1 Karolinas Kaos: Instagramadan

Wednesday, June 25, 2014

Instagramadan

Varje morgon tar Ted Forsström upp ett nytt ord i X3M:s Succémorgon och häromveckan var det nya ordet INSTAGRAMADAN. En kombination av instagram och ramadan. Fyndigt och dessutom tänkvärt, tycker jag.


Ramadan börjar nu i slutet av juni och jag funderade en sekund på om jag borde göra något sånt här. Ha min egen lilla ramadan, där jag avstår från just sociala medier, i åtminstone en vecka. Jag är totalt beroende av internet och sociala medier och jag är fullt medveten om det. Det låter kanske inte så svårt, men när man har en smartphone går det av bara farten att kolla bloggar, instagram, facebook osv. Så helt ärligt så vet jag inte om jag skulle klara av det. Det är skrämmande tycker jag - att vara så beroende av att ständigt vara uppkopplad. Hur gjorde man förr?



Beroendet existerar inte för mig om jag inte har tillgång till internet. När jag hade en lånetelefon (gammal Nokia utan internet) tänkte jag inte en sekund på att jag borde kolla insta och fejjan. När jag reser brukar jag sällan ta med mig dator, just för att det är så skönt att bara kunna koppla bort allt en stund. När internet inte ens finns tillgängligt, då är det inga problem. Det är definitivt möjligheten till uppkoppling som gör att man har svårt att kontrollera sitt beroende. Så för att jag skulle kunna göra en helhjärtad instagramadan skulle jag behöva byta till en gammal telefon samt be någon att gömma undan min laptop.

Ett lite lättare alternativ skulle vara avstå från bara en del medier, t.ex. facebook- och twitterramadan. Det skulle jag absolut klara. Andra förslag kunde vara att avstå från godis, snabbmat eller alkohol (eller alla tre). Något ska jag absolut hitta på, får se vad det blir!
Vad tror ni, hade ni klarat det?

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!