1 Karolinas Kaos: JakobsDagar2014: Jeppis Pride

Sunday, July 27, 2014

JakobsDagar2014: Jeppis Pride

lördag var den mångomtalade dagen här, Jeppis Pride 2014. Vi steg upp runt klockan elva och började göra oss i ordning för att fara in till stan. Vi mötte upp samma gäng vi varit med kvällen innan, samt Fanny och Anton, for och köpte glass och for sedan till torget och väntade in paraden. Lite pirrigt var det, man visste inte riktigt vad man skulle vänta sig

Mamma hade hängt upp en #tvattlina.


Det här är historiskt. Tänk alltså, i Jakobstad!

Paraden dök upp till sist. Det hördes sång, musik, jubel, applåder - stämningen var helt underbar.






Jag blev verkligen rörd över att det var så mycket folk som gick med i paraden. Det har uppskattats att över 2000 personer deltog! Dessutom var antalet kanske det dubbla som stod längs gatorna och tittade på. I paraden såg man verkligen Prides rätta budskap: alla är vi lika mycket värda. Homo, hetero, bi, svarta, vita, barn, vuxna och gamla och allt där emellan. Alla var glada, stolta och lyckliga och jag såg inte en enda som skulle ha protesterat mot paraden. Jag är glad att motståndarna stannade hemma så att allt fick gå lugnt till.

Några till bilder som inte är mina egna:
Marching for those who can't. Foto: Maria Frände / Tidstjuven


Paraden går genom Skata. Foto och artikel: Janne Strang

Tro, hopp och kärlek i Jakobstad. Foto: Natalie Mattus.

Dagens ÖT - idag får man minsann vara en stolt jeppisbo!

4 comments:

  1. Varför deltog du inte själv i paraden?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen orsak egentligen, valde bara att visa mitt stöd genom att komma dit och heja på :)

      Delete
  2. Alltså wow, vilken dag det var! Så häftigt att uppleva. :D Jag stod ju också vid sidan men hade lika gärna kunnat gå med i paraden. Man märkte att publiken och paraddeltagarna liksom "flöt ihop". Det var lika härlig stämning bland publikmassorna som i paradtåget. :) Och du, tack för bildlänken! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var verkligen speciellt att få uppleva det, är ju inte varje dag det händer något sånt här i Österbotten! Jag håller med, det kändes som att alla i stan deltog i paraden egentligen, det var så fint! :) Varsågod!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!