1 Karolinas Kaos: Tacopaj (utan förgräddning)

Tuesday, April 29, 2014

Tacopaj (utan förgräddning)

Jag bestämde mig för att testa göra en tacopaj idag och det blev faktiskt sjukt gott, om jag får säga det själv. Sitter som bäst och väntar på att bli hungrig igen, för att liksom kunna äta upp resterna som lämnade över haha. Jag tog inspiration från några olika recept och trollade ihop en egen version som jag tänkte dela med mig av!

Du behöver:

Pajdeg

  • 4 dl mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk salt
  • 50 g smör (rumstemp)
  • 1.5 dl mjölk

Fyllning:

  • 400 g köttfärs
  • 1 st gul lök
  • 1 påse tacokrydda
  • 2 dl vatten

Täcke:

  • 1 st tomat
  • 2 dl crème fraiche
  • En halv påse dipp (jag använde barbecue)
  • 100 g riven ost



Gör såhär:


Fyllning
Hacka löken. Stek köttfärs och lök på medelhög värme. Tillsätt tacokryddan. Tillsätt sedan vattnet och sänk värmen en aning. Låt puttra tills vattnet försvunnit nästan helt (10-15 min). Sätt ugnen på 200 grader. 

Pajdeg (jag började göra den under tiden jag stekte köttet)

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt det mjuka smöret och mjölken. Knåda med fingrarna och arbeta ihop till en deg. Tryck sedan ut degen i en pajform. Häll sedan över köttet från stekpannan.

Täcke

Skär tomaten i bitar/skivor och sprid ut dem över köttfärsen. Blanda crème fraiche, dipp och riven ost. Bred ut smeten över tomaterna. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter.

Supergott att servera med tacochips, ananas och gurka!

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!