1 Karolinas Kaos: Dessa tv-serier följer jag

Monday, June 9, 2014

Dessa tv-serier följer jag

Jag ser mycket hellre på tv-serier än film, mitt tålamod klarar bättre av det. Jag kanske är lite lat, men det är nog något av det absolut bästa jag vet - att komma hem efter skolan/jobbet, slänga mig i soffan/sängen och titta på en serie och bara stänga ute omvärlden.

Jag tycker det är superkul när folk listar vilka serier de följer, så jag tänkte göra en sån lista jag också! Jag har följt så otroligt många att jag inte kan räkna upp alla, men här kommer de som varit/är viktigast för mig.




Friends. 90-talets absolut bästa serie. Jag har sett alla avsnitt kanske 10 gånger och jag tröttnar verkligen aldrig. De olika personligheterna hos karaktärerna kompletterar varandra så himla bra, och det märks verkligen hur nära vänner de blev på riktigt också. Chandler är min favoritkaraktär, han är min humor personifierad.


Modern Family är kanske den bästa komediserien sedan Friends. Jag älskar alla karaktärer, skrattar ihjäl mig åt varje avsnitt och kan känna igen mig i Cam, Gloria och Claire. Sen gillar jag att de har slopat bakgrundsskratten - man får själv upptäcka när det är roligt. En till kul detalj är att skådisarna ibland tittar in i kameran för att skapa en kul effekt. Svårt att förklara, men ni som sett serien vet vad jag menar. Orkar inte vänta på nästa säsong!!


The Big Bang Theory följer jag sporadiskt, jag tycker att det blev lite uttjatat efter några säsonger. De spelar på samma saker hela tiden, t.ex. att Penny är korkad, men snygg och out of Leonards league, så hon får behandla honom hur som helst. Sheldon och Amy är mina favoriter - de enda som är roliga numera. Men för er som inte sett den här serien kan jag ändå varmt rekommendera de första säsongerna, de är hur underhållande som helst.


Åh, Weeds. Jag vet inte riktigt hur jag med ord ska kunna förklara hur mycket jag älskar den här serien. Den ensamstående mamman Nancy Botwin gör allt för att försörja sin härligt galna familj, hon är så himla cool och tuff och snygg och... Ja, hon är helt underbar. Jag grät floder när jag såg sista avsnittet. 


Spartacus är också en av mina absoluta favoritserier. #Gladiatorer #blod #svett #tårar #sex. That's about it. Men det räcker för att skapa en suverän serie. Trots de stundvis väldigt blodiga scenerna blir det aldrig för äckligt eftersom de med avsikt är gjorda så att de ska se lite animerade ut. Intressant serie också för den historieintresserade, trots att en hel del är påhittat.


How I met your mother var bra till en början, men jag tröttnade efter kanske 6-7 säsonger, minns inte exakt när. Barney var världens coolaste i de första säsongerna, men när han efter typ tusen säsonger fortfarande drog sina legendary- och awesome-skämt började det kännas lite torrt. I början missade jag inte ett enda avsnitt, men mot slutet orkade jag inte längre. Bestämde mig ändå att kolla det sista avsnittet, vilket var under all kritik. Hela sista säsongen katten i röve så att säga.


Jag var ohälsosamt beroende av Gossip Girl i gymnasiet. Men ju längre serien pågick desto mer löjlig blev den - jag har ännu idag inte orkat kolla färdigt sista säsongen. Jag försökte börja gilla Serena van der Woodsen (Blake Lively), eftersom hon är så sjukt snygg och allt det där, men det gick inte. Hon är så helvetes annoying. Men jag vet vem som är Gossip Girl eftersom någon spoilade det för mig. 


Jag gillar Sex and the City, det är en skön serie att kolla på, man behöver inte anstränga sig över huvud taget. men jag hatar Carrie och Mr Big. De två förstör typ hela serien, vilket är trist eftersom de är rätt stora roller haha. Så jag hade nog gillat SATC mer om de två inte varit så dumma i huvudet.


Californication. Till en början kunde jag inte sluta titta, jag blev beroende direkt, men tyvärr tröttnade jag nångång under säsong sex. Ännu en serie som blivit tråkigare med tiden alltså. Men jag ska nog kolla klart den så fort jag orkar för att se om säsong sju är bättre. Jag har aningen blandade känslor gällande huvudkaraktären Hank Moody. Han är skön, cool, hysteriskt rolig, kvick i käften och värsta bad boyen - det går inte att inte gilla honom, men samtidigt blir jag riktigt förbannad på honom ibland, get a grip Hank!!


