1 Karolinas Kaos: Jeppis Pride 2014

Thursday, February 27, 2014

Jeppis Pride 2014

Läste det här inlägget på Carros blogg och förvånas än en gång när jag läser kommentarsfältet. När det blev klart att Jakobstad skulle ordna Pridefestival under Jakobs Dagar i sommar tänkte jag inte desto mer på det, bra liksom, tummen upp! Jag hade aldrig kunnat tänka mig att folk skulle reagera så starkt (negativt) på en sån sak. Jag skäms över att läsa kommentarerna på t.ex. den här artikeln. Det finns givetvis de som är positivt inställda, majoriteten faktiskt, men det finns även många väldigt kränkande och banala kommentarer - man tror inte att man läser rätt.


Majoriteten av de som är negativt inställda till festivalen hänvisar till kristendomen och det vill jag skriva lite om idag. Handlar inte kristendomen om kärlek? Vad gör ni om era barn en dag berättar för er att de är homosexuella? Jag blir helt chockerad när jag ser kommentarer som:


"Kom inte hit med eran homosexualitet propaganda varken till Jakobstad, Karleby, Nykarleby"

"I bibeln står det tydligt man och kvinna och inte kvinna o kvinna eller man o man.. 
Och när den här pride kommer då ska mina barn inte vara i stan"

"Våra barn måste skyddas från homosexell propaganda! 
Därför borde Finland anta samma lag för homosexualitet som Ryssland"

"Homosexualitet borde förbjudas här i landet som i Ryssland!
Ryssland är en föredöme i vårt land om homosexualitet"


Alltså man får ju bara hoppas att såna här kommentarer inte är seriösa. Har dessa s.k. kristna ens läst sin bibel? Enligt den älskar Jesus alla och kristendomen är väl i korthet en religion som handlar om kärlek och förlåtelse. Om vi har blivit förlåtna för allt vi har gjort fel, vem är vi då att döma andras fel? (Om det nu vore "fel" att vara homosexuell.) Jesus själv välkomnade kriminella, prostituerade och andra syndare, varför skulle han ha något speciellt emot just homosexuella? Och om man som kristen ska försöka leva som Jesus borde ni kanske ta er en funderare på hur ni beter er.

"Det finns så många kristna i Jakobstad, våra barn ska hållas inomhus under denna syndens dag." Att säga till någon annan vad som är rätt och fel är att döma någon annan. Det är högmodigt, men det tycker ni inte att är en synd då eller? Jag hänvisar igen till bibeln, eftersom ni använder den som grund i era argument emot homosexualitet - ni beter er precis som fariséerna - och vad sa Jesus om dem? Präktiga hycklare som silar mygg men sväljer kameler. Och vad har dessa homosexuella egentligen gjort? De har älskat någon. Hur kan man på fullaste allvar säga att det är en synd! Jag blir så ARG.

"Den som är utan synd ska kasta den första stenen."

Jag är själv uppvuxen i en kristen familj, men har aldrig blivit tvingad till något. Men kärnan med kristendomen för mig är just kärlek och det har jag tagit med mig. Ska vi ta varje ord i bibeln på allvar måste vi även ta livet av dem som jobbar på söndagar, tycker ni det är rimligt också? Varför är inte homosexualitet en dödssynd eller listat i de tio budorden då? Tredje budet, att helga vilodagen, det är inte så viktigt, nog får man jobba på söndagar om man vill. Men att vara homosexuell, nej vet ni DET är syndigt!

En klassisk insändare som har en så underbar point. 

Så, som sagt, vem är ni att säga vilka synder som är värre än andra? Vem är ni att säga "Jesus tycker si" eller "Gud tycker så"? Ni sätter er själva högre än Gud om ni säger vad han tycker, och det om något är väl syndigt. Nu blir jag snart så arg och osaklig att det är bäst att jag sätter punkt här.

Avslutningsvis vill jag bara säga HEJA JEPPIS. Detta är verkligen ett lyft för staden som annars är stämplad som väldigt trångsynt och bakåtsträvande. Jag kommer definitivt att besöka stan under denna glada dag och hoppas att allting får gå fredligt till. 

