1 Karolinas Kaos: Sånglektioner på Peffan

Thursday, July 24, 2014

Sånglektioner på Peffan

Hittade din blogg helt av en slump men såg att du studerar till klasslärare, vilket jag också kommer att börja göra till hösten vid ÅA :) Och att sjunga inför klassen kommer jag också att vara väldigt nervös för, så kul att läsa att någon annan känner /har känt som jag och endå klarade det fin fint utan att svimma av och dö ;) Vad sjöng du? :)


Den här kommentaren fick jag på det här inlägget igår och jag tänkte svara på det så här i ett skilt inlägg eftersom det kanske finns fler som kan ha nytta av den här infon.

Först och främst: Välkommen till Peffan!! Det är världens bästa ställe, så stort grattis till din studieplats! Angående sjungandet: man behöver aldrig sjunga inför klassen, bara framför läraren. Man har två individuella sånglektioner och de sker alltså inte tillsammans med klassen, det är endast du och en lärare i rummet. Inför musiktenten däremot delas man in i mindre grupper på 4-5 personer och tenten går ut på att man spelar och sjunger några sånger/låtar/visor framför två lärare som sedan utvärderar en. Jag kan förstås inte garantera att de har samma system inkommande termin, men så här gick det till för oss åtminstone.

Nu vet jag inte om du tycker att det är lika nervöst att sjunga bara framför läraren, men jag kan ändå berätta hur det var för mig. Jag berättade för läraren på förhand att jag var väldigt nervös och han förstod mig helt och hållet. Han tog sig tid att prata med mig, vi diskuterade vad min nervositet berodde på, vad som "händer" när jag ska sjunga framför någon osv.

Efter att ha pratat bort halva lektionen gjorde vi andningsövningar, som ni också kommer att göra tillsammans med klassen under musikkursen, eftersom andning är A och O när det kommer till sång. Sen gjorde vi olika "ljudövningar", vilket går ut på att man gör ljud helt enkelt: "RrrrRrrrr, WuuuUuUuuu, OoooOOo" osv. Jag kände mig jättefånig, men jag bestämde mig att lita på honom och sluta tycka att det var pinsamt. Med dessa ljudövningar värmer man upp stämbanden och efter det är steget till sång inte lika stort.

Vi fortsatte sen med att nynna Idas sommarvisa. När melodin flöt på som den skulle (vilket den nog gjorde direkt) sjöng jag med ord. Han gav hela tiden tips och feedback, vilket var till stor hjälp. Plötsligt var sånglektionen slut och jag kände mig skitbra, för att jag klarade av att sjunga Idas sommarvisa... Ja, då förstår ni säkert hur mycket jag HATAR att sjunga inför andra.

På musiktenten ska man alltså sjunga och spela ett instrument, men som tur gör man det inte ensam.

Jag är så glad att han tog det steg för steg, att han valde en enkel barnvisa, att han förstod att jag var nervös och verkligen tog mig på allvar. Jag tror att det viktigaste är att berätta hur man känner. Annars kanske man måste sjunga typ My heart will go on, vilket en klasskompis blev tvungen att göra. DÅ hade jag svimmat och dött. Hoppas nu att mitt svar var till någon slags hjälp, och hoppas att du ska trivas på Peffan!

<3

4 comments:

  1. Vaför måst man ha en musiktent? Ska ni typ bli musiklärare elr måst all ha? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag studerar alltså till klasslärare, och första året har man i princip ALLA ämnen. Vi hade även tent/kursuppgifter i biologi, geografi, kemi, matematik, fysik, gymnastik, modersmål, engelska, finska, textilslöjd osv... :)

      Delete
  2. Vad roligt att du svarade med ett helt inlägg! Okej, det låter ju både spännande och lite läskigt samtidigt. Men vad kul att höra att allt gick bra för dig tillslut! Ja, jag skulle också gärna välja Idas sommarvisa framför My heart will go on...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kändes som att jag hade för mycket att säga om det för att bara svara i en kort kommentar :) Ja, det var faktiskt både spännande och läskigt. Men som sagt, allt gick bra till slut! Huvudsaken är nog att vara ärlig med hur man känner :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!