1 Karolinas Kaos: Vi reser till...

Thursday, July 10, 2014

Vi reser till...

Turkiet - Alanya!


Som ett par av er redan gissade blir det en resa till Turkiet, Alanya i augusti! Till en början var jag lite skeptisk, jag tänkte att det bara är en massa 18-åringar som åker dit för att festa, men efter ihärdigt googlande och övervägande insåg jag att det kommer att bli hur bra som helst. Det verkar verkligen finnas något för alla där, eftersom det också åker en massa barnfamiljer dit. Jag gillar att det finns möjligheten till både chill och fest, det är precis det jag behöver. Jag vill kunna ligga på stranden och göra absolut ingenting, men det måste också hända något på de ställen jag reser till. Jag skulle t.ex. inte klara av att åka till någon avlägsen ö och stanna där någon längre tid, skulle nog bli tokig efter två dygn. Därför kändes Alanya ändå lockande och jag har hittills endast hört positiva erfarenheter av folk jag pratat med!

Vi kommer att bo ett stenkast från centrum.

...och ett stenkast från sandstranden Kleopatra Beach.

Har någon av er varit till Alanya eller andra ställen i Turkiet? Vad har ni för erfarenheter? 
Finns det några viktiga "DOs and DON'Ts" att komma ihåg?

10 comments:

  1. Ja ha vari å de va ni int nå fö endast 18åringar nejnej. Gå upp fö dedär stora berget ja har heelt glömt va de heter men man sir de fråm stranden å dit ska ni gå! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okej nåmen de låter ju bra! Inget elakt mot 18-åringar, men int vill man ju att de ska vara BARA de där ;) jepp, ska absolut kolla upp va de finns för berg att fara till!

      Delete
    2. Haha ne ja förstår man vill ju int likasom hamna på värsta fest stället om man endast ska på en avkopplande semesterresa. Berget heter taurus bergen tror ja å man sir de från kleopatra beachen de finsta väl nå slott å nå där, riktigt coolt! :D

      Delete
    3. Nej men precis, eftersom vi vill ha lite av båda så därför kändes Alanya som ett bra alternativ! Okej, tack för tipset! :)

      Delete
  2. Var i Turkiet för två år sen och älskade det! Perfekt med att både kunna ta det lugn och ändå hitta på något (är galet rastlös så fixar inte att sitta still för länge) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter helt perfekt, precis så vill jag ha det! :)

      Delete
  3. Har inte varit mer i Turkiet än att vi mellanlandade där förra sommaren, och oj vilken dålig bild jag fick av folket där (eller mest av turkish Airlines som vi reste med). En man vid passkontrollen fick fnatt på oss för att vi sa " excuse me" för att vi inte förstod när han frågade oss nåt på turkiska (!). Så började han helt mucka med oss och fråga vad vårt problem är, vi stod som två gapande frågetecken för han var verkligen så fräck. Jag sa lugnt till honom att det var hemskt dålig betjäning att göra på det där viset, och vi fick bara som svar " you are nothing, just passangers" och världens bitchmin på det. Man bara " öh, vad hände med att kunden har rätt, kunden ÄR ditt jobb". Sen när vi steg in i bussen som tog oss till flyger så fick jag ännu ögonkontakt med honom genom fönstret och så räcker han ut tungan till mig som en 5-åring. Där blev jag att gapa igen och Labinot steg ut och frågade vad han riktigt har för problem och att han ska be om ursäkt. Man tycker ju att mannens kollegor skulle bett om ursäkt för honom, eller sagt till honom men nej de var alla lika "kyliga" tillbaka. Det var både skrattretande och förargande.
    Sen på flyget så hade Adrian blivit magsjuk och började kasta upp, och det är ju inte roligt för någon på flyget. Vi ringde på klockan många gånger för att få hjälp, men det var bara en trevlig finsk turkisk man och några finska damer som hjälpte oss med att få tag i servetter, påsar och annat. Flygvärdinnorna gav oss bara en filt och ett surt ansikte. Aldrig mer det flygbolaget!
    Men ja, som sagt turkiet i sig har jag aldrig upplevt men har hört gott om det beroende på vilka ställen man är på. Vår dagmamma var där i våras och det passade henne som 50+:are så det finns nog annat än för 18-åringar där också :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej men fy vilken hemsk upplevelse, vad tråkigt att det gick så för er :/ vad arg jag skulle ha blivit! Helt ofattbart att en del inte förstår sig på kundservice över huvud taget, såna borde byta jobb! Som tur åker vi inte med Turkish Airlines, så vi håller tummarna att vårt flygbolag sköter det bättre hehe.

      Turkiet i sig har jag faktiskt hört mest positivt om, trevliga och respektfulla människor har jag hört, så det hoppas jag verkligen på! De som jobbar i Alanya torde vara vana med turister :)

      Delete
  4. Vi var till Side för nått år sedan och jag trivdes inte alls i landet. Fick fel i huvu på turkarna som var som gamar på alla blondiner. Fast man var med familjen! Hotellet höll heller inte den standard som förväntades jämfört med motsvarande nivå i Europa. Men fin strand var det ju iaf! Hoppas ni får en bättre upplevelse :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter jobbigt! En av mina (blondin)kompisar rekommenderade faktiskt Side, där hon hade varit med sin pojkvän. Så det där verkar vara ganska slumpmässigt, eftersom alla säger lite olika. Vi hoppas på det bästa! :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!