1 Karolinas Kaos: Curvy or skinny is not a war

Monday, October 28, 2013

Curvy or skinny is not a war

Många har säkert sett den här bilden snurra runt på internet: 


Pointen med den här bilden är ganska uppenbar, man ska tänka: "VS-modellerna ser sjukligt smala ut, heja Dove!". Jag är visserligen helt övertygad om att idealen som syns i media påverkar ungdomars självförtroende, så jag förstår tanken bakom - att lyfta fram att det finns kvinnor i alla storlekar och former. Tummen upp för det, MEN att säga att de kurviga kvinnorna är mera "äkta kvinnor" än de smala, det gör mig bara sur. 

När jag läste kommentarerna på den här bilden på Facebook fanns det många elaka kommentarer riktade mot både de kurviga och de smala tjejerna. Men de män som föredrog de smala tjejerna fick automatiskt en massa skit. Om någon däremot klankade ner på VS-modellerna var det liksom en bra sak, och han fick medhåll av en massa kvinnor. Varför det?

Jag förstår inte varför det måste vara ett krig mellan kurviga och smala. Sanningen är att många smala tjejer önskar att de kunde få mera kurvor, medan många kurviga kvinnor önskar att de var smalare. Men det har på något sätt blivit mer okej att hacka på de smala kvinnorna. Varför det? 

Vi är alla lika mycket kvinnor. Idealet borde väl helt enkelt vara att vara frisk. Det låter så banalt, men jag ser inte varför det ska vara svårare än så. Att inte vara sjukligt smal (utebliven mens och andra tecken på anorexi) eller sjukligt fet (andningsproblem, blodtrycksproblem osv) - det borde vara idealet. För det är det som är normalt.

Det här vill jag se. Reklam, media, TV, med alla formers kvinnor. Källa.

Det jag också tycker är märkligt är att det inte finns något mittemellan. Modeller är oftast antingen size zero eller plus size. Jag personligen räknar mig inte till någon av dessa grupper, jag är någonstans mittemellan. Men mittemellan-tjejer finns egentligen inte i media. Victorias Secret representerar en kroppsform och Dove representerar en kroppsform. Medan det i verkliga livet finns hur många som helst. Varför det? 



Jag tycker såna här frågor är otroligt intressanta och jag kunde skriva hur mycket som helst, men jag stannar här idag. Nästa gång ska jag skriva av mig om träningsboomen och ortorexi...

8 comments:

  1. Jag tycker precis som du att det finns fler olika slags kroppsformer att välja mellan, inte bara antingen Dove eller VS. Ser dock inte så stor skillnad på de två - typ 10 cm eller nåt? Gillar inte att ens överhuvud taget kalla Doves modeller kurviga.. Skev verklighetsuppfattning av kampanjskaparna där. Kan förresten rekommendera mybodygallery.com, där finns lite fler olika sorters kroppar och inte bara de som reklamskaparna använder sig av :)

    En grej som dock stör mig så in i helvete är idéen om att feta och smala har en viss sorts hälsoproblem. Känner flera människor som har kring 10 kg övervikt och ändå har toppenbra blodvärden + blodtryck, bättre kondition än jag och finfina sockervärden... Och t.ex. en manlig vän till mig som är supersmal och tränar kanske 2-3 gånger i veckan har för högt blodtryck pga. arv. Hälsoproblem uppstår först när det börjar vara riktigt jävla extremt, eller pga arv.

