1 Karolinas Kaos: 6 november 2012

Tuesday, November 6, 2012

6 november 2012

Jag var hemma i Jakobstad i helgen igen (surprise!). På lördagen blev det lite vindrickande (surprise!) följt av ett besök till Stadshotellet (surprise!).

I'm getting too old for this shit. Nu är det dags för paus. 

Började helgen i Vasa :)

Fancypants i kön till the place to be på lördag!

Hittade en snygg zombie som fick en puss.


Nu är jag tillbaka i Åbo och eftersom alla lärare verkar ha blivit sjuka så hade jag ingen föreläsning igår, och kommer inte att ha nån idag heller. Synd. Men nu när jag är "ledig" ska jag faktiskt passa på att plugga lite extra, så kanske den värsta tent-ångesten släpper. På tal om ångest - tack för alla svar på det tidigare inlägget.  Fick idag lite nya idéer och ska imorgon diskutera med en studierådgivare, så vi får se vad det blir av mig...!

Ikväll ska jag visa lite bilder från mitt nya hem också! Men nu ska jag iväg till skolan och plugga litteraturbegrepp. Ett smakprov för alla intresserade: 

peripeti
- grekiska peripe´teia 'plötslig förändring', av peripetē´s 'som plötsligt förändrar eller vänder sig'
- term införd av Aristoteles: den avgörande vändpunkten i ett antikt eller klassicistiskt drama
- ex. scenen i Sofokles "Kung Oidipus" där budbäraren ger kungen uppgifter om dennes härkomst

metonymi
gr. μετωνυμία, "metōnymía", betydande "byte av namn"
- stilistisk figur där ett uttryck ersätts av ett annat, som står i viss relation till det gängse.
- jmf. synekdoke

in medias res
- latini händelsernas mitt
ett berättargrepp som innebär att en historia börjar mitt i ett skeende, i syfte att skapa högt tempo, viss oklarhet och (därmed) nyfikenhet hos läsaren 



Pirrar det inte till lite av upphetsning?

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!