Bron/Broen. Jag har tipsat om den här serien förr och jag håller fast vid att den är skitbra! Speciellt första säsongen var så otroligt spännande. I första avsnittet störde jag mig på Saga Norén eftersom jag trodde att skådespeleriet var uselt, men så fort jag fattade att karaktären hade asperger insåg jag också att Sofia Helins rollprestation var helt otrolig! Se till att ha text när ni ser den här serien, danskan är lite jobbig att försöka hänga med i utan.



"Världens bästa serie" eller vad den nu har fått pris för. Jo, Breaking Bad är en riktigt bra serie. Nytänkande, spännande, intressant. Men som så många andra före mig fick flugavsnittet mig att flippa ur - ni som sett det vet vad jag menar. Jag kom aldrig riktigt tillbaka on track efter det. Har sett alla avsnitt utom kanske fem, borde väl ta mig i kragen och kolla klart. 




Orange is the new black skrev jag lite om för ett par dagar sen.


Game of Thrones. Storyn är så fantastiskt bra, dödsfallen så makabra, dramat så fängslande - det går inte att sluta titta helt enkelt. En del karaktärer är lite tråkiga, men de bra karaktärerna gör att man vill kolla vidare. Khaleesi!


Planet Earth är en dokumentärserie som finns på Netflix. Har alltid gillat naturprogram och den här serien är riktigt fint gjord. 9,5 på imdb, med beskrivningen: "Emmy Award winning, 11-episodes, 5-years in the making, the most expensive nature documentary series ever commissioned by the BBC, and the first to be filmed in high definition."



Jag förstod aldrig OC-boomen i högstadiet. Jag försökte jag också, men det gick bara inte. 
Så tråkig och dålig serie, och jag hatar typ alla skådespelare som är med i den haha. Blä!

Det finns absolut inget bra med True Blood. Det skulle vara introlåten isåfall. Vampyrerna har inte ens riktiga vampyrtänder, de ser mer ut som gnagare. Och södernaccenten gör mig galen. Nej fy.




Grey's Anatomy

One Tree Hill

Desperate Houswives

Suits

Den sistnämnda har jag sett några avsnitt av, men inte riktigt fastnat ännu. Men måste försöka på nytt en annan gång tror jag. Finns det några bra tv-serier jag missat som jag verkligen borde se? Som ni ser har jag lite brist just nu, så släng gärna hit lite tips!

15 comments:

  1. jag är såååå avis för att du har Desperate Housewives FRAMFÖR dej. Måste ses :) Vi verkar förresten ha rätt samma smak gällande serier.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har hört att den är bra den serien, så det ser jag fram emot faktiskt! Vet inte varför jag inte orkat ta tag i det ännu. Kanske för att jag kollar de flesta serier tillsammans med Challe, och tror inte han är riktigt lika sugen på den typen av serie, men med lite tjat kanske ;)

      Delete
    2. Labinot var skeptiskt först, han gillar mest action/kriminalare men han älskade den serien (mest i smyg) ;D Nej Challe kommer nog gilla den, de tror ja:)

      Delete
  2. Omg!! The walking dead!!!!! mest spännande serien ever! den har typ fängslat mig på ett helt sjukt sätt. breaking bad var dock största besvikelsen i serieväg, usch tog mig igenom alla säsonger med tyckt att den va så otrolit dålig..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kollade första säsongen faktiskt, försökte börja se andra också men orkade bara några avsnitt. Första säsongen var jättespännande, jo, men det är inte alllsss min genre hehe..

      Delete
  3. Intressant, du verkar mest följa amerikanska serier - vilket i och för sig inte är så konstigt då den stora massan av serier kommer därifrån.

    Själv följer jag, Suits, då jag är så pass studieskadad av min inriktning att den tilltalar mig (Two Lawyers, One Degree). Sen brukar jag faktiskt också titta på HolbyCity, en brittisk sjukhusserie, främst för att det mera påminner om vårt sjukvårdssystem med NHS i UK än det amerikanska + en härlig brittisk engelska.

    Bron är också trevligt, nyligen blev det ju bekräftat att det kommer en ny säsong, men utan Martin Rohde. Dessutom litet verklighetsbaserad, då det finns ett intensivt polissamarbete i Norden. Bl.a. har ju finsk polis behörighet att t.ex. följa en bil över svenska gränsen i Tornio om det behövs och vice versa.

