1 Karolinas Kaos: Rapport

Tuesday, August 28, 2012

Rapport

Två dagar som åbobo kan jag sammanfatta med ett ord: känslostorm.

Jag hade dumt nog inte dubbelkollat antagningsbrevet och gick därmed i tron om att skolan skulle börja idag, tisdag, eftersom min kompis skulle börja då. Nå, på söndag kväll tog jag fram brevet och insåg till min förskräckelse att jag skulle infinna mig vid akademin redan på måndag, dvs 12 timmar senare... Jag panikerade totalt, började tjuta som ett litet barn och förbannade min slarvighet.

Som tur fanns det sötnosar i min närhet som tröstade mig och såg till att allt ordnade sig. Det blev alltså snabbt ändrade planer - jag köpte en tågbiljett och åkte iväg till Åbo tidigt på måndag morgon. 11:00 hoppade jag av tåget och inskrivningen skulle börja 11:15. Jag sprang till närmaste taxi och gled in på Arkens gård 11:13. Snyggt va? Så jävla typiskt mig.


Efter en lång första skoldag bestämde vi med tutorerna och några klasskompisar att gå ut och ta en öl på kvällen. Vi gick till Bremer, riktigt mysigt ställe. Eftersom jag bor lite utanför centrum skulle jag ta sista bussen hem som gick strax före midnatt. Ni kan ju gissa om jag hittade bussen. (Svar nej.)

Jag sprang som en tok av och an längs Tavastgatan, Domkyrkan och Salutorget och försökte hitta bussen - utan resultat. Jag frågade hjälp av busschaufförerna, men de tycktes inte ha en aning om något. Klockan hann bli så mycket att jag visste att det inte gick några fler bussar och blev därför tvungen att ta taxi istället.

Inte nog med det, jag råkade dessutom ut för ett svin till chaufför. Det nästan första han sa var "Jaså du är en såndär finlandssvensk", på finska såklart... Jag pratade artigt finska tillbaka och försökte vara trevlig. "Studerar du vid Åbo Akademi? Var inträdesprovet svårt?" undrade han, och fortsatte: "Det är ju så jävla enkelt att komma in dit. Ingen söker ju dit, så det är klart att du kom in" och log överlägset. Jag ville helst av allt slå honom i ansiktet och påpeka att taxichaufför inte är så jävla fancy det heller, men lät bli. 


Hemma halv ett på natten. Trött i fötter och kropp. Förbannad på buss- och taxichaufförerna. Slutkörd av de senaste 24h av stress. Brast ut i gråt igen. Som tur finns det folk som tröstar.

7 comments:

  1. Oj så hektiska dagar du haft, men allt har ju ändå gått riktigt bra i alla fall! Det är när det är som mest hektiskt som man får de roligaste minnena... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo faktiskt, nog ordnar sig allt till slut! :)

      Delete
  2. MEH, va fräcka människor de finns!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man slutar som sagt aldrig förvånas...

      Delete
  3. Alltså jag grät ju en skvätt min första kväll ensam, och åkte hem till helgen ja också. Så himla hemsjuk, ( o gravid, skyller på det). Åbo e fint och mysigt, men jag som visste att jag snart skulle tillbaka och inte ville "binda mig" men klasskompisar så blev det ganska ensamt och trist, dessutom när alla var i ganska annan livssituation än mig:)
    Men det var bra att vara där, märker nu bara efter det hur mycket jag uppskattar landet och att vara omringad av vänner och släkt. MAN FÅR VARA MORSGRIS, HEH ;)
    Råkade ut för en som kallade mig Idiot på stan bara för att jag sa att jag pratade svenska. En busschaffis suckade bara åt mig och sa att jag ska sluta fråga så mycket då jag frågade om det var rätt buss till ikea. Alltså, stupido! Jag trodde till först att Åbo nog var ganska svenskt, men nejgo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Själv har jag tyvärr ingen graviditet att skylla på, så jag e bara mamis helt enkelt... ;) men nej, inget fel me de som sagt. Men nångång måst ja ju flytta hemifrån också haha. Jag ska ge det lite tid, eventuellt hitta en bättre bostad osv, så ska nog allting ordna sig här också. Man vänjer ju sig me de mesta, men just nu e nog allting lite instabilt.
      Jaa precis, chaffisarna blir nästan sur och tycker man e dum om man frågar nåt... Men hur ska man annars veta?! Ja blir så arg!

      Delete
    2. chaffisarna brukar vara inåtvända o bittra, vem sku nu vila jobba som chaffis? som e väl bittra för att dom int har möjlighet till bättre jobb än att köra samma jävla rutt varje dag.
      jag sluta va trevlig åt busschaufförerna efter en vecka me busskort när dom int ens kollar en i ögonen. :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!