1 Karolinas Kaos: #ihaveembraced

Friday, May 16, 2014

#ihaveembraced

Jag såg den här videon på en kompis facebooksida och jag blev verkligen berörd. Taryn Brumfitt är grundaren av Body Image Movement, vars mål är att få kvinnor att älska sina kroppar precis som de är. I videon ber hon kvinnor beskriva sin kropp med ett ord och svaren är överlag väldigt negativa. 

Brumfitt berättar också sin egen historia, hur hon t.ex. en dag bestämde sig för att börja träna stenhårt och tog sig så långt att hon var med i en bodybuilding-tävling. Men fast hon hade nått sitt mål, fast hon hade fått sin drömkropp, mådde hon dåligt över sin kropp. Det mesta sitter med andra ord i huvudet på oss och självkänslan kommer till största delen inifrån, hur klyschigt det än låter.

Bilden som väckte uppståndelse i sociala medier.

Ta er tid och titta på den här.

Brumfitt har nu startat en insamling för att kunna göra en dokumentär om det här ämnet. Hon utlovar en dokumentär som kommer att förändra attityder världen över. Vem som helst kan donera, (t.o.m. en dollar hjälper!) och pengarna dras endast från ditt konto om projektet lyckas - dvs. om de lyckas samla in 200 000$. För pengarna får du dessutom olika saker beroende på hur mycket du donerar, t.ex. vid en donation på 15$ får du ett färgglatt armband med texten "I have embraced".

Det här är precis en sån fråga som jag tycker att är så oerhört viktig, så jag funderade inte ens. Jag donerade direkt. 15 australiska dollar motsvarar ungefär 10€, det kände jag att jag absolut kunde lägga på det här. 

Här kan du läsa mer om projektet.
Här kan du donera.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!