1 Karolinas Kaos: #healthy #lifestyle (?)

Thursday, October 31, 2013

#healthy #lifestyle (?)

#fitspo #gym #weightloss #eatclean 
#healthy #healthyfood #fitgirls #fit #getfitordietrying

Såna här taggar syns dagligen i sociala medier, det är mycket prat om träning och hälsosam kost för tillfället. Ingen har missat träningsboomen som pågår nu. Det är ju helt fantastiskt egentligen, en superbra trend som kontrast i ett samhälle där hjärt-och kärlsjukdomar samt fetma hela tiden ökar. Men var går egentligen gränsen?

Saker som pissar mej off:
  • folk som lägger sig i andras livsstil och ser sig som bättre personer för att de tränar mera än andra (jag har vänner som fått kommentarer om att köpa gymkort istället för att göra si eller så)

  • folk som måste ladda upp varje jävla träning på instagram eller facebook...
    - "Wohooo 20 km på bandet idag, sen blev det 2h styrketräning följt av ett crossfitpass! #instagymwhore"

  • folk som tränar för någon annans skull än sin egen
    - "Träna för de avundsjuka blickarna du kommer att få om ett halvår"
    - "Jag och min kille tränar för att göra andra par avundsjuka"

  • Liknande "inspirationscitat" som ovanstående... "Ett gympass är 4% av din dag - vad är din ursäkt för att inte träna idag?!".
    Jag kanske inte tränar idag för jag har inte samma mål som dig? Eller jag kanske inte tränar idag för att jag, Gud förbjude, inte ORKAR? Måste jag verkligen ha dåligt samvete för det?

  • Folk som sneglar på mitt springband och kollar hur mycket jag har förbränt eller hur fort jag springer. Alltså... Snälla... Varför?

Jag tränar själv så ofta jag bara orkar och vill. Jag tränar för att må bättre, jag tränar för att stärka kroppen och jag tränar för att tighta till speciellt vissa delar (klart snyggheten är ett stort bonus liksom!) - men jag gör det för min skull och i min takt. Jag mår psykiskt bättre av att träna, ja, men jag tror att det är minst lika viktigt för mitt psyke att kunna stanna i soffan och bara slappna av - utan att få dåligt samvete. 

Igår var jag på Fitness Pilates och idag tar jag det lugnt, äter gott och njuter av att veta att jag är ledig imorgon. Och imorgon ska jag träna igen. Jag har liksom äntligen hittat balansen och jag har aldrig mått bättre. Jag vet att jag kan förbättras massor, men jag vägrar ta stress över det och jag vägrar att delta i hysterin.


Min mage som får träning ibland och godis ibland. 

Jag har svårt att hitta träningsbloggar att följa just för att många är så överdrivna och hysteriska. Men några jag ändå gillar är Sabina, Sara och Daniela - sunda, duktiga, inspirerande, alla finlandssvenskor dessutom. Ni får hemskt gärna tipsa om ni vet några andra jag borde läsa. 

20 comments:

  1. Tyvärr anser jag att träningsbloggar bara skapar större hets, oberoende om de då anses sunda. Exempel Sara, får såna otroliga komplimanger för sin nuvarande kropp, och även detdär med 'vilken #transformation på ett år'... Folk verka glömma vilken jävligt sjuk diet som också ligger bakom det hela, och givetvis de kopiösa mängderna träning. Så som Sara ser ut nu gör nog ingen som bara tränar normalt och ger magen just dedär godiset lite nu som då. Jag håller helt och hållet med dig med allt du skriver. Det värsta enligt mig är instagrammarna som ALLTID oavsett bild taggar med någon form av #postworkout #preworkout #aldrigvila BLABLABLA! Jag fullkomligt hatar det och blir för bannad av att bara läsa om det. Det finns andra former av ätstörningar även bortsätt från anorexi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med om att bloggarna överlag skapar större hets, men just dessa tjejer jag räknade upp tycker jag ändå har en bra inställning. Sara tränar visserligen stenhårt och äter sällan något "ohälsosamt", men hon nämner också att den dieten inte är att rekommendera om man inte tävlar just inom fitness som hon gör. Jag har inte alls samma mål som henne och tror inte att jag kan börja se ut som henne om jag fortsätter äta godis, men det är själva motivationen och attityden jag lyfter på hatten åt, och som inspirerar mig. Dessutom förespråkar även hon en "fuskdag", vilket jag tycker är sunt.

      Taggen #aldrigvila som du nämner hatar jag extra mycket också. Vadå aldrig vila, varför inte det? Det borde väl dessa hälso(?)freak veta, att det är allt annat än hälsosamt att aldrig låta kroppen återhämta sig! Jag håller med - var går gränsen mellan träningsfreak och ortorexi...?

