1 Karolinas Kaos: Kärleksbrev från början av 1900-talet

Tuesday, July 15, 2014

Kärleksbrev från början av 1900-talet

Min morfars mor hette Johanna Stubb och det är efter henne jag fått mitt mellannamn. Jag har fått berättat för mig att hon var en mycket omtyckt och stark kvinna. Hon var klok, redig och duktig (douli ni vet). Min mamma har beskrivit henne som tryggheten själv, och hur hon kände att inget hemskt kunde hända när hon var i Johannas närhet. Johanna var dessutom stilig och vacker som bara den, med långt tjockt hår och ett minimalt midjemått. När min moffa berättar om henne talar han med en så stor kärlek och respekt att jag blir alldeles rörd. 

Breven, handskrivna under början av 1900-talet.

I en byrålåda hemma hos oss har mamma sparat brev som Johanna hade fått under början av 1900-talet. Unga män som hade utvandrat till Amerika skrev kärleksförklaringar och hoppades att en gång få fria till henne. Här är bara ett urval och korta delar av de många och långa brev hon fick:

Round Moutain den 24 september 1911 "...hoppas samma tankar skola vara i ditt hjärta, för jag kan aldrig glömma dig förrän döden... min käraste här på jorden..." Emil 

Chisolm den 29 november 1905 "...om du fått brefvet och ej vill svara, väntar jag dock att du delgifver mig orsaken. I alla händelser förblifver jag dig trogen." Felix 

San Fransisco den 17 juli 1907  "...redan då jag var hemma fattade jag kärlek till dig och dessa tankar kommer dagligen för mig här. Om du har någon motkärlek så beder jag att du väntar tills jag kommer hem så vi får knyta hymens band för evigt." Alex

Det är så vackert och tragiskt på samma gång. Tänk att inte kunna annat än vänta och hoppas på att få ett svar från andra sidan jordklotet. På den tiden flippade man inte ur om man inte fick svar på fem minuter minsann. Kanske ett brev i månaden om man hade tur. Tänk alltså, vilket dåligt tålamod vi har nuförtiden. Och när slutade man skriva så vackert och respektfullt åt varandra?

Dock blev det varken Emil, Felix eller Alex som Johanna valde att 'knyta hymens band' med. Det blev till sist Johan Pettil som lyckades charma henne med sin ståtliga uppenbarelse, spännande leverne.... och mäktiga mustasch. Paret gifte sig och bytte senare namn till Nylund. Johannas brudklänning finns restaurerad och bevarad på Jakobstads museum.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!