70 comments:

  1. Kunde inte sagt det bättre själv faktiskt! Glad över att ha en så otroligt smart och klok vän. :)

    ReplyDelete
  2. väl rutet karro! mvh jeppis pride-arrangör

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Ellen!! (Jag blir lite starstrucked)

      Delete
    2. HAHAHAHAHA :D du gjorde just min dag, starstrucked :D TACK!

      Delete
    3. Kom i håg att "vi Kristna" inte hatar den homosexuella utan bara synden som han/hon enligt vår uppfattning begår. De att vi alla är syndiga syndare betyder inte att man får lov att synda utan det betyder att vi kan, om vi vill, bli förlåtna. Pride i sig självt fungerar ju som en mega - björntjänst för seriöst folk, tyvärr. Matlock

      Delete
  3. Bra skrivet! Sakligt och to the point (låter som om jag rättar en moddeuppsats haha). Håller helt med! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack min Elin! Hahah ja, men de uppskattar jag!

      Delete
  4. Inte lätt att vara motströms i Jeppis, men så glad att du vågar! Stolt moder, det är vad jag är!

    ReplyDelete
  5. Bra skrivet Karro, har sett fram emot pride ända sen förra sommarn, håller helt med!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack allihopa för era fina kommentarer!

      Delete
  6. Gud älskar alla männsikor! även homosexuella! Han har inte något emot en homo, men han vill inte att man ska leva ut denna synd eftersom han har skapat man å kvinna! Så gud älskar oss alla lika mycket å han har inte något emot en homosexuell!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför är då homosexualitet värre än att t.ex. jobba på söndag eller att vara avundsjuk på sin granne? Det finns ju ingen syndakatalog liksom... Det känns så oempatiskt att folk använder det som argument "De får nog vara homosexuella så länge de inte lever ut det", jaha, tänk om någon skulle säga det till dig - "Helt ok att vara hetero, men lev inte ut det". Precis lika omänskligt. Man säger med andra ord att de inte ska vara sig själva och de inte har rätt att älska dem de vill älska. Kallhjärtat, tycker jag.

      Delete
    2. Jag ska försöka svara på din första fråga Karro. Jag tror att det är människan som har gjort det till en "värre grej" för Gud är synd en synd. Människan felar hela tiden på alla plan såklart också kristna med att t.ex. döma homosexuella. Men enligt Guds ord är alla synder "lika mycket synd". Frestelser finns det gott om i den här världen. Man kan leva ett lyckligt och rikt liv med frestelsen att vara attraherad av det samma könet. Gud är alltid med oss och hjälper oss för alltid!

      Delete
    3. Jag förstår dig ända till näst sista meningen. Jag tycker dina argument talar lite emot varandra - först säger du att en synd är en synd, det är ingen skillnad på dem. Sen menar du att homosexuella ändå bör avstå från "frestelsen" att älska den de vill älska. Det är så lätt att säga när man själv inte behöver avstå från något dylikt.

      Och jag upprepar mig: varför engagerar sig folk inte lika hårt mot de som jobbar på söndagar? Varför är det inte lika viktigt att avstå från den "frestelsen"? Om nu alla synder är lika mycket synd.

      Delete
    4. När du säger: "Det är så lätt att säga när man själv inte behöver avstå från något dylikt". Så kan jag säger så här, jag pratar av egen erfarenhet så jag vet mycket väl hur det är! Men måste bara tillägga en grej, enligt bibeln ska man "...älska sin nästa..." så man får älska den man älskar, men frestelsen är när den sexuella biten kommer in och det är det som är synd. Och till din sista fråga tror jag svaret är att människor fungerar på ett speciellt sätt pga. känslor kulturer historia osv. Så det kan helt enkelt vara en så enkel förklaring som att det inte är lika känslolattat. Som sagt människor är bara människor så därför gör vi det "felet" att rangordna av säkert många olika orsaker. Det är lika viktigt att avstå från "jobba på söndagar" men du ska tänka att vi är bara människor man ska inte blanda ihop människor och Gud som samma. Gud är rättvis, ärlig och perfekt, han rangordnar inget och ingen, de e människan som gör det, och det i sig är fel. När jag säger min åsikt om hur jag ser på bibeln och Gud så säger jag aldrig att jag är perfekt, jag har mina problem och frestelser att stå emot varje dag. När man syndar kommer man längre ifrån Gud och det vill han ju såklart inte han vill att vi ska va nära honom hela tiden för då mår vi som bäst. Jag vet att det finns många olika funderingar kring homosexualitet och Gud och bibeln men nu berättar jag hur jag ser på saken och som jag skrev tidigare så pratar jag av egen erfarenhet och när den frestelsen kommer in bara i tanken känner jag att jag gör fel och kommer längre ifrån Gud. Men bara jag orkar hålla emot och hålla mig från frestelsen mår jag mycket bättre. Det ska inte finnas något mellan Gud och människan som stör relationen. Jag mår bra och är lycklig. För mej är det en trygghet att veta att det bara är en frestelse på samma sätt som t.ex. sex före äktenskap är!

