1 Karolinas Kaos: Uppsagda ÖT-prenumerationer p.g.a. Facebook-inlägg

Tuesday, July 29, 2014

Uppsagda ÖT-prenumerationer p.g.a. Facebook-inlägg


Bild och artikel: Svenska Yle.

Ett tiotal, kanske snart närmare hundra(?) hushåll har valt att avsluta sina prenumerationer på Österbottens Tidning p.g.a. ovanstående inlägg som en av tidningens journalister gjorde på sin privata fb-sida för någon dag sedan.

Jag tycker också att journalisten gick för långt. Man har ingen rätt att håna kristna och skämta om förföljelse, precis som man inte behöver förlöjliga och håna Pride och homosexuella. Det här med ömsesidig respekt tycks vara svårare än man kunde tro. Det förvånar mig att denna journalist inte har bättre omdöme än så här. Speciellt med det yrket tycker jag att man skulle känna till hur det fungerar: allt man skriver på Facebook och andra sociala medier är offentliga handlingar som kan vändas mot en (ta bara juniordomaren som blev avstängd p.g.a. sitt uttalande om den döda Djurgården-supporten som exempel). Att "skämta" om detta över en kaffe med vänner är en sak - att skriva ut det på internet är en annan.

Med tanke på hur stor procent av ÖT:s läsare och annonsörer som är kristna kunde det svida ganska ordentligt i ÖT:s kassa om alla dessa valde att avsluta sina prenumerationer samt sluta annonsera. Hur kan man inte tänka på det före man skriver en sån status? Däremot tycker jag att det är väldigt tråkigt att många är så snabba att säga upp sina prenumerationer. Detta handlar om en enda persons dåliga omdöme, det bör inte hela tidningen straffas för. Det är nästan som att folk skulle ha aktivt sökt en orsak att säga upp sina prenumerationer - om inte skriverierna om Pride räckte.

Journalisten ber för övrigt om förlåtelse i en insändare i dagens ÖT. Nu återstår det att se om jeppisborna kan ge förlåtelsen som det talas så väldigt mycket om, och som Jesus befallde oss alla att ge... (Matt. 6:14-15).

8 comments:

  1. Hej! Såg dig på jeppisdagarna:) Vill bara påpeka att nu är det ju inte endast journalistens inlägg på facebook som är orsaken till att så många säger upp prenumerationen, men det är säkerligen droppen som fick bägaren att rinna över. Jag har under de senaste åren ett flertal gånger känt att tidningen har drivit med oss som kristna, det är säkert inte i deras mening men det föder ändå dålig energi redan från morgonen. Ha de bra! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Vad roligt, du skulle ha hälsat - eller gjorde du kanske t.o.m. det hehe :) (vem är du?) Okej, om man känner så förstår jag det kanske på ett annat sätt. Har du några exempel på såna artiklar? Blir lite nyfiken, skulle vilja läsa!

      Hur som helst så var det många kommentarer på det omtalade inlägget där det stod något i stil med: "Jag uppgav denna journalist som orsak då jag avbeställde ÖT", så det var därför jag ville kommentera det, eftersom jag tycker att det är en bristfällig orsak om det är det enda man skyller på. Ha det bra du också! :)

      Delete
    2. Helt förståeligt att du fick den bilden av det hela eftersom kristna (och även andra) utnyttjar journalistens inlägg med att posta det över hela internet, klart man får den bilden av att det är endast det som är orsaken. Det är ju så enkelt att göra det eftersom där är "det elaka" svart på vitt.

      Annars är det ganska svårt att förklara hur man känner sig illa behandlad eftersom alla uppfattar saker olika och här i huset slängdes även ÖT vartefter så jag kan inte ge några exempel. Jag hade ju kunnat göra det lätt för mig, ta samma enkla väg som många andra genom att länka journalistens facebook, men så lågt tänker jag inte sjunka.