    Att få höra att man är för smal och borde skaffa kurvor är helt säkert lika jävligt som motsatsen! Knip käft om min kropp bara liksom. Enklast så. (Varför måste så många hålla på och tjata om vad de tycker är snyggt/inte? Skaffa ett liv för fan.) Men om man inte tänker på personliga upplevelser så behöver man bara gå in på Aftonbladet eller vart som helst. "Gå ner i vikt" står det i ungefär hälften av rubrikerna. Och de som förlorat vikt framställs som lyckliga vinnare. Vilket de säkert också är, har själv gått ner ganska mycket och nog var man nöjd alltså :) önskar bara att det här hysteriska viktfokuset skulle ta slut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doves modeller är åtminstone mer kurviga än VS, om vi säger så. Jag ska kolla in hemsidan du tipsade om, tycker sånt är så intressant. Det finns en blogg, som jag iofs inte tror att är igång längre, men som gick ut på lite samma sak: http://kroppsbild.wordpress.com/. En massa riktiga människor. En del naket där också, så klicka inte upp länken på jobbet haha.

      Nej men det är det jag menar, så länge kroppen verkligen mår bra borde den väl räknas som sund? Vad räknas egentligen som "övervikt" om alla värden är bra (eller undervikt för den delen)? BMI går ju inte att följa slaviskt heller eftersom det är så individuellt.

      Det är sant, det är inte ofta man ser rubriker som "Så här går du upp i vikt!" eller "Slipp revbenen med denna kaloribombsdiet!"... Jag har bekanta som säger att de försökt gå upp i vikt men att det helt enkelt inte funkar, och ibland får de elaka kommentarer (vilket säkert ofta bottnar i avundsjuka) om att de är "för magra". Sen har jag också andra (fullt friska) vänner som fått kommentarer om att de borde börja gymma, att de borde börja äta hälsosammare osv... Kan inte alla bara fokusera på sig själva?!

      Delete
    2. Nu när jag tittar lite närmare på Dove/VS ser jag nog skillnaderna faktiskt, tittade bara som hastigast :) Real Beauty är förresten ett helt sjukt begrepp.. Usch vill spy. Vill också minnas att Dove strax efteråt lanserade en ny deodorant som skulle "minska känslan av stubb i armhålorna". Haha, så mycket för "äkta skönhet" :P

      Delete
  2. Jätte bra skrivet Karro! Håller fullständigt med dig. Såå intressant ämne!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Daniela! Jamen visst är det, jag skulle kunna babbla om det här hur länge som helst!

      Delete
  3. Har diskuterat exakt samma sak med mina vänner idag. Såg en bild på en av Bikboks modeller på instagram. Väldigt få kommenterade kläderna hon visade upp. Istället kom det en massa kritik på hur smal hon ser ut och vad hon borde göra för att gå upp i vikt. Det är lika fel som att säga att en mullig kvinna är fet.Det finns ingen "rätt" form, vi är alla olika och istället för att klanka ner på varandra så borde man vara nöjd med sin egen kropp och acceptera att vi alla är olika och fina precis som vi är.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tänkt just att du kommer kommentera här efter vår diskussion idag :)
      alltså jag tycker som er båda två, varför ska man bry sig så hårt i hur andra ser ut? varför ska man egentligen bry sig om man väger (enligt en själv) fem kilo för mycket, om man känner sig bekväm i kläder. jag har börjat fundera på vad som är viktigt i livet. alltså det finns så mycket viktigare saker att skriva om i media än artiklar om folk som lyckats gå ner 10kg HURRAAA HURRAAAA grattis osv! själv har jag också gått ner, och visst är jag stolt och mår mycket bättre! men som sagt så är det så ytligt att hela tiden gå omkring och tjata om vad som är rätt, BMI, "usch vad smal dendär är, hon borde äta mer" eller påpeka hur tjock nån är. för det första vet man aldrig VARFÖR en människa ser ut som den är. för det andra ska man sluta döma folk, och för det tredje: none of your business. :)

      kroppen är bara ett skal, som man själv skapar till det man trivs i. det är du själv som ska leva med din kropp resten av livet, så gör nu det bästa av situationen. man måst bara stänga örona till slut. man överanalyserar bara allt som står på internet och ojar sig sen över dedär fem extrakilona man har.

      ojoj, nu blev de lite råddigt, så blir de alltid när jag är ivrig på att skriva. :D

      Delete
  4. Jag kan inte annat än hålla med er båda två!

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!