      Delete
    5. Det här svaret tycker jag är väldigt bra och jag hoppas du vill läsa det!

      http://godwords.org/134/i-have-homosexual-feelings-is-that-a-sin/

      Alla som undrar om homosexualitet läs det här det ger ett bra perspektiv på saken :)

      Delete
    6. Ja, precis - det är människan som rangordnar synderna. Så min point är: låt homosexuella vara ifred precis som man låter söndagsarbetare vara i fred! Det är inte människans plats att lägga sig i det.

      Jag läste igenom länken... Men alltså... Skribenten jämför homosexuella känslor med att ligga med djur, att stjäla, att ljuga och att vara hjärtlös... Helt absurt. Att stjäla skadar någon annan, att ljuga och att vara hjärtlös skadar någon annan. Detta är ju etik, det handlar om samvete. Men genom att leva ut sin homosexualitet skadar man inte någon annan. Hur kan man ens jämföra de två?!

      Det man indirekt säger till homosexuella är: lev tillsammans med en person du varken älskar (en person av motsatt kön) eller känner sexuella känslor för, eller lev ensam och i celibat resten av livet. Alltså, är det bara jag som tycker att det är omänskligt?

      Delete
    7. Jag har aldrig yttrat mej om pridefestivalen. Jag vill inget illa om homosexuella som personer. Det ända jag har skrivit om är min och många andras syn på homosexualitet från hur vi har tolkat bibeln och Guds vilja och ord.

      Tyvärr tycker jag att du lägger fram det på helt fel sätt, snälla läs länken igen.
      Jag förstår att du inte riktigt kan förstå hur vi ser på saken eftersom vi har så olika syner på den. Kanske vi sätter punkt här och så vill jag önska dej en bra dag! :)

      Delete
    8. Nej jag tänker nog inte läsa den igen. Jag förstår poängen, men jag håller inte med. Bara för att jag inte har samma åsikt betyder det ju inte att jag inte "kan förstå" hur ni tänker.

      Tack och detsamma!

      Delete
  7. Alltså, när jag läser de negativt inställda kommentarerna till artiklarna blir man ju nästan vansinnig. Super kul att du vågade skriva ut dina egna tankar om ämnet Karro. Håller med om Pride festivalen definitivt är ett lyft för annars så ofta konservativa och motsträviga Jeppis! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ibland måste man våga. Kunde inte hejda mig efter att ha läst kommentarerna på diverse nyhetsartiklar! Och tack! :)

      Delete
  8. Jag förstår personligen inte varför det ska ordnas parader, att homosexuella ska skylta med sin läggning. Jag accepterar en homosexuell person till 100 %, men samtidigt så tror jag det är just det som stör folk. Det är nästan lite provokation från deras sida, "vi homosexuella mot alla andra". I så fall kan vi ju ordna parader för heterosexuella också. Det jag försöker säga är att om man vill få homosexualiteten accepterad så hjälper det inte att skylta med den, om den ska klassificeras som normal.

    Jag tror heller inte det är bra att göra det till ett ideal i samhället att vara homosexuell, det har tidigare i historien visat sig vara förödande. Så kort och gott: Man ska inte hojta så mycket om det, kommer inte hjälpa på något sätt alls, de homosexuella borde ha mer attityden att "big deal liksom".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så du menar att det är bättre att hålla tyst och gilla läget? De homosexuella ska helt enkelt acceptera att bli diskriminerade och sluta att kämpa för jämlikhet? Vänligen läs det här: http://ellen.blemma.net/2014/02/27/the-neverending-story/

      Vem har gjort det till något ideal? De försöker ju inte omvända folk till att bli homosexuella - de försöker få folk att acceptera homosexuella. Stor skillnad. Och vad menar du med förödande, kan du utveckla det argumentet lite? De skulle väl inte "hojta om det" om ingen annan annan tyckte att det var en "big deal" heller. Det är ju folk som dömer som gör det till en big deal. Om alla bara accepterade dem skulle det ju i princip inte behövas någon pridefestival. Det är lätt att sitta och säga att de ska göra si och så när man själv inte vet hur mycket de verkligen behöver kämpa för att bli accepterade.

