1 Karolinas Kaos: Träna förkyld?

Monday, October 14, 2013

Träna förkyld?

Har blivit förkyld, jag också. Hållit i sig i över en vecka nu. Hatar att vara "halvsjuk" - för sjuk för att träna(?) eller känna att man är pigg i skolan, men för frisk för att stanna hemma och vila... Har gått över från feber&ont-i-halsen-stadiet till snorig och trött-som-fan-stadiet nu.

Jag har googlat och läst artiklar om att träna med förkylning och alla säger olika. Så har någon ett slutgiltigt svar på detta? Om jag varken har feber eller ont i halsen borde det väl ändå vara okej med lite styrketräning? Eller är det bara mitt tyngda samvete som pratar? Samtidigt önskar jag att någon ska säga "Nej, träna inte!", för jag är så otroligt SLUT haha. Jag slapp nästan inte upp ur sängen trots 7h sömn, kändes som att jag hade somnat för 20 minuter sedan. Men min finska arbetsmoral säger att jag är lat om jag skyller på trötthet. Inte lätt det här!

Haha.

Tar emot råd med öppna armar.

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Ingen träning idag säger jag, absolut inte gummalina!

    ReplyDelete
  3. Har du gått över sjuk hals och feber stadiet, men ändå känner dig så trött att du int orkar dig upp ur sängen ska du absolut inte träna. Sedan då du börjar känna dig tillräckligt pigg för att komma upp ur sängen, och pulsen inte blir skyhög då du går några trappor, då kan du börja med en lätt promenad eller en länk där du går å sedan joggar typ 100m-300m sakta å går sedan igen.
    Styrketräning ska du inte börja med eftersom musklerna är trötta då du varit sjuk och kan varken ta till sig träningen optimalt eller återhämta sig som de borde efteråt.
    Så, lätt träning den dagen då du orkar dig upp ur sängen så du svettar ut skiten och senare får du börja lyfta!
    Take it easy, en dag vila e bättre än en för lite, och dendär ena dagen påverkar inte heller din form. :)

    ReplyDelete
  4. Träna inte! Risken för "takapakki" är stor (din f.d feber byts ut om öroninflammation, halsfluss eller något annat lite allvarligare och långvarigare) dessutom så är det inte sjyst att komma halvsjuk till gymmet med sina baciller och smitta ner andra (sänkt immunförsvar när man är fysiskt aktiv). Testa på en kort promenad och hur det känns efteråt. Hellre ska man vila en dag extra än en dag för lite. Det är svårt och jag har verkligen lärt mig det den hårda vägen :)

    ReplyDelete
  5. Det var nog som jag gissade då, tack för era svar! Så jag stannade hemma idag, skönt att göra det utan dåligt samvete ;)

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!