1 Karolinas Kaos: Grejer vi tjejer gör i smyg

Sunday, April 20, 2014

Grejer vi tjejer gör i smyg

På radion i tisdags pratade jag om saker som tjejer gör - som killar kanske inte vet om. Dessa påståenden bör förstås tas med en nypa salt, jag kan ju inte prata för alla tjejer. Men jag har några punkter som jag kan påstå att många känner igen sig i (kanske även killar, jag vet inte!).

  1. Sättet vi gråter på
    Ibland behöver vi gråta ut. Vi kan nästan planera in en tidpunkt då det känns bra att gråta. "När jag kommer hem från skolan, då jävlar." Fram med sorglig musik, fram med en snyftar-film, fram med gråtframkallande klipp på youtube, fram med vad som helst som kan fungera som gråthjälpmedel. Sen följer en nästan rituell procedur:

    - börjar gråta lite försiktigt
    - börjar tänka på allt möjligt hemskt, alla små problem som plötsligt blir enorma
    - gråter lite hårdare
    - ställer sig framför spegeln för att se om man kan "gråta snyggt"
    - gråter för att man ser förjävlig ut och att man snarare gråter med näsan än med ögonen
    - ugly cry
    - lugnar ner sig
    - börja om



  2. Vi äter för lite (i dejtingstadiet)
    I början av ett förhållande, eller bland nya människor, tar vi mindre mat på tallriken än vi kanske skulle vilja. T.ex. första middagen hemma hos pojkvännen - man kanske inte "vågar" vräka i sig mer än alla andra runt bordet, för att man är rädd att det skulle ses som ofint. Jag har hört om jättemånga som som tar typ en tredjedel av det de skulle vilja ta egentligen och sen sitter de med kurrande mage resten av kvällen. Jag har också hållit på med det här, men det har snarare berott på nervositet och pirr i magen haha - jag har helt enkelt inte klarat av att äta så mycket.

    "Nej men jag är inte så stor i maten bara."
  3. Vi fiser
    Ja, vi gör det. En vän sa till mig: "Jag och X var på dejt med Y & Z, och vi var tvungna att låtsas gå ut på en cigg, men egentligen gick vi ut och pruttade." Hahaha. Undrar varför det är så tabu med att fisa egentligen? Fast kanske lika bra det, skulle vara lite äckligt om alla satt och fjärtade överallt i alla situationer. Tänk er bara en föreläsning, om alla satt och fes. HAHA. Okej, bra humor jag har.



  4. Vi vill ha sympati - inte lösningar
    När jag presenterar ett problem för dig som kille vill jag ha sympati och förståelse, inte en lösning. Låter det tokigt? Alltså, grovt förenklat: om jag t.ex. säger att jag känner mig svullen och plufsig vill jag inte höra: "Kanske det är alla kex du vräkte i dig igår"... Nej, jag vill höra något i stil med "Men det syns inte åtminstone!", eller "Mår du dåligt? Stackarn." Förstår ni skillnaden? Om jag klagar på att jag haft en dålig dag vill jag hellre ha en kram än något jäkla förslag på vad jag borde göra åt saken. För det vet jag antagligen redan.


Det här var första delen av listan, kanske slänger upp resten en annan gång! Känner in igen er? Har ni andra avslöjanden att dela med er av? Tycker såna här saker är så roliga att prata om, så dela gärna med er ni också!

7 comments:

  1. Haha :D känner så igen mig på alla punkter! Tack och lov att man slutar bry sig efter en stund in i förhållandet ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja, det är verkligen tur! :D

      Delete
  2. HAha, allting är ju så sant som de ba kan va :'D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra att andra också känner igen sig! :D

      Delete
  3. Hahhaha, så bra lista! :D (Fast jag är nog mer kille än tjej ibland, för det där med att äta för lite stämmer inte alls in på mig. Jag VRÄKER alltid i mig mat, oavsett om det är första eller hundrade dejten. Haha. Är ändå konstant hungrig. :D)

    Men äsch att jag missade dig på radion, det hade ju varit hur kul som helst att höra. Ser fram emot att läsa resten av listan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! :D men det är ju jättebra att du har det så! Alltså sen när jag väl är "bekväm" med mänskorna helt och hållet äter jag nog precis så mycket jag vill också. Samma här - alltid hungrig, finns inget botten haha.

      Jag lovar att spamma om det lite extra här på bloggen om det skulle råka dyka upp fler tillfällen! ;)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!