1 Karolinas Kaos: Hälsostress och kroppspanik

Thursday, March 13, 2014

Hälsostress och kroppspanik

Jag förbannar min rynka under ögat som blivit lite djupare. Min vän är nära tårar efter att ha upptäckt några nya bristningar på låren. En annan har ångest för att vågen visade +0.5 kg imorse. Jag känner mig skyldig för att jag inte hunnit besöka gymmet på en vecka...

Ska det vara så här? Behöver vi känna så här? Varför känner vi så här? För helt ärligt - vem har varken bristningar, celluliter, love handles, rynkor, åderbråck eller dylika "skönhetsfel"? ALLA har vi nånting. Och det är ju bara en del av oss. Det borde vara något fint, något personligt, något naturligt. Inte något vi ska behöva må dåligt över. Jag har skrivit om det här förr, jag vet, men det är så viktigt.


Här om dagen unfollowade jag alla tränings- och "hälsokonton" från instagram. Det kanske funkar som inspiration för någon, men inte för mig. Det var som att släppa en stor sten från mina axlar. Det hade blivit en jämförelsegrej för mig. Jag jämförde mig med tjejerna på bilderna och jag var obviously i mycket sämre form än dem. Alltså ett litet nederlag varje gång en ny bild dök upp. För mig blev det inte: "Yes, fortsätter jag träna ser jag snart ut så!" - det blev: "Suck, sådär ser inte jag ut." Nu jämför jag mig med mig själv och ingen annan. Det är ju inga nya saker, det har man ju hört tusen gånger förr: "Jämför dig inte med någon annan än dig själv", men i praktiken ser det ofta annorlunda ut. Och plötsligt känner jag mig mer motiverad att träna. Konstigt kanske, men jag vill liksom ta beslutet till träning själv, jag vill inte bli hetsad av hoppetossor på instagram.

"Normal Barbie - skapat av en man (Nickolay Lamm), vad sägs om det!

Det här är ett steg i rätt riktning och jag hoppas att utvecklingen fortsätter åt samma håll. Jag önskar att klädföretagen skulle ta in "vanliga" tjejer som modeller och jag önskar att man slutade photoshoppa så mycket... Det förstör både för tjejer och killar. Killarna får också en bild av hur de förväntas se ut, samt vad de kan förvänta sig av en tjej - och tvärtom. Jag tror inte man inser hur stort problem det här är. Det följer med hela livet! "Men jag påverkas inte av media", FEL - alla påverkas mer eller mindre av media, vare sig man vill det eller inte.

"Jag säger till småtjejerna att de duger fint som de är i sina kroppar, att de inte ska noja, men nyper mig själv i fettvalkarna, suckar tungt och räknar kalorier hela dagen. [...] Det räcker nu. Alltså på riktigt. Jag hoppar av, jag har krånglat nog med mig själv. "
- Mia Skäringer 


Bild och bild.

Jag tycker för övrigt att det är lite fel att män lämnas utanför den här diskussionen, så därför skulle jag vilja uppmärksamma dem också. Försökte googla på liknande bilder som ovanstående, men det finns nästan ingenting... Helt som att män inte skulle ha några kroppsnojor. Nej, antagligen inte i samma utsträckning som kvinnor, men ändå!

Bild. Det här var det enda jag hittade! Skittråkig bild. Det fanns ett annat exempel som var lite bättre, men som kändes lite väl naket för att publicera på bloggen hehe. De nyfikna kan klicka här.


Jag kan i princip påstå att Mia Skäringer har inspirerat mig till det här inlägget. Läs hennes blogg, hon är förjävla underbar. Jag vet inte om ni minns mitt nyårslöfte som jag skrev lite kort om, men jag kan säga att jag nu är inne på dag 72. Jag har idag skrivit ner 72 bra saker om mig själv. Väldigt upplyftande, måste jag säga! Kan uppmana alla att hänga på - som en liten älska-sig-själv-kampanj!

7 comments:

  1. OMG 72 saker!? Shit, sku nog ta jävligt läng för mig att skriv en sån lista, sku väl i mitten böri koma "fin lilltå" och sånt skit :D Men de är väl lättare om man skriver en sak om dagen, dock sku man väl lätt skriv samma sak två gånger i misstag :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe nej jag sku nog int kuna skriv en sån lista på en o samma gång heller, men att skriva en om dan fungerar nog bättre än jag trodd att de sku göra! :D men jo, som du sa, lite svårt att hitta på nya ibland haha... o ibland blir de just såndär "jag e bra på att knyta skorna" hehe, men annars sku de nog va svårt!

      Delete
  2. Vet inte om Cassey Ho och Blogilates är bekant för dig, men hon förespråkar en hälsosam livsstil - inte att bara gå ner i vikt och se bra ut. Hon uppmärksammar trender och påminner följarna om dessa inte är mål att uppnå, målet är att bli starkare och må bra - utseendet kommer på köpet :) Här är ett exempel på et av hennes inlägg: http://www.blogilates.com/blog/2014/03/10/umm-excuse-me-is-this-target-model-for-real/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo jag har sådär i förbifarten sett (typ när du delat på twitter kanske?), det hon delade om varningstexten på Pinterest. Jättebra! Kanske jag får börja följa henne :) tack för tipset/påminnelsen!

      Delete
  3. Mycket bra skrivet! Har själv läst Mias inlägg och kan inte göra mer än att tillägga "amen". Varför har det gått såhär långt egentligen? Varför räcker det inte längre att bara vara sig själv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack ska du ha! :) Ja, det är just det jag undrar, och hoppas att får en förändring snart.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!