1 Karolinas Kaos: Tankeställare

Sunday, March 23, 2014

Tankeställare

Doves reklamer är så bra.

8 comments:

  1. Jag håller med om att Dove har mycket bra reklamer, och att deras marknadsföring ofta innehåller tänkvärda budskap. Men tänkvärt är dock också att Dove är ett av Unilevers varumärken, vilket också Axe är och Axes reklamer är då igen nästan raka motsatsen till Doves...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, men jag kan omöjligt tro att det är samma personer som gör reklamer för Dove och Axe, även om de båda hör till Unilever.

      Delete
    2. Nej, det är det absolut inte. Jag tycker faktiskt båda är mycket bra på marknadsföring, för båda lyckas fånga uppmärksamhet, om än på motsatta sätt. Det är bara förvånansvärt att de tillhör samma varumärkesportfolio och att de gör det ganska synligt, vilket jag tycker påverkar trovärdigheten negativt eftersom intäkterna sist och slutligen går till samma företag som kommer undan med att ge så motstridiga kvinnobilder. Mycket bra marknadsföringstrick med andra ord.

      Delete
    3. Jo, det har du rätt i. Jag såg bara Dove-reklamen skilt för sig och tyckte att den lyfte fram en viktig poäng. Hade i ärlighetens namn inte tänkt på det här med Unilever alls. Men jag kan verkligen hålla med om att det är dubbelmoral att de står för både Dove & Axe... Men ja, som sagt, min poäng var att Doves reklam är suverän skilt för sig, sen går det givetvis att gräva djupare. Som med allt :)

      Delete
  2. Tror att poängen med att nämna Unilever här mera är att det är de som håvar in pengarna, dvs. att de vinner på att rikta sina produkter till olika sorters folk :) Dubbelmoral. Men det är nog definitivt inte samma person som fixat reklamerna, till just den här lär det ha varit det en kvinna som fick ganska fria händer när hon gjorde den.

    Själv får jag obehag av att se filmen, gillar inte alls hur flickorna och kvinnorna framställs...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår! Och jag håller med. Som i mitt ovanstående svar så hade jag inte tänkt desto mera på Unilever och deras moral, jag ville bara lyfta fram Dove skilt för sig. För att jag gillar de flesta av deras reklamer och tycker att de lyfter fram viktiga saker.

      Okej, ja men tänk hur olika man kan tycka! Hur tycker du att kvinnorna framställs? Jag kände så bra igen mig själv - jag hatar att vara med på bild och blir alltid blyg framför kamera! Men när jag var liten älskade jag att vara med på bild. Så frågan "När slutade du tro att du är vacker?" träffade åtminstone mig personligen.

      Delete
  3. Känner också delvis igen mig själv personligen! Tyvärr. Tycker överlag att folket i filmen verkar så tillgjorda och gillar främst inte hur de framställer de äldre kvinnorna, känns så löjeväckande. Känner personligen INGEN över 40, om inte t.o.m. över 30, som beter sig sådär när någon fotar dem. På sin höjd kan de sucka lite och fråga "nå MÅST du nu fota" men inte börjar de vända sig bort och blir förskräckta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, alltså den tilltalade mig för att jag känner igen mig, men inte kan alla tycka lika förstås. Jag då igen känner många kvinnor i 30-40-årsåldern som inte alls är bekväma framför kameran. Reklamen må vara lite överdriven, det kan jag hålla med om... Kanske de nu inte skulle springa undan kameran ändå.

      Men som sagt, poängen gillar jag, för det ligger verkligen något i det den säger - att det är nångång under tonåren som vi börjar tro att vi inte är vackra längre, att vi inte är "något att fota" så att säga... :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!