1 Karolinas Kaos: När jag var ung...

Monday, June 16, 2014

När jag var ung...

Nu kommer jag att låta som värsta gamlingen, men när jag var ung...

...brydde vi oss inte i vad vi hade för kläder på oss

...sminkade vi oss inte i lågstadiet

(...brydde sig ingen om vi inte sminkade oss i högstadiet heller)

...skrev vi inte saker i stil med "Hur snygg är jag på en skala från 1-10?", "Vilka brudar är snyggast i 7:an?" eller"Gilla min bild så kommenterar jag din och betygsätter ditt utseende från 1-10!!!" på diverse sociala medier

...behövde vi inte som 10-åringar börja fundera över vår vikt och vårt utseende

...gick inte livet ut på att få så många likes som möjligt på bilder i sociala medier

...var vi barn så länge vi bara kunde

Sanningen är ju att instagram och facebook inte ens fanns när jag var ung. Vi hade LunarStorm och Berusad på sin höjd, men inte heller där samlade vi likes och uppmärksamhet som galningar. Det häftigaste som kunde hända var att någon kommenterade ens bild i "kollaget" som det hette. Idag måste alla få över 100 likes på sina bilder, annars är de inte värda något.



Jag själv använder instagram och facebook dagligen, men min generation verkar använda sig av dessa medier på ett helt annat sätt än de något yngre. Det börjar nånstans vid 93-94:orna - sen tycks det bara bli mer och mer hysteriskt ju närmare 00-talet man är född (jag säger givetvis inte att alla är så här). Det råder en sådan sjuk hets kring utseende bland ungdomarna och det tycks bara bli värre med åren. När jag ser vad kidsen skriver åt varandra t.ex. på ask.fm blir jag ibland helt chockerad. De flesta frågor handlar just om "Vem är snyggast", "Vem är sexigast", "Vem är du kåt på"... Sen finns det också en massa elaka kommentarer, "Du är så jävla ful", "Fy fan vad kort och äcklig du är", "Hahaha vad tror du om dig själv din n..." och så vidare. Jag undrar ofta om föräldrarna har någon som helst koll på vad deras barn sysslar med på internet.

En bekant till mig berättade om en släktings barn som är 10 år och på sin instagram bad hon folk betygsätta hennes utseende. Tänk på det en stund bara. Är det inte tragiskt? Att den stackars 10-åringen ens ska behöva fundera på något sånt!


Hur ser det ut om 10 år? Dagisbarn sminkar sig och gråter över att de inte fått mer än 10 likes på sin senaste instagrambild? Varför inte vara barn så länge man kan, HE JÖUTAS NO vara vuxen senare i livet, jag lovar er.

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!