    Sen tittar jag också på de svenska "Tv-serierna", Veckans brott med Leif GW Persson och Uppdrag granskning på SVT.

    Hoppsan! Jag tittar tydligen på fler TV-serier än jag trodde...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har så rätt. Jag skulle nog titta på mera nordiskt om det fanns ett större utbud. Danska kriminalserier brukar vara väldigt spännande annars, så några såna ska jag beta av nångång också, har t.ex. hört att 'Den som dräper' är väldigt spännande.

      Suits förstår jag att intresserar dig! Serien verkade intressant, så jag ska som sagt ta tag i den igen. Holby City tror jag aldrig att jag har sett, men brittiska serier brukar ha en härlig stämning, så det kunde jag också kolla upp! På tal om brittiska serier har jag tittat en del på Sherlock och förstås Little Britain - väldigt olika genrer, men båda riktigt härliga!

      Oj, det har jag missat, vad kul! Synd bara att Martin inte är med, jag gillade honom, och jag gillade framför allt hans och Sagas relation. Men nåja, hoppas det blir bra ändå.

      "Realityserier" är ju nästan de bästa av alla! Själv är jag helt förtjust i alla sorters matprogram, t.ex. Master Chef, Hell's Kitchen och The F Word, tycker det är så himla intressant. Och en serie som jag gillar skarpt, som hör lite mera till "din genre", är Judge Judy - hon är så cool!

      Delete
  4. Faktiskt så har du missat mina två all time favourite serier! Criminal minds, världens bästa crime serie med bra storyline om alla i teamet. Ibland har de haft så creepiga case att inte ens jag kunnat sova. Det är inte som nå perus CSI. Super bra serie! Och sen Will och Grace. Underbar tönt humör. Utspelar sig i Manhattan hos en gay advokat Will, hans roomate Grace, deras töntiga queer friend Jack och slutligen Karen, min all time favourite alcoholic! En serie för när man bara vill skratta och inte tänka så mycket. Annars tappa jag även lite hakan att du inte sett Greys ännu 😉 Kram av Emmi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Criminal Minds har jag aldrig kollat faktiskt, men den sägs ju faktiskt vara jättespännande, så jag får nog ta och kolla den nångång! Will och Grace har jag slökollat när det gått på tv och jag minns att jag gillade det lilla jag såg, men hade glömt bort den serien helt. Så tack för påminnelsen om dessa två serier ;)

      Jaa jag vet, jag är väl ungefär den enda som inte sett Greys hehe. Alla pratar om det, men jag har aldrig orkat ta tag i det bara. Nå, jag märker ju nu att det finns hur många serier som helst som jag måste se! Kram!

      Delete
  5. Aaah desperate housewifes ♡ de e bäst! Sen sko ja å rekommender Pretty little liars. Ja va liti skeptisk ti de först men de e å helt beroendeframkallande!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ju många som säger det, om båda serierna du nämner, så kanske jag borde tro på er nu bara! :D

      Delete

  6. Vad jag kände att många serier missats :O orkade dock bara skumma igenom kommentarerna så kanske dubbeltipsar men:

    The originals & vampire diaries - vampyrserie
    Mistresses, revenge & devious maids - påminner om desperate housewives
    Franklin and Bash & drop dead diva - advokat-/komediserier
    Being human, Supernatural & Grimm - supernatural/övernaturligt
    Niptuck - plastikkirurgi
    Vikings & arrow - bra skit xD
    Bitten - varulvsserie
    Awkward, Blue Mountin State, baby daddy - tonårsserier på 20 min/avsnitt
    The L Word - den underbara lesbiska serien
    Switched at birth - highschool/döva

    Sen kommer jag inte på något mer som du inte nämnde själv
    Men att du inte gillar true blood :O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Av de du skriver jag faktiskt bara sett en enda och det är Vikings! Så ja, jag har nog missat en del ;) Tusen tack Linn!

      Delete
  7. Ååh one tree hill och desperate housewifes <3 där har du missat två sjukt bra serier!
    Har du sett prison br

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad bra, egentligen, så har jag något att se fram emot! :D Prison break har jag sett första säsongen av, men orkade aldrig kolla vidare då så många sa att andra säsongen blev tråkig.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!