      Delete
    2. Jo jag håller också med om att Sara och de andra du nämnde faktiskt är sunda. Fastän jag ser Saras bilder och allt det andra, får jag sällan obehag eftersom jag känner att hon är sund och normal ändå just med tanke på det du skrev. Samma gäller de andra du tog upp.

      Syftade just ortorexi, den sjukdomen får allt för 'lite uppmärksamhet' i dagens samhälle, eftersom det ju helt verkar vara endast #healthy #brajobbat och guuuuuud vad duktig du är, vilken #motivation OBEROENDE av hur sjukligt mycket en person tränar. Har läst många små grejer som stör så mycket, eftersom ingen verkar vara medveten om vad som sker. Kommenterar själv som anonym men har en lång tid erfarenheter av sjukdom bakom mig så jag vet vad jag talar om.

      Delete
    3. Jag håller med, många vet inte ens vad ortorexi är. Ofta går ju anorexi och ortorexi hand i hand, men inte alltid. Det är då det blir svårt att avgöra var gränsen går, eftersom en person med ortorexi inte nödvändigtvis behöver vara underviktig.

      Jag tror absolut att du vet vad du talar om. Jag har också haft människor i min närhet med anorexi och/eller ortorexi. Gick också en kurs på Öpu i Vasa i våras som handlade om ätstörningar - en väldigt intressant kurs där det också konstaterades att ortorexi kommer att bli vanligare nu i och med träningsboomen. Info om dessa ätstörningar borde pumpas ut i samma takt som alla gå-ner-i-vikt och träna-mera-reklamer...

      Delete
    4. Hej tjejer! Och tack Karolina för att du lyfter fram min blogg som motiverande!:) Blir motiverad själv av att se andra motiveras av min träning:) Blir också glad av att läsa att du hittat en sund balans i din träning.

      Jag skulle inte kalla min diet för "jävligt sjuk". Finns det ens någon som egentligen vet hur min diet ser ut, för jag har iaf inte berättat om den eller lagt ut den någonstans? Hihi, lite roligt att läsa bara. Jag håller däremot med om att det är mycket träning bakom den kropp jag har idag, men mycket bra mat också :)

      Alla har vi olika intressen och prioriteringar i livet. Mitt största intresse och min största passion är träningen och jag har pressat min kropp hårt för att jag gillar det och för att jag älskar att se förändringarna som sker. Jag har satsat 100% på att komma i form till tävlingssäsongen. Jag har tränat och ätit efter ett genomtänkt upplägg av en professionell bikinifitness coach, så därför har min "transformation på ett år" varit väldigt stor. För andra som inte vill eller har möjlighet att lägga ner 100% på träningen kanske detta resultat tar två, tre eller fyra år att få. Men ingenting är omöjligt!
      Det är tråkigt att vissa anser mina resultat och min blogg skapa större hets, men mitt syfte är att visa mina läsare/följare vilka resultat man faktiskt kan åstadkomma genom träningen och rätt kost. Dessutom skulle ju vara tråkigt att inte få visa upp det man jobbat så hårt för under ett helt år!;)

      Ha det bra tjejer!
      Kram, Sara

      Delete
    5. Ett litet tillägg: Jag måste också tacka anonym för att hon/han ser det hårda slit som ligger bakom resultaten. Det är inte alla som vet hur mycket som egentligen krävs hur hårt man sliter. Så jag tar "jävligt sjuk diet" och "kopiösa mängder träning" som en fin komplimang:)

      Delete
    6. Vad kul att du också kommenterar här Sara!

      Jag tycker inte heller att (det man fått se) av din diet är sjuk, ingen som tränar så hårt som dig kan väl bygga muskler utan att äta massor också. Så där höll jag kanske inte riktigt med Anonym heller.

      Jag anser inte att just din blogg skapar mer hets, åtminstone inte för mig personligen, just för att din attityd är så bra. Du trycker inte ner andra som vissa träningsbloggare indirekt gör genom pikar osv. Jag är snarare otroligt imponerad av din framgång och du är verkligen en stor inspiration trots att jag inte har bikinifitness som mål. Och dina före-efter-bilder ska du vara stolt över och fortsätta att visa upp, de är sjukt motiverande och bevis på att inget är omöjligt :)

      Delete
    7. Tack så mycket! Kul att höra:)
      Det här med kroppen och utseendet har blivit så otroligt känsligt i dagens samhälle, så man måste vara lite försiktig med vad man skriver. Hur man än vrider och vänder på det så är det alltid någon som misstolkar, tar illa upp eller helt enkelt inte vill förstå. Men sånt får man ta :) Kul att du är den förstående typen iaf! :)

      Delete
  2. Jag läser inte så värst mycket träningsbloggar längre, jag tycker den här träningsboomen i Norden (då jag pratar med andra unga tjejer från England, Australien, Italien etc. är dom inte alls särskilt medvetna om fitspo-boomen, vilket är bra). Det blir så hysteriskt med alla "idag har jag ätiti...", "idag kan har jag INTE ätit detta" och så vidare. Livets innehåll är väl mer än bara energi in och energi ut? Jag vet att många av dagens unga tjejer har stora problem att träningen börjar kretsa allt mer i tankarna, vad man ätiti och så vidare.

