1 Karolinas Kaos: De bästa (och billigaste) hälsotipsen

Thursday, July 31, 2014

De bästa (och billigaste) hälsotipsen

Jag har några enkla knep med vilka jag har hållit mig frisk i över ett år - peppar peppar, nu ska vi inte jinxa något - men ja, ett år är ju redan bra. Migrän har jag visserligen haft ett par gånger, men det räknas inte eftersom det går om så snabbt och det påverkas inte av virus och/eller bakterier. Jag har inte haft feber, angina eller något som krävt antibiotika på väldigt länge, och eftersom att jag förr åt antibiotika stup i kvarten ser jag detta som ett stort framsteg. Jag tänkte dela med mig av dessa enkla och väldigt billiga hälsotips som håller immunförsvaret uppe! En del har ni hört förr, jag vet, men det är värt att upprepa!


Vatten. Vatten är typ mitt svar på allt. Har du huvudvärk, drick vatten. Mår du illa, drick vatten. Är du trött, drick vatten. Det är en så enkel sak som är lätt att glömma, men man mår så otroligt mycket bättre när man gjort det till en vana att dricka vatten regelbundet. Två glas vatten på morgonen, två till kaffet, två till lunch osv... Vips så har man druckit 10 glas vatten - det är inte alls så mycket som det låter! (Tillsätt citron för lite smak som dessutom innehåller massa antioxidanter och därför renar kroppen från gifter, ger dig ett bättre immunförsvar och gör din hy bättre!)



Kokosolja. Jag har propagerat detta tidigare, men det är värt att nämnas igen. Kokosolja är bra mot allt. Jag läste lite om denna 100% naturliga produkt och det tycks, helt utan att överdriva, förebygga i princip alla sjukdomar du bara kan tänka dig, samt förebygga och reducera ärr, rynkor, sår, acne, slitet hår, svamp, torr hy, åderbråck osv osv osv. Jag brukar ta en sked om dagen, antingen i en smoothie, i te eller bara rakt av på en sked. Det är inte så himla gott till en början, men man vänjer sig. Dessutom använder jag det som hårinpackning och smörjer in kroppen med det. Håret och huden blir så len, mjuk och välmående - och så doftar det ju så himla gott också.


Te. Jag brukar dricka 1-2 koppar te om dagen, samt 1-2 koppar kaffe. Vitt te är det som innehåller mest nyttoämnen, näst mest finns i det gröna teet och "minst" i det svarta, även om det också innehåller massa antioxidanter. Personligen tycker jag att vitt och svart te är godast, men jag varierar mig ganska mycket. Forskning har visat att de som dricker te löper mindre risk att drabbas av bl.a. cancer och hjärtinfarkt. 


Positivt tänkande.
Börja dagen med att ställa dig framför spegeln och säg t.e.x tre bra saker om dig själv. Positiva tankar direkt från morgonen sätter prägel på hela dagen. Vår hjärna, våra tankar och vår attityd påverkar även vårt fysiska välmående, en optimistisk livssyn har t.ex. kunnat rädda människor från svåra sjukdomar, så se till att din hjärna och dina tankar är på din sida!

Vitlök. Vitlök främjar immunförsvaret, bekämpar virus och är bra för det mesta förutom andedräkten. Dessutom är det ju så otroligt gott. Jag brukar pressa några vitlöksklyftor och blanda det med några matskedar olivolja. Den här röran är jättegod att använda på typ allt. Kött, pasta, pizza, sallad... Kom ihåg att alla former av lök är bra för hälsan, och ett enkelt sätt att få i sig det är att blanda ner det i maten! Tycker man att det är för starkt förlorar löken en stor del av sin smak vid tillredning.



Frukt, sallad och bär. Vi har blivit tillsagda ända sen vi var barn: "Ät upp din sallad". Ja, men gör det bara. Det är en investering för framtiden. Och, ett äpple om dagen håller faktiskt borta doktorn från magen. Eller banan, eller apelsin, eller bär, eller vad som helst. Frukt och bär är naturens eget godis som håller oss friska, pigga och glada. Jag försöker att alltid ta halva tallriken sallad och ser till att äta åtminstone 1-2 frukter per dag.



Unna dig. Försök att undvika skräpmat, godis och dylikt inne i veckorna, men tillåt dig en dag i veckan att äta det där som vi kallar för ohälsosamt. Vad vore fredagsmyset utan något gott att snaska på? Jag njuter mycket mer av helggodiset om jag inte har ätit något sånt på vardagarna. Dessutom "behöver" man inte lika mycket på helgen heller om man inte har ätit gutta i veckan. Sött föder mera sötsug och det leder till att kroppen skriker efter allt större mängder ju oftare man äter det. Måtta med allt, men förbjud inte helt - livet är för kort för att bara äta sallad.



