1 Karolinas Kaos: Februari 2014

Wednesday, February 19, 2014

Februari 2014

Min vardag har varit fullproppad på sistone och därmed har bloggen blivit mindre prioriterad. Mina stackars tre läsare börjar få myror i brallan så jag tänkte slänga upp en liten sammanfattning av vad jag hittills sysslat med i februari.

Jag har firat en massa födelsedagsbarn:


Firade Milja i form av ett litet mysigt kalas!

När Elin fyllde år var hon hemma i Jakobstad på besök från Åbo.
Ordnades hemmafest som slutade på Mellen, vackert så!

Och så en förfärligt suddig bild från Ronjas kalas hehe.
Det var mitt i praktikveckan och vi var trötta som zombies, så det blev en mycket lugn kväll. Skönt det också!

Så grattis igen till alla söta februaribarn!

Praktikveckan ja - jag vet inte när jag senast varit så trött. Det var väldigt lärorikt och superkul, men jag kan nog inte sätta ord på hur SLUT jag faktiskt var. Är inte van att vara igång från 8-17 och liksom vara aktiv och på alerten konstant. Nåväl, nu är den över och vi klarade ju det bra!

På fredagen, sista dagen av praktikveckan, var det alla hjärtans dag. Kom hem efter en (som sagt) TUNG vecka, lycklig över att det var fredag och möttes av en städad lägenhet. Senare på dagen blev jag även överraskad med mina favoritblommor och min favoritchoklad... Jag började nästan lipa. På kvällen bänkade vi oss i soffan och åt gott. En mycket lyckad dag med andra ord.

Kakan och kortet har faktiskt jag gjort haha.


Tja, vad annat? Jag är inne på min andra vecka av en detox. Jag följer en strikt matplan och jag äter i princip ingenting. Haha nej det var inte sant, jag äter massor och är faktiskt aldrig hungrig (det är inte en diet!), men jag äter inget kött (inte heller kyckling eller kalkon), inget bröd, inga mejeriprodukter (förutom naturell yoghurt), inget salt (eller aromat, grillkrydda, herbamare eller något liknande med hög salthalt), heller ingen ketchup eller andra färdiga såser, inga ägg, ingen färdigmat... Förstås inte heller chips, godis och sånt. Dricker heller inget kaffe, ingen alkohol osv. 

Men vad äter du då, har några undrat. Massa gröt, potatis, räkor, fisk, frukter och bär (smoothies!), grönsaker, naturell yoghurt, riskakor, råris, risnudlar, ja det finns ändå en hel del att äta. Och så dricker jag ett speciellt detox-te som jag beställt från andra sidan jordklotet hehe.

Lax och potatismos!

Gröt och tonfisk haha, bra kombo.


Varför?
1. För att må bra, för att rensa kroppen från skit, från"gifter" - magen mår bättre, hyn mår bättre, hela min kropp mår bättre.
2. För att avvänja mig från salt och socker (efter detoxen kommer jag t.ex. att salta maten mycket mindre samt byta ut en del ingredienser till hälsosammare alternativ)
3. För att jag kände att min kropp behövde en "nystart".

Hur länge? Jag köpte ett te som håller i 28 dagar, alltså fyra veckor. Men på hemsidan fanns också en kur på 14 dagar. Jag känner och ser redan resultat efter 10 dagar, så jag kanske stannar på 14 dagar, men vi får se! Kan tänka mig att köra två veckor nu och kanske två veckor senare i år. Tror att det är viktigare att rensa kroppen än man kanske kommer ihåg eller orkar göra!


Sen kan jag ju inte låta bli att lyfta fram Finlands superdag i OS idag! 
En silvermedalj, en guldmedalj och så vann lejonen över Ryssland i kvarten! Underbart!

Nu ska jag återgå till skoluppgifter, massa på gång nu, men jag trivs!! PUSS HEJ.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!