1 Karolinas Kaos: Språkpolis Åsmus at your service

Thursday, June 5, 2014

Språkpolis Åsmus at your service

Jag har alltid varit lite av en grammar nazi. Därför känner jag att jag idag vill propagera min ideologi lite genom att dela med mig av några enkla språkregler som är bra att komma ihåg. Alla bara YES, ÄNTLIGEN! Nånej, i bloggar är det en sak, men om folk på mera "seriösa" ställen stavar fel och gör grammatikaliska fel kan åtminstone inte jag ta dem på allvar. Jag kanske är fånig, men jag har låtit bli att köpa produkter p.g.a. stav- eller grammatikfel. Och jag vet att jag inte är den enda!


1. Det är skillnad på enda och ända. "Du är den ända för mig", blir liksom inte riktigt rätt.

2. Det stavas engagera, men uttalas angashera. Hårt g.

3. Veckodagar och månader stavas med liten bokstav på svenska och med stor bokstav på engelska.

4. ' (apostrof) och ´ (accent) är inte samma sak. Den första används för förkortningar som "Har du ätit nå't idag?", medan den på engelska förutom som förkortning (it is = it's) även kan ange vem som äger något, t.ex. "Penny's car". Den senare är ett accenttecken och visar var en betoning finns, t.ex. muséet, succé osv.

5. Var och vart. Detta är kanske främst riktat till folk som bor i Sverige, som allihopa verkar använda dessa helt fel. "Vart är du?" och "Var är han på väg?". Så säger ni. Men tänk så här då bara: ni säger alltid fel, så byt om bara. Det heter VAR är du och VART är han på väg. Vart frågar efter en riktning, medan var frågar efter en plats. Okej? Okej!

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!