Sov ordentligt, motionera mera, ät ordentligt, umgås med dina nära och kära. Ja, jag avslutar med några riktiga klyschor. Vi har hört dem förr, men ack så viktiga de är. Det här är alla saker som får oss att må bra, både fysiskt, psykiskt och socialt. Få saker slår känslan efter en riktigt god natts sömn, en riktigt bra träning, riktigt god mat eller att umgås med de du älskar allra mest. Keep this in mind!

10 comments:

  1. Av nån konstig anledning har jag aldrig gillat "vanligt vatten", dricker det bara i skolan, på restaurang ibland och enstaka gånger hemma som t.ex nu då det varit så varmt. Så detdär med citronvatten tycker jag är ett bra tips. Har själv kört med det några år nu. Annars kan man också tvätta en apelsin, sätta lite apelsinbitar i en kanna med vatten och pressa i lite saft. Supergott!

    ReplyDelete
  2. ...eller egentligen kan man nästan ha vilken fruktsmak på vattnet som helst. Såg en gång att någon satt gurka i vattnet. Säkert fräscht och gott det också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De flesta frukter är goda att blanda i egentligen, så bara fantasin sätter stopp! Ett riktigt detox-tips är att sätta i mynta, gurka, lime och citron. Jättegott, och drar ur alla möjliga gifter ur kroppen :)

      Delete
  3. Försökte kommentera ditt senaste inlägg men det försvann visst så hoppas du insåg hur opassande din text var för att vara skriven av en blivande lärare. Kommer att sluta läsa din blogg nu men vill gärna säga att det vore himla mycket bättre spenderad tid att ägna sig åt någon hjärtefråga istället för att göra narr av ett F!:s politik och tala mot feminism i allmänhet som du gjort i tidigare inlägg. Dessutom verkar du basera dina åsikter om deras politik på andra personers åsikter om den. Skulle åtminstone vara bättre om du själv läst in dig på deras politik då först. Källkritik osv. Sedan är ju feminism något man kan brinna för utan att stöda F!:s politik, blir alltid chockad att någon inte säger sig vara feminist, hur i hela världen kan man inte anse att båda könen ska ha samma rättigheter och skyldigheter? Undrar också vad du anser patriarkatet vara/bestå av/bero på? Detta är ju en stor samhällsfråga som sträcker sig så mycket längre än till enskilda individer och som påverkar både kvinnors och mäns liv, också ditt. Hoppas att du åtminstone i ditt yrke kommer att vara objektiv :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den försvann för att det inte var meningen att det skulle publiceras ännu, tidsinställde det tills imorgon :) som tur har jag ingen makt att tvinga någon att läsa, så varsågod att sluta när du vill!

      Först och främst - jag ÄR feminist (ursprunglig betydelse), jag är för jämställdhet och jag är för att könen ska ha samma rättigheter och skyldigheter - vad får dig att tro något annat? Feminismen har ändå en del olika inriktningar och det är isåfall radikalfeminismen jag talar emot. Helene Bergman är också feminist och talar emot F!:s politik - vem avgör vilken feminism som är rätt och fel då? Jag har alltså talat emot extremfeminism, inte emot jämställdhet.

      Jag är intresserad av den här frågan och jag tycker att feminism är viktigt, så det är helt klart en hjärtefråga för mig. Det att jag inte håller med alla feminister på alla punkter betyder väl inte att jag inte är påläst, eller att jag på något sätt är anti-jämställdhet?

      Du säger att jag baserar mina åsikter på andra personers åsikter... I mina tidigare inlägg har jag skrivit enbart utgående från mina egna åsikter och argument, men just i detta inlägg hänvisade jag till människor med samma åsikt som mig. Vet inte om det är något fel med det?

      Gjort narr av feminism har jag verkligen inte gjort, varken i inlägget som publiceras imorgon eller i mina tidigare inlägg. Det där är så typiskt, så fort man vågar kritisera (delar av) feminismen säger folk att man inte är påläst och/eller att man inte är för jämställdhet, eller att man gör narr av någon... Bara för att jag har en annan åsikt än vissa feminister betyder det inte att jag gör narr av dem! Sen att bilderna från skämtsidan var lite opassande skrev jag också i inlägget, men lite skämt tycker jag att man ska kunna ta. Får se om jag publicerar dem alls sist och slutligen.

      Att jag studerar till lärare tycker jag inte har något med saken att göra, eftersom jag inte är anti-feminist eller kvinnohatare eller vad du nu verkar tro att jag är, det vore ju vrickat eftersom jag själv är kvinna. I mitt yrke kommer jag givetvis att förespråka jämställdhet, vad annars?

