1 Karolinas Kaos: Komplimanger

Tuesday, January 29, 2013

Komplimanger

Gott folk, vi måste bli bättre på att ge komplimanger! Oj vad klyschigt, jag vet, men det tål att upprepas. Vi måste sluta vara så finska. Skandinaviska. Tråkiga, gråa, tysta, känslokalla. Igår sa en tjej på jobbet till mig att jag hade fint hår. Hon gjorde min morgon.

Och imorse bestämde jag mig för att sms:a och berätta för en person hur mycket denne betyder för mig, och fick som svar att han  hade tänkt samma sak just imorse men inte kommit sig för att sms:a. Med andra ord; ge komplimanger, berätta hur mycket dina nära betyder, för det kommer tillbaka.


Hittade ett inlägg om just det här ämnet på bloggen vardagslinjer.
"Hur många gånger tänker man inte på folks bra egenskaper -men säger dom INTE! VAR OSVENSK! GE KOMPLIMANGER! Du får det åter jag lovar. Du kan höja en annan människas dag väsentligt. Och du mår bra av det själv. Och får du en komplimang. TA ÅT DIG! Säg tack! Borsta inte bort det."

Och precis som hon skriver - ta åt dig av de fina kommentarer du får. Det är fruktansvärt irriterande när folk förklarar bort komplimanger som en äkta jante. Kom igen, så gjorde man när man var 15 år. 



Det finns dessutom forskning på att vi människor mår bättre av att ge komplimanger. Det rekommenderas att man ger tre komplimanger om dagen. Det kan vara till en familjemedlem, en kompis, din pojk/flickvän eller bara en random på gatan. 

Det sistnämnda är kanske lite tricky dock... När jag bodde i Stockholm kom en kille fram till mig på stan och sa att jag var vacker samt frågade om han fick bjuda mig på en kaffe. Hur reagerade jag? Jag trodde per automatik att han antingen var full eller galen. Varför? Jag vet inte!! En inbyggd reaktion som jag inte alls är stolt över.

Men ös på! Du som läser detta binder dig härmed till att ge en komplimang till nästa person du möter. 
Okej? Bra! Men säg inget du inte menar, det får inte gå till överdrift heller... ;)

2 comments:

  1. oj va mång gånger ja ha mena skriv samma sak :D så bra inlägg! håller med dig 100%

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, tänkt att nu va de dags! tack! :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!