1 Karolinas Kaos: HERÄTYS JEPPIS.

Wednesday, May 8, 2013

HERÄTYS JEPPIS.

Ingen har antagligen missat vad som hände i Jakobstad i helgen. En kille gjorde det värsta tänkbara mot sitt ex. En fruktansvärd händelse som man inte kan annat än spy på. Jakobstad reagerar med avsky mot gärningsmannen - helt rätt enligt min åsikt.

Men, vidare... Den här killen är av utländsk härkomst och här i staden finns det några restauranger som drivs av personer från samma land som honom. Och nu har jakobstadsborna tydligen valt att bojkotta dessa. En status på Facebook av en av restaurangägarna lyder: "Restaurangen står tom. Vårt rykte har skadats." 

Jag blir så jävla förbannad att jag knappt hittar ord. Att oskyldiga personer ska lida för något en enda idiot har gjort, var är logiken i det? Man kan inte dra alla under en kam på det viset! Jag skäms över trångsyntheten, den dömande attityden och de höga hästarna här i stan.

Ikväll tänker jag och hela familjen gå till en av dessa restauranger på middag. Gör det ni också.


Update: För övrigt tar jag avstånd ifrån att hänga ut någon vid namn. Poängen med detta inlägg var inte att diskutera själva händelsen eller de inblandade, så vänligen lämna såna kommentarer oskrivna. 

41 comments:

  1. Sååååå sant, bra att du tog dig tid att skriva det här!

    ReplyDelete
  2. Har lyckats missa detta. De tråkiga här e ju att jag kan int påstå att jag e förvånad över folks beteende i stan efter den här händelsen. Att gå ut och bojkotta en folkgrupp för att 1 människa som råkar tillhöra den gruppen gör något är dock på något sätt ironiskt roligt. Gör det de som "startat" hela bojkotten till bättre människor? Lever de ett bättre liv för att oskyldiga människors företag och ekonomi drabbas negativt? Hur dessa ens kan sova om nätterna med deras dubbelmoral går över min förståelse.

    /Granlund

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej men precis, egentligen är det föga förvånande att det går just så här i en stad som Jeppis. Men det är så tragiskt att folk är så trångsynta. Därför önskar jag att vi kan bojkotta bojkotten så att säga...

      Delete
  3. Du har rätt. Alla ska int lida och inte dras över samma kam!! RÄTT

    ReplyDelete
  4. Ja tror int att de bara e just Asian Garden som har mindre kunder än vanligt nu just. Int direkt så en sån här händelse e en appetitretare, eller hur? Men förstås finns det också såna som då drar alla över samma kam och därav bojkottar dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu har jag inte nämnt Asian Garden skilt för sig, det har nämligen drabbat fler asiatiska restauranger än bara dem.

      Sen tror jag inte att McDonalds hade mindre kunder p.g.a. helgens händelse.

      Delete
    2. " En status på Facebook av en av restaurangägarna lyder: "Restaurangen står tom. Vårt rykte har skadats." " Skrev du å om int ja har helt fel va de Asian Garden som skrev de så just därför nämnd ja Asian Garden. Och nej McDonals har knappast lidit men då måst vi ju ta i beaktande att di flesta som äter där antingen int förstås innebörden av va som hänt eller helt enkelt int har hört om det (barn). Men jo, jag håller helt klart med om att de e idiotiskt att börja "bojkotta" en hel ras.

      Delete
    3. förstår*

      Delete
    4. Okej, jo det har du nog rätt i! Hur som helst så lär det ska ha varit i princip tomt på alla asiatiska restauranger i stan idag... Och ja, visst är det sjukt att en hel grupp ska behöva lida för något en person har gjort. Varför reagerar folk inte lika när en finne gör något då?

      Delete
    5. Problemet där blir väl att di sku måst bojkotta sig själva. Ja tror helt enkelt att istället för att skämmas försöker man förtränga de, men om nån annan gör något så e de superallvarligt. Jeppisattiyden fuck yeah

      Delete
  5. Helt av samma åsikt som du, bra skrivet! :)

    ReplyDelete
  6. Så bra skrivet! Så är det!!

