1 Karolinas Kaos: Studerandemiddag

Monday, October 14, 2013

Studerandemiddag

Tänkte tipsa om en god köttfärssås jag och C improviserade ihop häromdagen! Inget extra fancy eller så, men kanske lite annorlunda än den där vanliga såsen liksom. Ett plånboksvänligt recept för oss fattiga studeranden dessutom!


Du behöver: (för 2-3 portioner)

  • 400 g malet kött
  • ½ gul lök
  • ½ rödlök
  • 1 morot
  • 1 paprika
  • 1 äpple
  • 2 vitlöksklyftor
  • curry
  • peppar
  • chilikrydda
  • salt/aromat
  • grädde/mjölk
  • tomatpuré/ketchup

Gör såhär:
  1. Hacka löken, äpplet, moroten och paprikan
  2. Fräs dem i olivolja, tillsätt köttet
  3. Krydda efter behag (använder aldrig mått när jag kryddar!)
  4. Tillsätt tomatpuré och/eller ketchup samt mjölk och/eller grädde för att få sås-konsistensen
  5. Låt puttra på låg värme i några minuter
  6. Avsmaka!
Serveras med valfri pasta. Eller ris. Eller vad man nu vill ha.
I såsen kunde man ju dessutom ha med majs, ärter, bönor, ja vad som helst egentligen!


Jag är egentligen inget fan av curry, men tillsammans med sötman från äpplet blev det underbart. Paprika gillar jag i vanliga fall inte heller, men MUMS vad gott det här var alltså! Testa vetja :)

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!