      Delete
  9. För att utveckla argumentet så säger jag endat att du kan läsa lite om romarriket och hur det gick till där.

    För min del är det helt ok att ordna paraden, men på det sättet det gör det så kan ju diskuteras. Att gå runt på gatorna med läderpiskor halvnakna är väl okej (funkar inte så i Jeppis men ändå), men vem kommer kunna ta dem seriöst när de håller på så? Måste det vara så märkvärdigt, hela konceptet är vridet och man borde ändra på det. Homosexuella kommer inte bli accepterade så länge man håller på så.

    Det är lite samma känsla som man får när två människor av samma kön provokativt ska hångla på offentliga platser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Int för att va sån men vad har romarriket med homosexualitet att göra? Vad har korruption eller andra folkstammar (som nu de faktiskt berodde på att Rom föll) med homosexualitet att göra? Eller menar du att Rom föll efter att de gick över till kristendomen? Om du på riktigt tror att romarriket föll för att de va slappa lagar om homosexualitet så tror ja nog att de e du som bord läsa lite om romarriket...

      Delete
    2. Det var inte så väldigt välutvecklat. Berätta gärna lite vad homosexualitet ledde till under romarriket, du som vet.

      Homosexuella kommer inte att bli accepterade så länge man är trångsynt och inte ens VILL förstå. Din kommentar visar exakt varför det är så viktigt med Pride.

      Är det inte provokativt om två människor av olika kön hånglar då? Varför tar du det som provokation om två människor kysser varandra? Tänk om de bara känner för det, precis som heterosexuella också gör ibland. Så länge du låter dig provoceras av en sån sak är det ju du som ser det som nånting märkvärdigt.

      Delete
    3. En anledning till romarrikets fall kan mycket väl vara just det. Det fanns inget rätt och fel, männen låg med varandra. De var inga krigare längre, de låg nakna tillsammans här och var.

      Delete
    4. Nämen lilla vän. Jag kan garantera dig att romarrikets fall inte hade något med homosexualitet att göra. Roms invånare var inte krigare utan hade en betald armé bestående av flera nationaliteter. Jag tycker det då är konstigt att jag aldrig läst något om att homosexualitet är orsaken till Roms fall,om du har någon källa dela gärna med dig. Sen förstår jag inte heller om du menar Västrom eller Östrom. Eller menar du att själva splittringen berodde på homosexualiteten? Sen finns det väl historiker som menar att Alexander den store troligtvis var homosexuell, och han sägs väl vara den största krigaren i världshistorien?

      Delete
    5. HAHAHAH att romarriket föll på grund av homosexuella män??? Du skämtar väl....

      Delete
  10. Men dom blir inte accepterade mer för såna pridefestivaler, tvärtom för att dom måste provocera å hålla på. Inte har vi hetero någon fedtival var vi går istan å provocerar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fel. DU kanske inte accepterar mer, men att de ens får ordna en sån här festival i Jakobstad tyder på att det går framåt. Allting vi ser dagligen är heteronormativt, vi tänker bara inte på det eftersom det är så självklart för oss. Vi behöver ingen festival eftersom vi inte behöver kämpa för våra rättigheter. Vi behöver inte uppmärksammas som en minoritet. Varje dag är en heteroparad.

      Delete
    2. Exakt Karro! Heterosexuella behöver ingen parad för de får vara sig själva och blir accepterade för den de är per automatik. Pride handlar inte om att provocera som många säger, utan om att vara stolt över den man är och få visa det också. Folk har verkligen otroligt svårt att fatta.

      Delete
    3. Jag tror att många inte över huvud taget VILL fatta. :/

      Delete
  11. På vilket sätt ska en parad göra saker bättre?

