1 Karolinas Kaos: Kanelbullar utan jäst

Tuesday, April 15, 2014

Kanelbullar utan jäst

Jag lovade ju att dela med mig av receptet på kanel/vaniljbullarna jag gjorde häromdagen. Det gick riktigt snabbt eftersom jag använde mig av ett recept där man inte behöver någon jäst. Det går bra utan matberedare också.

7 dl mjöl
2½ dl mjölk
100 gram smör
3,5 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma, malen

kanel
socker
vaniljsås
1 ägg
pärlsocker


1. Smält smöret och häll i mjölken
2. Blanda ihop mjöl, bakpulver och kardemumma


3. Häll över smöret och mjölken, rör ihop och knåda sedan med händerna för att få till en fin deg. 
Den ska inte vara torr, men inte heller kladdig. Tillsätt mjöl eller mjölk/smör vid behov.


4. Kalva ut till en "rektangulär" form


5. Smält smör och blanda i kanel, socker och vaniljsås (efter behag!)


6. Bred ut fyllningen över degen


7. Rulla ihop till en längd och skär ca 2 cm tjocka bitar


8. Pensla med ägg och strö lite pärlsocker över dem
9. In i ugnen i 10-15 minuter, 225°C.


10. Mums!


I receptet jag inspirerades av stod det att det skulle bli 20-25 bullar, men  mina blev bara 15 st. Så kanske jag borde ha kavlat ut degen mer. Och så beror det ju på hur tjocka bitar man gör förstås. Nåja, men gott var det åtminstone och det är huvudsaken. Enkelt och snabbt recept dessutom!

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!