    ReplyDelete
  7. Vad heter idioten i efternamn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte relevant i detta inlägg, eller?

      Delete
    2. Det är inte bara irrelevant, utan också olagligt att ge ut namn på folk som är misstänkta för brott.

      Delete
    3. Aj okei. Vet i alla fall vad han heter i förnamn. Men man blir ju så förbannad!

      Delete
    4. Klart att man blir förbannad, men oavsett vad som har hänt, så ska man vara lite försiktig med vad man skriver på nätet.

      Delete
  8. Hade lovat sonen Hesburger idag annars hade vi gärna också gjort så...

    ReplyDelete
  9. Hade lovat sonen Hesburger idag annars hade vi gärna också gjort så...

    ReplyDelete
  10. Jag undrade bara om jag kände honom, därför ville jag veta hans efternamn. Vet iaf att han heter Von.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onödigt att skriva ut hans namn, enligt min åsikt. Pointen med det här inlägget var inte att hänga ut någon.

      Delete
  11. är du säker på att han heter det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är den misstänkte av utländsk härkomst? Är offret hans ex? Har polisen gått ut med dessa uppgifter eller har det spridits via ryktesvägar?

      Delete
    2. Polisen behöver nu int gå ut me såna uppgifter för att man ska kuna veta de me säkerhet.

      Delete
    3. Sluta skydda honom! Han heter Von ja, och enligt lagen får man gå ut med namn så länge man inte nämner detaljer. Han är ingen person man skyddar efter det han gjort.

      Delete
    4. Ingen skyddar honom, alla kan nog hålla med om att han är skyldig. Men före han är dömd i rättegång är han enligt lagen oskyldig (missförstå mig inte nu!), och fram till dess är det olagligt att hänga ut honom vid namn. Det betyder inte att jag "skyddar" eller försvarar honom.
      Ta dagstidningar som exempel, de skriver "20-årig man" istället för att använda namn. Vore det lagligt att använda sig av namnen skulle de antagligen göra det.

      Men, än en gång, så är detta egentligen lite off topic från mitt ursprungliga inlägg.

      Delete
    5. Det är inte olagligt att skriva ut namnet på en brottsmisstänkt. Det är bara osmakligt, men enligt lagen får man nog skvallra hur mycket som helst. Lite hänsyn kan man ju tänka sig att visa, framförallt för tjejen i det här fallet.
      Tidningarna lämnar inte bort namnet för att det är olagligt, de följer bara sina etiska principer. Här är ett utdrag ur Journalistreglerna:
      32. När man hanterar uppgifter som leder till identifiering är det skäl att vara försiktig så länge det gäller misstanke om brott eller åtal.
      33. Uppgifter om gärningsmän, åtalade eller misstänkta bör i allmänhet inte publiceras om de avslöjar offret för ett särskilt känsligt brott.
      34. Identiteten på offret för ett känsligt brott bör skyddas om den inte är av ovanligt stor samhällelig betydelse.

      Det blogginlägget egentligen handlar om håller jag fullständigt med. Vill bara reda upp begreppen i det här sidospåret.

      //Journalistikstuderande

      Delete
    6. Är det inte? Jag pratade med en juridikstuderande som menade att det ÄR olagligt, så nu blir jag osäker. Men sen kanske inte samma regler gäller för en journalist som för en bloggare/facebookare, jag vet inte.

      Delete
  12. Alltså: om en finsk/finlandsvensk hade gjort ngt liknande, hade alla finska restauranger blivit boikottade??? Urdumt!

    ReplyDelete
  13. bor inte i jeppis men är nyfiken, vad har hänt ?????????

    ReplyDelete
  14. Ändå helt förståeligt att vietnamesers popularitet sjunker i mångas ögon, så funkar männsikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men så borde människan inte fungera. Lite får man nog ta sig själv i kragen och rannsaka sig själv om man börjar tänka illa om vietnameser som grupp, tycker jag. Och det kan man ju faktiskt också påverka själv genom att faktiskt tänka till innan man dömer ut. Det röstar jag på att alla skall göra!

