1 Karolinas Kaos: Ramadan 2014

Saturday, June 28, 2014

Ramadan 2014

Idag inleds ramadan och håller på fram till den 27:e juli. Förra sommaren kunde man säga att vår familj fick vara delaktiga i Eid al-fitr, den avslutande festen efter ramadan. Jag vet att många av er redan har läst inlägget jag skrev om det, men vill ändå dela med mig av det igen till eventuella nya läsare.


"Thursday, August 8, 2013

Man kan säga att min lillebror har spelat fotboll sedan han lärde sig gå och han har hittat många vänner via den. Han har lagkamrater från (förutom Finland) bl.a. Somalia, Kongo, Kosovo, Ryssland, Chile och Afghanistan. Han umgås nästan dagligen med dessa killar och de överskrider kulturgränserna på ett beundransvärt sätt. De är svarta och vita, de är muslimer och kristna, de är finlandssvenskar och finnar, de talar finska, engelska och svenska tillsammans. Det är helt underbart att se. De ser på varandra som lagkamrater, som "bröder", som människor - de dömer inte varandra efter färg, kultur, religion eller bakgrund. 

 Brorsan och en del av laget :)

Det har varit ramadan den senaste månaden och idag festar muslimer nu världen över som avslutning på denna högtid. Igår ringde en av de tidigare nämnda killarna till min lillebror och frågade om han kunde komma hem till oss en sväng. Det var ganska sent men han sa att det var viktigt. En stund senare knackade han på dörren och där stod han med nylagad mat direkt ur ugnen, som han hade tagit med sig på cykeln. Som en gåva från hans familj för att visa sin uppskattning, för att visa att de accepterar vår son som vi accepterar deras. För att de ville att vi skulle få delta i firandet, trots att vi inte är muslimer. Jag tycker att det är så fint och så rörande. Tänk om man bara kunde få alla att inse att vi är ett och samma.

För övrigt förekommer det mycket antirasism inom fotbollen. I Veikkausliiga visas det "punainen kortti rasismille", och världen över tar storklubbarna ställning i frågan - helt fantastiskt, jag hoppas att de fortsätter med detta.  Att se min bror och hans vänner har åtminstone gett mig ett litet hopp för framtiden."

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!