1 Karolinas Kaos: Kladdkakemuffins

Monday, October 28, 2013

Kladdkakemuffins

Till festen i helgen bakade jag kladdkakemuffins och de blev så himla goda (får man säga så?) att jag tänkte tipsa om receptet. Jag hade förstått att muffins är mycket svårare att lyckas med än en vanlig kladdkaka, men receptet jag följde fungerade perfekt.



Kladdkakemuffins (12 st)
Du behöver:

Muffinsplåt och muffinsformar


2 ägg
3 dl socker
125 g smör
2½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 nypa salt


Sätt ugnen på 175 °C. Rör ihop ägg och socker. Smält smöret och häll i det. Blanda de torra ingredienserna och vänd sedan in i smeten. Blanda noga tills smeten blir jämn och fin.
Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt, smörj formarna med matolja (eller smör, eller margarin) och fördela smeten mellan formarna. Grädda i ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna och stelna. Strö sedan över florsocker för att göra dem lite finare. Yum!

I receptet jag följde stod det 10 minuter, men det var bara en enda sörja när jag tog ut dem, så jag satte tillbaka dem i ugnen ytterligare fem minuter och då blev de perfekta. Så ja, 10-15 minuter, man får vakta dem lite.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!