    ReplyDelete
  12. Om jag frågar dig. Tror du att ett samhälle som skulle vara 100 % homosexuellt skulle fungera?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men... det är ju inte ett 100% homosexuellt samhälle Karolina skriver om, eller ens förespråkar. Hon talar om att alla ska få ha rätten att älska de de väll älska...

      Delete
    2. Jag kan läsa. Tack ändå. Men om man inte kan lita på att ett samhälle skulle styras av homosexuella, varför skulle man då ens vara för det? Bara för att det är "ända rätta"?

      Delete
    3. Vad menar du ens? Tror du att det är det jag menar med det här inlägget? Som Elvira säger så var det ju inte det som var min poäng.

      Jag tror på ett samhälle där alla ska ha rätt att vara sig själva. Hur kan man ens tolka det som att jag förespråkar ett 100% homosexuellt samhälle? Jag själv är ju liksom hetero... och jag vill gärna fortsätta vara det. Precis som homosexuella ska få fortsätta vara det.

      (Sen att det antagligen skulle fungera hur bra som helst är ju en annan sak.)

      Delete
    4. Men vad säger du? Varför skulle man INTE vara för det om jag får fråga?

      Delete
    5. Tydligen anonymous verkar det som att du inte kan läsa. Om man svänger på det såhär: Tycker du ärligt att vårt samhälle funkar bra trots att "heterosexuella styr det"? Omg vakna upp.

      Säkert om du är rik och aldrig behövt känna dig bränd av samhället kan du påstå att det är perfekt.

      Jag undrar hur många av dessa som strävar efter ett bra samhälle, verkligen är heterosexuella till 100%? Vet människor som idag är olyckligt gifta med en underbar man eller kvinna men som innerst inne känner att det är totalt fel, men som inte vågar komma ut ur garderoben just pga människor som du. Är det då bättre att vara olycklig resten av sitt liv med fel människa, än att våga vara den man är och istället känna hur underbart det är att kunna älska sin andra hälft?

      Homosexuella är ju inga dumma hundar man sparkar på! Det är vanliga individer som du och jag. Hjärnan fungerar precis likadant hos dem som hos heterosexuella människor!

      Vem vet om vårt samhälle till och med skulle vara bättre om homosexuella skulle styra det för herregud om det är människor som DU som styr det så går det nog bara långsamt åt helvete.

      Delete
    6. Men... Saken handlar ju inte om att homosexuella eller heterosexuella ska "styra samhället"? Haha. Det handlar om att alla ska få vara sig själva och älska vem man vill.

      Delete
    7. Precis, det är ju det som är huvudsaken så varför ens ställa en sån dum fråga från första början? Om du minns så var det ju du som ställde frågan, så ditt "haha" är ju att skratta åt sig själv. bra dock att man kan bjuda på sig själv :)

      Delete
    8. Missförstod dig anonymous. Men som det blivit sagt så är det ju inte det som är pointen med Karros inlägg och att samhället en dag skulle bestå av 100% homosexuella kommer ju aldrig hända så det är ju väldigt, väldigt onödigt att ens fundera över.

      Delete
    9. Tror att det är två olika anonyma som skrivit här hehe. Signatur people, signatur! ;)

      Delete
    10. Anonymous som skratta var jag, den andra var nån som e lite skojig :D råka bli lite namnlös där.

      Delete
    11. haha. så fel de kan bli. :D hej elin.

      Delete
  13. Men hur ska en pridefestival få folk att acceptera det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att ens få ordna en pridefestival är ett steg i rätt riktning och visar på någon form av acceptans.

      Delete
  14. Men vi leastadianer ska smutskastas hela tiden? vi kommer aldrig att bli respekterade. man får höra jävla lessare hit å dit, men vi gör väll inte endå en parad på stan för att folk ska börja acceptera de bättre? vi är hellre med människor som älskar oss för deb vi är! Vilken uppståndelse de skulle bli om vi leastadianer skulle ha en parad för att bli accepterade!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt var hittar du någon smutskastning av LAEstadianer i det här inlägget..? Ditt argument saknar grund, vi finlandssvenskar får också höra skit ibland, inte vill jag hellre göra någon parad av detta. Skillnaden är att vi blir inte förföljda pga att vi är finlandssvenskar. Du blir garanterat inte förföljd för att du är laestadian eller diskriminerad! Folk rynkar nog verkligen inte på näsan för att någon säger att du laestadian men det skulle nog många säkert tyvärr göra om du skulle säga att du e homosexuell. Märker du inte liksom skillnaden? Om du dock vill ha en parad för laestadianer, vilket e helt absurt efter som laestadianer är accepterade redan, så lovar jag att gå med i den. Sen låter det tyvärr nu som att jag skulle "gruppera" laestadianer vilket inte är meningen med min kommentar, det var bara att du valde att skilja på laestadianer och icke-laestadianer..

