1 Karolinas Kaos: Språkbadet - en gåva!

Tuesday, July 8, 2014

Språkbadet - en gåva!

Sett på ÖT idag: 

Som f.d. språkbadare säger jag förstås hipp hurra och ger en stor tumme upp! Jag vill påstå att språkbadsundervisning är det absolut bästa sättet att lära sig språk på.

Jag språkbadade på finska och eftersom det är ett så otroligt svårt språk att lära sig kan jag inte förstå att språkbad inte har blivit det standardiserade undervisningssättet ännu. Om man tar en titt på betygen i finska runt om i speciellt Österbotten och jämför språkbadselever med elever som fått vanlig finskundervisning är resultaten ganska tydliga. I språkbadsundervisningen fokuseras det på tal och kommunikation, inte på grammatik och böjning av ord. Detta resulterar i att vi inte är rädda att prata och vi börjar inte fundera: "Men hur böjer jag det där ordet nu igen?" Vi gör oss förstådda helt enkelt - och det är väl huvudsaken. Det är snart 10 år sedan jag gick ut nian och därmed slutade med språkbad, och trots att min finska antagligen är rostigare idag än vad den var år 2006, tar det inte länge för mig att hitta tillbaka till den.

Förutom att språkbadet faktiskt lär en ett språk blir man också en problemlösare. Man är inte rädd för nya uppgifter, man tar en ordentlig titt på problemet och försöker lösa det själv förrän man kallar på läraren, man kan skumma igenom en text (även på andra språk), förstå innebörden och ta till sig helheten. Jag tror att det beror på att språkbadselever från första början är tvungna att ta reda på vad saker och ting betyder, att diskutera med sina vänner och komma fram till lösningar. Dessutom minskar språkbad fördomar mot andra språkgrupper.


Choareus Skola, åk 1. 

Alltså den här klassen... Vi blev som en enda stor familj. Alla var vänner, alla kände varandra och visste hur allihopa fungerade, alla hade sin egen plats och stämningen var alltid bra. Jag vill ödmjukt påstå att jag skulle ha velat vara lärare åt oss haha. Jag är för övrigt miffot som tittar neråt... (mittenraden, 6:e f.v.)

Språkbadsmotståndare brukar säga att elevers svenska blir lidande p.g.a. finskan, men det är skitsnack. Språkbadselever får ett rikare och påhittigare språk även på svenska. Språkbadet är definitivt en gåva som jag kommer att vilja ge mina barn.

Här kan ni läsa mer om regeringens satsning.

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!