1 Karolinas Kaos: Italiensk/polsk/rysk afton

Friday, May 16, 2014

Italiensk/polsk/rysk afton

Jag har gått runt med migränkänningar i flera dagar nu. När jag har migrän blir jag helt apatisk, jag stänger av. Blir sur, trött och irriterad och ligger bara och stirrar i taket. Dessutom får jag ont i ögonen av allt ljust, inkl. datorn - därav det kassa uppdaterandet.

Igår kväll orkade jag inte ligga still längre, så jag tyngde i mig en huvudvärkstablett och drack typ tre liter vatten. Intalade mig själv att jag mådde bättre så att vi skulle kunna gå ut och äta med M&J som vi hade bestämt tidigare.

Helt klart min nya favorittopp! (Who wears cheetah?)

Världens enklaste "håruppsättning", som ändå känns lite finare än att bara låta håret hänga helt löst.

Vi bestämde oss att gå till Il Banco. Jag hade aldrig varit dit förr (har egentligen inte varit till så många ställen i Vasa märker jag) och det kändes kul att gå till en lite finare restaurang.


Som förrätt tog jag en Insalata Verde: "Fräsch sallad, rucola, semitorkad tomat, marinerad aubergine, parmesan, granatäpple, rostade pinje- och pumpafrön, grissini och hallonbalsamico". Jag kan inte ens beskriva hur gott det var! Den var fräsch och syrlig, men med lite sötma från balsamicon, alltså ååh, heeelt perfekt och helt i min smak!

C tog Focaccia di Salmone som förrätt: "Laxpastrami, örtfocaccia, fänkål-rucolasallad och tomat-chilivinaigrette", det såg inte helt fy skam ut det heller! 

Jag tycker för övrigt att det är ganska pinsamt att sitta och fota maten på restaurang, men hur ska man annars komma ihåg? Och vad ska man annars ladda upp på bloggen... Nej men jag tycker det är jättebra att kunna fota allt man gör. Utan foton och dagböcker hade jag inte haft en aning om vad jag gjort med mitt liv, jag har så otroligt dåligt minne.


Jag fegade lite och tog en hamburgare till varmrätt, men jag blev inte besviken. Den var otroligt fräsch och smakade verkligen italienskt, om man kan säga så. Massa intressanta ingredienser! "Jättehamburgersemla, 150 g mald helköttsbiff Á la Chef, marinerad rödlök, parmesan, mozzarella, milanos salami, tomat, rucola, aioli, kryddgurka, pestomajonnäs, BBQ-sås och lantfranskisar". Ja, ni hör ju. Vidunderligt! Jag valde dock att ta bort peston, jag har aldrig gillat det.

Killarna tog grillad oxentrecôte.



Jag brukar annars inte gilla rött vin, men det här var otroligt gott! Det hade inte dendär hemska eftersmaken som många rödviner kan ha, det rev inte på tungan utan bara slank ner och smakade typ himmelriket. Enligt Alko"Fyllig, medelhöga tanniner, björnbärig, söt körsbärighet, lätt örtighet". Zenato Valpolicella Superiore, sätt det på minnet.

Glass och grappa till efterrätt. Fy sjutton ändå för grappa, men ville inte bryta den italienska stämningen...

Miljas efterrätt såg helt sjukt god ut.

Efteråt gick vi mätta och belåtna hem till M&J och fortsatte kvällen i mera polsk/rysk anda, if you know what I mean. Tack för en helt underbar kväll, det får vi göra om!

2 comments:

  1. Fin ny blogg :D om du inte tkr om sträva viner tkr jag du ska prova någon pinot noir från frankrike eller ett chiantivin, de brukar vara lätta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Och tack för tipset, ska komma ihåg det :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!