      Delete
    2. "Kristna är idag världens mest förföljda religiösa grupp. Under 2013 uppskattas 70 000 anhängare av kristendomen ha dödats på grund av sin tro, skriver den katolska tidskriften Signum."

      Parad i jeppis 2015!!

      Delete
    3. I vilka länder har dessa 70 000 dödats då? Anonym 2 talar ju om Finland. Nu kan du ju inte påstå att kristna (eller laestadianer) blir avrättade i Finland...

      Hur många homosexuella dödas runt om i världen pga sin läggning årligen då? Jag försökte hitta siffror på det, men hittar inget exakt, kan bara konstatera att det verkar ske ofta i t.ex. Iran och Irak...
      http://www.fffi.se/2014/03/04/tva-homosexuella-avrattade-i-iran/
      http://www.qx.se/3792/tva-homosexuella-ynglingar-avrattade-i-iran
      http://www.qx.se/samhalle/10070/bogar-i-irak-avrattas-genom-att-deras-anus-limmas-ihop

      Kristna är förföljda, homosexuella är förföljda. Men i Finland blir man inte diskriminerad för att vara kristen, vilket man däremot kan bli för att vara homosexuell.

      Delete
    4. Vetdu egentligen så bryr jag mig inte om parader hit och dit. Det som dock förbryllar mig är allas engagemang för de homosexuellas rätt när det finns så otroligt många förtryckta grupper här på jorden. (SVAR att man måste börja någonstans duger ej). De flesta pro-hbqt människorna lägger så mycket kraft på att stöda och göra vardagen bättre för just homosexuella och det verkar vara lika mycket en "inne" grej som goodwill.
      Eller vad Karolina är det inte lika intressant att kämpa för de kristnas rätt 2015?


      Nu ska du komma ihåg att jag skriver detta ur en neutral synvinkel till homosexuelitet, och kommer varken hurra eller bua i sommar

      Delete
    5. Du verkar inte riktigt kunna möta mitt argument. Jag har inte sagt att de kristnas rätt inte är viktiga. Det jag säger är att kristna inte är förtryckta i Finland, vilket de homosexuella är. Jag känner inte att jag behöver kämpa för mina rättigheter som kristen.

      Jag ogillar för övrigt ditt sätt att använda mitt namn för att få till en nedlåtande ton när du själv inte ens kan lägga namnet under.

      Delete
    6. Ursäkta mitt sätt att forma meningar, är inte alls ute efter smutskastande argumentationer. Vill nog mest bara bolla tankar fram och tillbaka, för jag önskar verkligen jag kunde förstå denna trend att homosexuellas rätt ska lyftas över skyn och oliktänkande i dagens samhälle tänker fel.
      Låt oss säga att jag var emot homosexualitet, har jag då rätt till min åsikt eller har jag fel åsikt i det moderna Finland där alla skall tycka lika som andra, och liberalt tänkande är det korrekta sättet att tänka på? Med detta försvarar jag inte "emot människorna" för att vara felfria över huvudtaget, utan det är bara vad jag känner är skrämmande utveckling.

      Hela ditt inlägg bygger ju på din arga reaktion på någon annans felaktiga åsikt

      Mvh Anonym


      Delete
    7. Alla måste inte tycka lika, nej. Men när folk slänger ur sig kommentarer om att Finland borde anamma samma homolagar som i Ryssland, då blir jag lite skrämd. Jag förstår inte hur någon kan tycka så, jag tycker det är omänskligt. Men om man nu tycker så skulle jag önska att man kunde argumentera lite bättre än att skylla på kristendomen och "vi har så många barn i Jakobstad". Det håller liksom inte.