      Jag lovar att återkomma om jag kommer på hur jag skall förklara saken utan att det blir helt fel. Det är lättare att acceptera om man förstår! :)

      Men klart och tydligt har ju ett flertal kristna känt sig mer eller mindre kränkta, annars hade ju inte insändare som till exempel igår (http://online.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/34287?fb_action_ids=829073630443979&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B678955355527355%5D&action_type_map=%5B%22og.recommends%22%5D&action_ref_map=%5B%5D) existerat. Det har som sagt kanske inte varit meningen men det är inte hälsosamt för någon att börja dagen med irritation. Nu var ju det här från mitt håll, vet att det inte är så nådigt från andra hållet heller;)

      Delete
    3. Okej, nå, som du säger så uppfattar vi alla saker och ting på olika sätt, så är det bara. Om man känner sig kränkt av ÖT överlag, ja då är det ju en helt annan sak.

      Det som jag ändå tycker att är bra är att ÖT faktiskt publicerar insändare av olika åsikter. ÖT har publicerat flera insändare som är rent av kritiska mot dem. Så det är ju bra, de försöker inte censurera någon åtminstone, alla ska få komma till tals :)

      Delete
  2. Jaa, det där var ju verkligen att gå över gränsen. Det känns lite konstigt att någon som är journalist inte har bättre förstånd än att skriva en sån där grej på Facebook (samtidigt som inlägget är så konstigt formulerat att det är svårt att tro att en professionell journalist skrivit det). Men så är det ju svårt att förstå sig på hur alla här i världen tänker också.

    Personen ifråga skrev ju egentligen inte statusen som representant för tidningen, så det är synd att det ska gå ut över tidningen. Men ändå en förståelig reaktion. Äsch, så onödigt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja alltså det var verkligen onödigt. Det går ju att vrida och vända på det... Egentligen borde inte folk reagera SÅ starkt, det var ett skämt, det var hennes privata fb-profil och borde inte förknippas med ÖT - meeen å andra sidan - VARFÖR skriva ett så ogenomtänkt inlägg? Hon borde ha förstått att det skulle bli starka reaktioner, speciellt då läget har varit så spänt sedan alla Pride-debatter startade!

      Delete
  3. yolo swaggins30 July, 2014 00:55

    De verkar vara lite som att folk har missförstått statusen pga. de dåliga formuleringar som journalisten använt.

    Så som JAG uppfattar det (min personliga tolkning) är journalistens inlägg är en sarkastisk pik till de självutnämnt "kristna", som tydligen menat att själva pride-festen, och alla festligheter kring det, är en utstuderad form av förföljelse av kristna personer och den kristna tron. Det vill säga att journalisten genom sin kommentar försöker illustrera hur fånigt det är av en del kristna blivit väldigt upprörda för att de tydligen anser att jeppis pride är något uttalat anti-kristet.

    Skribenten försöker helt enkelt påvisa hur fånigt det är att en viss grupp ska ta illa vid sig av att en sak de inte accepterar görs allmän och normaliseras. Ifall denne bara använt ordet "genom" så skulle innebörden ha varit mycket klarare.

    "Nämen om man skulle förfölja lite kristna GENOM att hänga upp tvättlinan med handdukar i regnbågens färger nu." Då märks det ju rätt tydligt att skribenten menar att det är otroligt fånigt att se regnbågshanddukar som en form av kristen förföljelse. Lite som att upphängandet av kött skulle reta gallfeber på vegetarianer (vilket det ju inte borde göra).

    Nånting sånt.
    #swag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, alltså du och jag har precis samma tolkning. Det är sarkasm, ett skämt, det borde egentligen inte få så där starka reaktioner. Men samtidigt hade ju inlägget en hånande ton och jag förstår faktiskt att många kände lite avsmak när en ÖT-journalist skriver så. Det har talats så mycket om att båda parter ska respektera varandra och jag tycker inte att journalisten visade på det när hon skrev så.

      Många har förstås hånat pridefestivalen och hbt-mänskor också, och som du säger, men är det okej att svara med samma medel? Jag tycker det är lite lågt och jag tycker att hon som journalist borde stå över sånt.

      Sen hörde jag att det har startats hatgrupper mot henne. Då är det igen andra sidan som går LÅNGT över gränsen. Suck alltså.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!