1 Karolinas Kaos: JVM 2014: Aftonbladet vs. Iltalehti

Tuesday, January 7, 2014

JVM 2014: Aftonbladet vs. Iltalehti

Knappast har någon missat att de finska smålejonen tog hem JVM-guld i söndags. Hurra, hurra, ihanaa och så vidare. Jag satt också i soffan och skrek och var glad och fick den där känslan som bara finsk vinst över Sverige i ishockey kan ge.

Fina finska män som kämpade tappert hela matchen, inte gav upp trots otaliga (och ifrågasättbara) utvisningar och till slut orkade avgöra på OT.  Sjöng med i nationalsången gjorde de också, så hatten av för det! Bild.


Men... Jag vet inte vem jag blir mer arg på så här efter guldet - svenskarna (läs: kommentarerna på Aftonbladet) som säger att Finland inte förtjänade det, att Sverige spelade bättre hela matchen, att målet var offside, att domarna var på Finlands sida (ursäkta?!), att Finland alltid kommer att vara lillebror och allt det där... Eller finnarna som på Iltalehti blåser upp hur bittra svenskarna är, hur pinsamma de är som gråter när de förlorar - helt enkelt hånar och mobbar Sverige. Väldigt moget och sportsligt, måste jag säga.

Den här bilden publicerades på FB.

Man borde väl aldrig läsa kommentarsfältet på varken Aftonbladet eller Iltalehti, men när kommentarer som "Pakkoruotsi helvettiin!" (vad har det ens med hockey att göra?) och "Hame päälle ja treenaamaan!" får flera hundra likes blir jag mörkrädd. Givetvis håller inte alla med dessa, men att ändå så många har den attityden är skrämmande.

Det jag har minst förståelse för är journalister som skriver för att provocera finnar till att hata svenskar och vice versa. På Iltalehti skrivs det om hur svenskarna kallar det finska vinstmålet för ett fuskmål och på Aftonbladet skrivs det om hur finnarna hånar svenskarna.

Två av kommentarerna på en av hockey-artiklarna
"Ah, detta förklarar hur vi kunde förlora. Finland fuskar! Amen dåså, då är det solklart, Sverige är bäst. Finland kan inte vinna utan fuska, oväntat från det landet.... :D" 

"Skandal, matchen måste spelas om...." 

(Denna skrevs av en finne bosatt i Sverige.)


Uppenbar ironi, tycker man kanske? Men gissa vad Iltalehti gör - jo, de tar denna kommentar (tillsammans med några andra) och skriver en hel artikel om detta, och framställer det i princip som att svenskarna tycker så här.



Alltså, det är ju som att slänga bensin på eld, jag förstår inte varför man vill skapa det här hatet! Sen att folk inte fattar bättre än att blint tro på och svälja allt vad kvällstidningarna skriver är ju också ofattbart.


Nej, nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger 'We shall overcome'.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!