      Delete
    2. kan ingen berätta vad har hänt ?? -.-

      Delete
    3. Min blogg är inte stället för det, läs nyheterna istället.

      Och jag håller med Anna, till Anonym: NEJ, det är inte förståeligt. Det är helt förkastligt att döma en grupp efter en persons gärningar. "Så funkar människan...", kan jag inte heller hålla med om. Jag reagerade inte så. Ingen jag pratat med reagerade så. Så vem reagerar så egentligen?

      Delete
  15. Jag är inte från jeppis mn känner en stor del av jeppisborna och spenderar ibland ganska mycket tid där så vet precis vilka personer det gäller.... har följt med hela händelsen nu och det som gör mig så in i helvetes förbannad är dessa statusuppdateringar med gärningsmannens namn där personerna sedan påstår att de inte gått ut med hans namn???!!!!?? Hans smeknamn är ju typ det ända folk känner honom vid??? Detta är ärekränkning och tro mig inge fel... han förtjänar att bli inlåst för resten av livet ifall rykten stämmer..OBS Rykten.. på tidningen står det en sak mn man får höra andra saker så gud vet vad det kryddats på med påvägrn... Att gå ut med namnet är ju fel mot hans familj!!!! De är ju oskyldiga och jag tror nog att de från förr måsta lidit en del redan och nu kommer ju allt detta att leda till att familjen måste flytta bort från jeppis för något så idiotiskt som att några tonårstjejer hängt ut deras son på nätet... inga namn skulle ha behövts... allasom känner honom så visste vem det var redan före och de som inte visste kanske inte behövde veta heller... bor i en stad där människor blir våldtagna flera gånger i veckan.. i många fall har det drabbat någon nära en... familj, vän, arbetskompis men aldrig har jag stött på att några namn skulle nämnas..... Om inte polisen då väljr att göra det... läste ett blogginlägg av en tjej som antagligen är kompis med offret och som ville att folk skulle dela dessa statusar . . Väx Upp!!!! Istället för att hänga ut gärningsmannen på internet så kan hon väl göra något produkativt som att trösta sin vän och inte lägga ner all energi på något så barnsligt.. hon försvarar sig även med att säga " tänk om det varit din lillasyster?" Ja det skulle vara fruktanssvärt och jag skulle nog säkert villa ha kol på den kisen men om jsg ställer en fråga som " tänk om det var din bror?" Då kanske man knappast skulle vara så snabb på att kommentera..... Detta är fruktansvärt, hemskt, traumatiserande och rått mn kom igen människor tänk lite efter förd ni öppnar käften på internet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hysterisk much?

      Delete
    2. nej men se här. till mitt eget försvar så uppmanade jag INGEN att dela statusen. önskar att du kunde läsa inlägget en gång till och kanske fundera lite på vad som faktiskt står där. sen kan jag också tillägga att jag både tröstat, ställt upp och bannats, så det var rätt onödigt av dig att tala om för mig vad jag skall göra när du inte vet ett skvatt om mig. jag var bekant med dem båda två och har inte hängt ut någon och skall själv köpa så mkt asiatisk mat som möjligt för att familjen inte skall behöva lida. jag är dessutom bekant med lagar, är ingen tonårstjej och även väldigt medveten om vad som faktiskt har hänt. det var folk som lägger sig i utan att veta vad de talar om som gjorde mig upprörd. och nu tycker jag att du var ett rätt så bra exempel på en sådan. så nästa gång föreslår jag att du också tänker en extra gång innan du öppnad din käft.

      Delete
    3. jag förstår inte vad du menar med att JAG försvarar MIG genom att skriva "tänk om det vore er egen lillasyster"? för vet du, om du läst vidare, så står det "då vore ni medvetna om vad som hade hänt. medvetna om vad som får göras och inte får göras. ni som inte gillar delningen kan ju helt enkelt låta bli att dela.". Så, NU har jag försvarat mig. Ursäkta karolina för att det här kom i din blogg och inte i min. Kunde jag ta bort det anonyma som står om mig hade jag gjort det istället :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!