      Att vara emot pride är att vara emot homosexuella vilket i sin tur är att vara emot mänskliga rättigheter... Jag förstår inte att min åsikt anses så kontroversiell. Det enda jag tycker är att alla ska ha samma rättigheter oavsett ras, kön, läggning och religion.

      Delete
  15. Så bra skrivet, du har många bra pointar i din text!!

    ReplyDelete
  16. Klockren text! Och till er anonyma som verkar störa er på homosexuella vill jag att ni tittar er i spegeln. Snälla vem är vi att dömma någon annan pågrund av deras läggning? Förlåt att jag säger såhär, men det är ni som får vårt samhälle att falla ihop. Ni ser "ner" på folk och dömmer människor utan att änns ge dem en chans. Jag blir helt ledsen inombords av att läsa sånahär löjliga kommentarer och påhopp om vart annat. Det handlar om mänskliga rättigheter och frihet att leva. Om ni tror att vi lever i frihet, har ni fel. Vi lever i en värld av illusion och lögner. Människan är inte fri utan förtryckta av myndigheterna som har makten. Ni männskor som tror er leva enligt Guds ord, så kan jag säga åt er att religion ändast är en politisk ideologi som förtrycker klassamhället, rasism etc. Vi lever alla i samma värld och blir ständigt förtryckta av samma system ( patriarkat, militärisk, kapitalistisk, rasistisk etc..). Men det är minoritetsgrupperna som behandlas allra mest aggressivt. Tillsammans kan vi förtrycka systemet, men det kräver en acceptans från alla emot alla.

    ReplyDelete
  17. Sku ju va lättare om allihop som kommentera sku använd sitt namn så man vet vem som menar vad. Men superbra skriva Carro ! Att folk ens orkar störa sig på att HBT sku få rättigheter och EN dag i jeppis där alla sku få träffas och hålla en parad e väl int alls fö mycket begärt. Skärpning finlands jävla befolkning vi lever ju ändå på 2000 talet å int i anonymous fallna romarrik som tydligen homosexuella förosakade. Att ta till metoder som Putin gör i Ryssland e ju bara barbariskt å, tycker ju att man sku lär sig från historien å int vila upprep he som Hitler gjor i koncentrations lägre OCH Stalin i Sibirien. Gosh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, skulle bli mindre rörigt hehe.. Tack för din kommentar! :) Kan inte annat än hålla med dig.

      Delete
  18. Nu vill jag ta lite tid att prata om två saker: Lagbrott och diskriminering.

    Man får absolut ha Bibeln som moralisk å etisk kod. Absolut. Man får tom följa den så mycket man bara vill, till punkt och pricka fast. Lycka till med det, du som väljer att vara anonym laestadian. Jag uppmuntrar dig! Det är en fin sak.

    Men jag vill ta tillfälle här att förespråka slaveri. Bibeln talar på flera ställen för slaveri och Bibeln är mitt rättesnöre. Jag mår mycket bättre om jag håller mina slavar, för då känner jag mig närmare Gud. Då jag inte håller slavar, så känner jag att nånting kommer mellan mig och Gud. Vilken tur att jag följer Bibeln och inte Finlands lag!

    Men där någon använder Bibeln för att förespråka lagbrott - som att diskriminera homosexuella ("lev inte ut det") faktiskt är, då tycker jag att man handlar fel. Det gör lagen också.

    Jag har i Finland mötts av oförståelse från bl.a. finska polisväsendet. Jag blev utsatt av en man på ganska sjuka sätt. Mitt fall utreddes aldrig för att jag tror att det till stor del berodde på att jag är en man, som blev utsatt av en man som var min ex-partner.
    Skulle jag däremot ha varit kvinna, som blev utsatt så tror jag med stor sannolikhet att polisen skulle ha reagerat annorlunda.

    Så, angående diskriminering och lagbrott så tror jag att Finland har en bra bit att gå ännu, för att skapa ett samhälle där alla bemöts på samma sätt. Av såväl myndigheter som enskilda individer. Den här texten är min egen Pride-parad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för kommentaren Wille, vad bra skrivet!

      Delete
  19. Alltsa den har kommentarstraden. Jag alskar dina argument Karolina och tycker du formulerar dig sa himla himla bra!!! Forsta gangen jag tittar in har pa den har bloggen men garanterat inte sista. Smart tjej!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen tack! Vad glad jag blir :) välkommen hit hehe!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!