1 Karolinas Kaos: Fotboll ≠ Huliganism

Monday, March 31, 2014

Fotboll ≠ Huliganism

Igår mördades en 43-årig fyrabarnspappa när han var på väg till den allsvenska matchen Helsingborg - Djurgården. Han blev oprovocerat påhoppad bakifrån och misshandlad så svårt att han blev förd till sjukhus där han senare avled av sina skador.

I Sverige. 2014. Händer sånt här p.g.a. fotboll. Det ska inte få göra det, det har gått för långt nu! Som Henrik Larsson sa: "Vad fan håller vi på med? Jag menar, det är ju fotboll vi ska gå på. Nu är det någon mamma och någon pappa som sitter hemma och gråter ögonen ur sig. Det är för jävligt. Vi måste få bort det ur svensk fotboll." 



Det värsta är kanske att den här mannen inte var en huligan själv, han var bara en vanlig supporter. Jag säger inte att det inte är tragiskt att huliganer slår ihjäl varandra, men det är snäppet värre när icke inblandade ska råka ut för sånt här.

Jag såg en diskussion på facebook där en som kallar sig AIK:are förundrade sig över hur någon orkar bry sig om detta, att det är skit samma, "en djurgårdare hit och dit". Som att det är helt okej att en person får sätta livet till för att denna råkar heja på "fel lag". Jag blir så jäkla upprörd! Det är inte det fotboll handlar om - att hata varandra!


AIK:s supporterförening Black Army tar ställning till detta inför kvällens match AIK - IFK Göteborg genom att plocka bort bl.a. t-shirts med hatiska texter, och motiverar detta med: "Idag är ingen dag för hat". Fin gest mitt i all denna tragik, tycker jag. Läs mera här.

Min syster som bor i Stockholm åkte in till Stadion på minnesstunden ikväll, här är några bilder därifrån.



Filmat av syrran på Stadion ikväll. #deträckernu

2 comments:

  1. Blir så fruktansvärt arg och förbannad på människor som anser att det är okej att misshandla någon bara för att den håller på ett annat lag. Följer själv fotboll väldigt entusiastiskt, men aldrig att jag skulle få för mig att använda våld mot någon som hejar på ett lag som i mina böcker kanske inte är det bästa laget. Det finns ju en gräns för vad som går att tolerera. Fotboll och sport överlag bör inte vara något som delar på människor, utan det borde samla människor. Samlas kring den sport så många tycker om att följa, men lämna alla våldsamheter utanför.
    Tror även att jag fick en glimt av "AIK-aren" på facebook, det var bra länge sedan man förundrades över hur en person egentligen kan tycka och tänka. Att framställa det som att det är förståeligt att han misshandlades och att det till viss del är hans eget fel, allt för att han höll på fel lag. Nej, man blir besviken och vet inte om man skall skratta eller gråta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja alltså det är ju helt ofattbart! Och att våldet fortsatte nu under AIK - Göteborg är också tragiskt. Att folk inte kunde hålla sig lugna EN DAG... Den här krönikan var riktigt bra faktiskt: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/bank/article18642529.ab

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!