elvira och jag, Yorkshire, 1990nånting. 

Vi var på en lång bilsemester genom Europa, men jag minns tyvärr inte så jättemycket. England minns jag bäst, då vi bl.a. besökte Stone Henge. År 2007 besökte vi Manchester och Old Trafford där vi såg Manchester United spela. Så ett par bilsemestrar i England har det alltså blivit, helt underbart!

5. Tyskland (Berlin)
Brandenburger Tor, Berlin, 2009.

Jag deltog i en kurs om Väst- och Östtyskland i gymnasiet. Som avslutning på kursen besökte vi Berlin. Staden var mycket vackrare och grönare än jag hade tänkt mig, men folk kunde även sämre engelska än jag hade väntat mig. För övrigt var det en väldigt intressant resa, då vi bl.a. besökte ett stasifängelse, en opera, många typiska tyska barer, museum om DDR osv. Väldigt lärorikt - rekommenderar alla som har möjligheten att delta i såna här kurser att göra det!

6. Italien (Rom) 
Utsikt från kupolen i Peterskyrkan, Rom, 2008. 

Ett liknande projekt som Berlin-projektet. En kurs om Rom och dess historia, följt av en resa. Vi hade även en vänklass från Rom som först besökte oss i Finland, sen besökte vi dem i Rom. Vi hade lite otur med vädret under vår resa, det sades att det inte hade regnat så mycket sedan 40-talet... Hurra. Men annars var även denna kurs och resa väldigt givande. Besökte även Colosseum, Forum Romanum och kanske hundra kyrkor hehe.

7. Spanien (Malaga, Puerto Banus, Marbella) 
Mamma, syster och jag, Marbella 2011. 

Har varit i Spanien två gånger, båda gångerna med familjen. Vi brukar bo på hotell som är som en eget litet hus. Egen pool, egen bakgård, egna rutiner och egna mattider. Helt ljuvligt. Älskar musiken! Älskar värmen! Älskar shoppingen! Älskar maten! Okej jag älskar Spanien helt enkelt.

8. Frankrike (Paris)
Jag, Paris, 2011

Elin bodde i Paris ett tag så jag passade förstås på att besöka henne. Hon bodde i en underbar liten lägenhet i centrala Paris, med vita väggar, mörkt trägolv, blå dörr och en fransk balkong. Rena rama drömlägenheten alltså. Hon guidade mig runt hela Paris - det blev en otroligt lyckad resa och jag vill absolut besöka staden igen.

9. Cypern (Bartenderkurs, Scandinavian Bar Academy, Ayia Napa) 
Nästan hela gruppen, sommar 2011.

Det var hett och jävligt, vi var konstant sjuka, jag hade nackspärr och feber om vartannat, folk var dryga, vi hade konstant krapula och ångest... Och så skulle man lära sig drinkrecept samtidigt. Men visst i fan var det kul och lärorikt. Det jobbigaste var kanske ändå dramatiken tjejerna emellan. Jag, Kajsa och Sofia passade inte riktigt in med vår "Vad fan, skärp er och sluta vara så barnsliga"-attityd. Men trots allt: en unik upplevelse som fick mig att lära mig mer om mig själv än jag nånsin hade kunnat tänka mig. 

10. Grekland (Kos)
Tjejerna före en av alla utekvällar på Kos. 2010.

En vecka i Kos med tjejerna. Vi ordnade detta som vår egen lilla ABI-resa och det kan ha varit något av det bästa vi gjort tillsammans. Inte tråkigt en sekund! Men akta er för båtutfärder säger jag bara...

11. Turkiet (Alanya)  
(Bilder kommer snart...!) 

+ Mellanlandningar i Norge och Tjeckien, men det räknas ju inte...
Jag kan alltså konstatera att det egentligen inte är jättemånga olika länder jag har besökt, men jag har ändå varit på väldigt många resor och har en massa fina minnen i bagaget. Jag hoppas ändå att ha besökt åtminstone 20 länder före jag fyller 30 år! Hur många länder har ni varit i? Vore intressant att veta!

8 comments:

  1. Yes! Du gav mig inspiration till ett blogginlägg! Kommer skriva ikväll om vilka länder jag besökt, så då får du svar på din fråga :-)

    ReplyDelete
  2. oj jösses vad du rest å haft möjlihet att se världen :D lite avis... Själv har jag (bara) varit till, Sverige, Teneriffa å Las Vegas :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe jovisst, en del har jag nog allt sett! Las Vegas är ju däremot hur coolt som helst, själv har jag ju nästan inte varit utanför Europa, så det är JAG lite avis på då istället ;)

      Delete
  3. 15 stycken olika tror jag det var hehe :)

    ReplyDelete
  4. Vad använder du för program för att redigera bilderna annars? typ lägga in didär flaggorna o sånt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag använder en massa olika, bl.a. Picmonkey.com, fotor.com, Photoscape och Picasa, ibland t.o.m. Paint! Bilderna i det här inlägget gjorde jag genom att söka bilder på flaggor på google och sedan klistra ihop dem i ett kollage på fotor.com :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!