1 Karolinas Kaos: You know what really grinds my gears? Fingerpekande prettomammor.

Monday, May 19, 2014

You know what really grinds my gears?
Fingerpekande prettomammor.

Tidsinställt inlägg, sitter inte och bloggar på jobbtid! 

 


Mammor som dömer andra mammor. Detta fenomen är något av det mest irriterande jag vet. Det känns som att varje gång jag läser någon mamma- eller preggoblogg och tittar in i kommentarsfältet ser jag tillrättavisande, dömande och ibland rent av elaka och spydiga kommentarer. Den dagen jag får egna barn och dessa fingrar börjar pekas mot mig kommer jag antagligen att flippa ur.

"Bjuda ditt barn på alkohol före hon/han fyllt 18 år, är du GALEN?!"
"Varför ammar du inte? VET du inte att det är bäst för barnet?"
"Varför döpa sitt barn? Att tvinga på ett barn en religion är att beröva det från dess frihet."
"Ska du INTE döpa ditt barn? Religion och tro ger trygghet åt barnet!!"
"Du ska absolut inte be om att få sätta igång din förlossning, det är dåligt för barnet."
"Mina barn äter bara ekoprodukter, hur kan du ens ge dem det där skräpet?"
"Man ska inte göra si och inte göra så, vi gjorde däremot så och si och våra barn blev änglar."

Missförstå mig inte - jag tycker givetvis att man ska fundera och diskutera kring olika frågor kring barnuppfostran/graviditeter/förlossningar osv, men att trycka ner eller rent av döma andra mammor tycker jag är så fruktansvärt fult. En förvånansvärt stor del tar sig på något sätt rätt att kommentera negativt om andras sätt att göra vissa saker. Det här gäller ju förstås folk i allmänhet också, inte bara mammor... Men hur tänker man när man lägger sig i andras sätt att uppfostra ett barn?


Kommentarer från Blondinbellas och Carros blogg. Jag vill spy. Jag kunde ha laddat upp hur många som helst från hur många olika bloggar som helst, men orkade inte söka fram fler än så här.

En till favorit är när vi som inte har barn diskuterar sånt här och möts av: "Du som inte vet något om det här ska vara tyst" eller "Du har inga erfarenheter, så kanske du kan återkomma när du vet lite mer". Jag har väldigt mycket åsikter när det kommer till precis de här frågorna - amning, alkohol, dop, pengar, politik... Ja, allt som har med uppfostran att göra helt enkelt. Men, jag tänker vara tyst den här gången. Tills jag har egna erfarenheter. Då jävlar.

Det enda jag säger idag är håll käften och fokusera på dina egna barn.

6 comments:

  1. Det jag har märkt mycket av nu då jag väntar barn, är det här med att "Heyy, du har int ännu fått barn, så du ska ju int tro du vet hur det är." Klart jag int vet hur det är, men jag ska ju genomgå mitt barns alla åldrar och ta beslut huruvida barnet ska döpas osv. så varför kan man int då få fundera på det och ventilera sina tankar? Oftast är det nog mest stödjande och tipsande kommentarer men ofta kommer domdär pekpinnarna om att "dethär är bäst, gör såhär, det funka bäst för mitt barn" "kom tillbaka när ditt barn är 3 år så kanske du vet nått" osv. Lite jobbigt, man försöker ju bara förbereda sig inför mammarollen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har så rätt! Ja tänk det, när blir man månne fullärd?! ;) Alltid verkar folk hitta något att gnälla på, jag förstår inte riktigt orsaken.

      Delete
  2. Classy och hör ihop med att en kvinnas val alltid är politiskt och att hon ska vara så osjälvisk som möjligt och helst hålla käften och vara snäll :) Man hör inte lika mycket kritik mot pappor... De skriver å andra sidan inte barnbloggar heller (förutom några). Speciellt mycket skit tycker jag unga mammor brukar få. Skit för att de väljer att skaffa barn, skit för det de gör med barnen... Satsar du på karriären? Arbetsnarkoman! Hemma med barnen? Lat utnyttjare...

    ReplyDelete
  3. Håller med dig helt och hållet!!

    ReplyDelete
  4. Huija sku aldri orka läsa en mammablogg! Men i verkliga livet e de ofta så att de e de som inte har barn ännu som sku bli de bästa föräldrarna, om man får tro dem själva i alla fall. De flästa kommentarerna kommer från såna utan barn, som tycker att de har de självklaraste lösningarna på allting. Yea like i haven't tried that allready.
    De bästa ingredienserna är vad jag har märkt bara: 1) uppmärksanhet åt barnet och 2) rutiner =trygghet allt annat görväl alla olika så varför tjafsa!?
    h/emmi kk1.4

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ytterst få som jag orkar läsa också haha ;)

      Nej på riktigt, är det så? Intressant. Jag sku aldrig komma på att ge tips om barnskötsel! Nå, det verkar väl vara så att vem man än är, vad man än gör, hur man än gör, så får man alltid tillrättavisningar av NÅN. Aldrig kan alla vara nöjda!

      Dina ingredienser låter vettiga, och som du säger, varför tjafsa om allt annat...? :)
      Hoppas allt är bra med dej och att du har en skön sommar!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!