      Delete
  4. Om du är feminism tycker jag du skulle göra nytta genom att ta upp de frågor som du anser vara viktiga för feminismen istället för allt du INTE håller med om. Kanske bara jag som inte förstår logiken. Kanske har jag missat många inlägg, har inte läst din blogg länge så det ända jag läst om feminism här har varit negativt. Eftersom jag i din blogg alltså uppfattat dig som att du är helt emot feminism och vad den står för så tycker jag naturligtvis att det är skrämmande ifall du (eller vilken lärare som helst) som framtida lärare skulle ha chansen att lära ut en sådan åsikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns många inlägg där jag tar upp såna frågor också, t.ex. har jag skrivit en del om vikthets, kroppsideal och dylika problem där jag anser att feminism behövs. Här hittar du dem: http://kjld.blogspot.fi/search/label/kroppsbild

      Du har "uppfattat" mig så ja, utan att ta dig mer tid än så. Du har nog missuppfattat, för jag är definitivt inte "helt emot feminism och allt vad den står för". Döm mig inte före du vet vem jag är och vad jag står för :)

      Delete
    2. Annan Elin hehe01 August, 2014 15:41

      Nämen hallå! "skrämmande"? Nu tycker jag nog det börjar låta väldigt dömande här... Tycker nog verkligen inte att detta inlägg var nånting som gör att man bör vara skrämd å framtida elevers vägnar. Som Karro skriver är det ju bara vissa åsikter inom feminism som hon tycker är överdrivna el. dyl. Inlägget hade ju (och kommer säkert ha imorgon när det publiceras igen) en humoristisk touch, men det gick tydligen över huvudet på vissa.

      Delete
    3. Hela grejen med bloggar är väl att att skribenten visar en liten tiny del av sitt liv och sina åsikter, som också är det som läsaren tar del av. Tror ingen förväntar sig att en bloggläsare ska gå genom hela arkivet innan man kommenterar, och att man utgående från arkivet skulle få förståelse för bloggarens hela persona, utan räknar med läsarna reagerar på just det som de skriver offentligt i sin blogg och att risken är stor att man missuppfattas av läsarna, det hör väl till riskerna då man startar en blogg :) Skulle ha gissat att du gärna ville föra en diskussion om de ämnen du tar upp, men inte heller det kunde jag veta, trodde inte du skulle ta illa upp. Så jag reagerade alltså på inlägget du skrev och dömde det samt kopplade ihop just denna vinkling med just läraryrket, där man har så stor inverkan på sina elever. Att det hade en humoristisk touch hindrar inte mig från att reagera på innehållet, brukar inte direkt förknippa feminism med humor utan tänker mera på att vår generations barn ska ha alla förutsättningar att göra de livsval de vill, bemötas lika på arbetsplatser och i alla andra sammanhang i livet samt ha precis samma skyldigheter i samhället - oavsett om de är pojkar eller flickor. Bra att du tar upp ditt ämne kroppsbild, självklart ska ingen - oavsett kön - behöva leva upp till/känna press att leva upp till omöjliga ideal som samhället skapat. Dömde alltså verkligen inte dig som person, skulle aldrig få för mig att jag känner en person utgående från en blogg, men inlägget dömde jag. Lycka till med din blogg :)

      Delete
    4. Jag är medveten om riskerna med att dela med sig av sina åsikter offentligt, men jag måste ju också få försvara mig för att reda upp missförstånden, eller hur?

      Det är klart att jag inte förväntar mig att någon ska orka läsa hela mitt arkiv, men däremot förväntar jag mig att folk diskuterar med mig eller åtminstone frågar mig (det är därför jag har ett öppet kommentarsfält) innan man påstår att jag (citat) 'inte anser att båda könen ska ha samma rättigheter och skyldigheter', eller att jag är (citat) 'helt emot feminism och vad den står för'. Dessutom inflikar du att det vore (citat) 'skrämmande ifall jag som framtida lärare skulle ha chansen att lära ut en sådan åsikt', som du då dragit slutsatsen att jag har. Du menar att du inte dömde mig, men om detta inte är att dra en ganska grov slutsats om mig som person vet inte jag vad jag ska kalla det.

      Jag är förstås för att alla ska ha samma förutsättningar och att alla ska bemötas lika oavsett kön, religion, ursprung, läggning osv - och det kommer jag att förespråka inom mitt framtida yrke också. Du behöver nog inte vara orolig att jag sprider någon antifeministisk propaganda för kommande generationer.

      Tack!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!