    Tycker också det kan vara lite dubbelmoral att äta så "rent" som möjligt och sedan stoppa i sig alla konstgjorda tillsatser utan att blinka i form av proteinpulver, som inte ens livsmedelsverket vet vad som innehåller och vilka konsekvenser de kan ha i längden.

    Medger att jag själv är ett hälsofreak :-) Och mitt bästa råd är väl att tänka efter varför man tränar och vilket syfte man har. Sitter man mycket framför datorn kan det vara bra att höja flåset och ryggen så man undviker skador. Själv tränar jag mycket höft eftersom det är största boven till mina knäproblem. Inte så roligt att ta sig till gymmet och göra "kissande hunden" och andra rörelser från Call On Me-videon men det är var kroppen verkligen behöver förstärkas jämfört med större biceps eller annat som enbart fåfängan kan tänkas kräva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra krönika om samma ämne: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/sluta-recensera-andras-kroppar/

      Delete
    2. Jag håller med dig helt och hållet, på alla punkter.

      Det där med maten irriterar mig jättemycket. Varför måste man dela med sig och vad man har och vad man inte har ätit? Om man liksom måste skryta om hur "duktig" man är, då betyder det ju i princip att man inte gör det för sin egen skull...
      Är själv också väldigt skeptisk mot proteinpulvren, vad hände med vanlig mat? Vad hände med kostcirkeln? Och vad innehåller dedär pulvren ens..?

      Superbra krönika också!
      "1. Jag möter mycket hellre en knubbig, kedjerökande och vänlig människa än en deffad och kärnfrisk übermensch som går runt och mästrar andra med vad de borde stoppa i munnen.", kunde inte ha sagt det bättre själv.

      Delete
    3. "Tycker också det kan vara lite dubbelmoral att äta så "rent" som möjligt och sedan stoppa i sig alla konstgjorda tillsatser utan att blinka i form av proteinpulver, som inte ens livsmedelsverket vet vad som innehåller och vilka konsekvenser de kan ha i längden."

      alltså detta är vad jag har försökt sätta ord på. tack. nu vet jag hur jag ska uttrycka mig nästa gång någon säger att de äter rent och häller i sig massa kemikalier.

      Delete
  3. ojoj, sku ha kuna skriv detta inlägg själv. puss på dej karro!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, puss på dej också Kajsa!

      Delete
  4. Tycker det är sjuk dubbelmoral att trycka i sig saker som inte är hälsosamma, vetenskapligt bevisat. Önskar att fler inom fitness skulle studera vetenskapligt, och ens fatta vad vetenskapligt betyder, istället för att bara falla för första bästa trend... Jesus christ. Trenden just nu är vältränade kroppar. Trenden just nu är att hålla koll på sig själv och kontrollera sitt liv., sin kropp. Sorry, men att bara blint följa trender håller inte. Önskar att alla som ständigt postar bilder på sin mat och sina kroppar skulle förstå varför de själva gör just det. Våga fråga sig själva det. Inte bara göra det.

    H. Living life, loving body, loving self

    ReplyDelete
  5. håller me om så gott som allt, bra å vettit skrivet! :)

    ReplyDelete
  6. Vilket bra inlägg! Är helt utanför instagram-världen själv, men är så fruktansvärt bestört själv över hur så många människor som tränar verkar ha tappat greppet helt om vad som är "normal" träningsmängd. Någon helt optimalt "normal" träningsmängd finns det knappast, men det hör väl verkligen inte till vardagligheterna att man gymmar/springer flera timmar dagligen? Eller att man måste gymma extra hårt för att man ätit lite ris/pasta/potatis?

    Är själv benhård med maten allt som oftast pga att det finns mycket som jag inte tål och försöker därav undvika alla slags e-ämnen också, men skulle aldrig drömma om att inte kunna unna mig något sött eller annat jag gillar ibland. Betyder ju inte att man är en total förlorare i livet bara för att man kan ge efter och njuta av mat man gillar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jo, i vissa fall håller det helt klart på att gå för långt. Som du säger verkar många tro att det är flera timmar på gymmet per dag som är det optimala - oc sen räknas det ju inte om man inte delar med sig av detta på instagram varje gång... Suck! Det är ju liksom ett bevis på att man inte tränar för sin egen skull, utan för att få bekräftelse av andra.

      Ja det gäller ju att hitta en medelväg där, att äta hälsosamt, men ibland kunna unna sig något gott, utan det där jäkla dåliga samvetet. DET tycker jag är sunt.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!